Gå til innhold

Japan Photos fotokurs - erfaringer?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Beklager hvis det allerede finnes en tråd om dette.

 

Jeg lurer litt på om jeg skal melde meg på Japan Photo sitt fotokurs som heter så mye som "Canon digital speilrefleks grunnkurs":

http://www.japanphoto.no/ev-1939---canon-digital-speilrefleks-grunnkurs-ev-1939-007

 

Har noen erfaringer med dette? Jeg har nettopp gått til anskaffelse av et Canon EOS 700D og er lagt i fra dreven. Det jeg egentlig lurer på er om jeg vil lære noe som vil hjelpe meg i lang tid fremover, eller om jeg bare burde satse på å ta mye bilder slik at jeg sakte men sikkert lærer meg funksjonene bedre og bedre.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett om du går på et kurs eller leser en lærebok om foto (eventuelt guider på nett), så vil det være et veldig greit springbrett fremfor selvlæring. Spesielt bruken av lukker og blender vil åpne mange nye muligheter for deg, og gjør det utrolig mye mer morsomt å ta bilder enn om du bare setter kameraet på auto og knipser i vei. Jo raskere du lærer deg mulighetene som åpner seg ved litt mer manuell jobbing, jo raskere får du det morsomt med hobbyen. I tillegg er det ikke alt man lærer seg av seg selv om man ikke vet om det heller.

 

Fordelen med kurs fremfor selvstudie (bok, nett) er at når du har meldt deg på, så er det "ingen vei tilbake". Du tvinger deg selv til å ta første steg. Det er riktignok begrenset hva man får tid til i løpet av 3 timer, men er noe uklart, så har du helt sikkert mulighet til å stille spørsmål i løpet av kurset, enn at det plutselig står et begrep i en fotobok du ikke skjønner (før du eventuelt har vært på et grunnkurs).

 

Et grunnkurs vil ta for seg det som er aller mest basic, men jeg vil tro at du lærer deg hva manuell innstilling av blender og lukker kan gjøre. Videre tipper jeg at de tar for seg ISO, hvitbalanse, eksponeringskompensasjon, fokus og så videre, og kanskje litt om hvordan du jobber med lys. Jeg har ikke deltatt på disse kursene selv, så jeg vet ikke akkurat hva de går gjennom. Fordelen med akkurat dette kurset, er at det er lagt opp til Canon-kamera, så det vil være mindre fare for forvirring med tanke på hvor kontrollene på kameraet er og hva de heter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...