Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Trådløse dimmere mm.


Anbefalte innlegg

Holder på å handle et oppussingsobjekt, hvor det er betong-vegger & tak.
Det kommer 230V ned fra tak 2 steder, og ønsker å utnytte dette til å lekte tak ned 5cm og montere lavtbyggende led-spotter.
For å slippe unna med å lekte vegger, tenker jeg et trådløst system hvor jeg bare limer dimmerene på veggen hvor det passer meg og har en mottaker i taket som justerer lyset.
Ønsker også å inkludere bevegelsessensor i gangen parallellt med dimming, slik at det blir lys når du kommer ut av bad/soverom eller hjem.
Billig er bra.

 

Trenger:

* Dimmer-mottaker i tak på bad, soverom, stue, gang, kjøkken, bod (6stk)
* Dimmer-bryter på tilsvarende 6 rom. (mulig gang bad på 1 dobbel og kjøkken stue på 1 dobbel tilsammen 4 dimmer-brytere)

* Bevegelsessensor som står i gangen, med timer på f.eks. 1-2 timer??

* Gjerne utelys som går på på kvelden og av på morgenen??

 

Har kikket litt på nexa, men usikker om det dekker disse "behovene" mine.

 

1. Hvilket system bør jeg velge? (Har ikke planer om å ha noen pc stående på.)

2. Kan dere anbefale noen led-spotter, lavtbyggende og gode?

3. Hadde vært vanvittig fett om jeg også kunne ha dimmet lyset i hvert enkelt rom kun ved bruk av mobilen

 

Takk for at du leste innlegget, håper på positivt svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere måter å gå løs på dette, det hele baserer vel seg til syvende og sist hvor mye du er villig til å betale for løsningen.

 

Nexa har jeg selv bare prøvd med stikk i vegg + fjernkontroll så kan ikke si så veldig mye om dette annet enn at jeg er meget fornøyd med denne løsning kontra pris. Dog er du ute etter trådløsereler til å montere skjult i lampepunkt hvis jeg har forstått deg korrekt. Hvordan Nexa er på dette kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med.

 

Du kan jo sjekke ut pris mot f.eks ELKO. Ligger noe dyrere om du kjøper som privatperson, men desto bedre kvalitet. Når det er sagt så oppgir du ikke om du er elektriker eller innehar fagkompetanse på feltet? I ditt ønske må du ha det for å gjennomføre det du tenker å gjøre og da kan man jo avtale fastpris på installasjonen av trådløsesendere og gjerne komme bedre ut i pris enn det som er oppgitt ut til deg per del.

 

For å svare på ditt punkt nr 3. Dersom du ønsker å styre med mobilen må du sette opp en "basestasjon" som linker alle enhetene du ønsker å styre sammen. Da anbefaler jeg EATON sitt Xcomfort system. Dog er dette ikke rent billig, men med tanke på at du ønsker fjernstyring er dette et veldig godt alternativ.

Lenke til kommentar

Det er flere måter å gå løs på dette, det hele baserer vel seg til syvende og sist hvor mye du er villig til å betale for løsningen.

 

Nexa har jeg selv bare prøvd med stikk i vegg + fjernkontroll så kan ikke si så veldig mye om dette annet enn at jeg er meget fornøyd med denne løsning kontra pris. Dog er du ute etter trådløsereler til å montere skjult i lampepunkt hvis jeg har forstått deg korrekt. Hvordan Nexa er på dette kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med.

 

Du kan jo sjekke ut pris mot f.eks ELKO. Ligger noe dyrere om du kjøper som privatperson, men desto bedre kvalitet. Når det er sagt så oppgir du ikke om du er elektriker eller innehar fagkompetanse på feltet? I ditt ønske må du ha det for å gjennomføre det du tenker å gjøre og da kan man jo avtale fastpris på installasjonen av trådløsesendere og gjerne komme bedre ut i pris enn det som er oppgitt ut til deg per del.

 

For å svare på ditt punkt nr 3. Dersom du ønsker å styre med mobilen må du sette opp en "basestasjon" som linker alle enhetene du ønsker å styre sammen. Da anbefaler jeg EATON sitt Xcomfort system. Dog er dette ikke rent billig, men med tanke på at du ønsker fjernstyring er dette et veldig godt alternativ.

 

Takker for svar!

Er utdannet automatiker og jobber på havet for øyeblikket, så har lite kompetanse når det kommer til installasjon i hus. Men jeg kan søke å få bevilgning til å utføre arbeidet.

Vanlig trekking av rør, ledning etc. er ikke noe problem, eneste er vell valg av komponenter til et "trådløst" hjem.

 

Her kan du se noen tilbud denne uken. Der er det en slik gateway, som gjør at du kan styre lys osv over nettet. Men virker som det ikke er kompitabelt med dimmbare-releer slik jeg har forstått det.

 

Det med å kunne dimme lyset i huset med mobilen er bare en "våt drøm" og ingen nødvendighet i den forstand. Men dersom det ikke koster allverden ekstra så ser jeg ingen problem i å peise på med det :-)

 

Så jeg trenger egentlig hjelp til å velge produkter for mitt anlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...