Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Historieoppgave om 2. verdenskrig


Anbefalte innlegg

Jeg skal om ikke så altfor lenge ha en historieframføring, og med dette har jeg noen spørsmål jeg må ha avklart. Dette er spørsmål jeg ikke finner mye svar til i verken historieboka eller andre kilder. Derfor lurer jeg på om dere har noen innspil/ svar til disse spørsmålene. Eller om dere ev. vet om gode kilder som kan hjelpe meg med disse:

 

De følgende spørsmålene omhandler 2. verdenskrig-

 

Hvilke råvare vil du si Tyskland hadde størst mangel på sammenlignet med Sovjetunionen?

- Hva var konsekvensene av mangelen på denne råvaren?

- Hva kan forklare den sterke nedgangen is sovjetisk råvareproduksjon i årene 1941-42?

 

Takk på forhånd!

Endret av anonymc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde historie i fjor, etter det jeg husker så hadde Tyskland mangel på (drivstoff) Olje/Bensin og Diesel, værtfall etter 1944, da de fleste fabrikkene deres hadde blitt lagt i grus av Britiske og Amerikanske bombefly. som følge av dette klarte de ikke å omstille den lille oljen de hadde til Bensin osv. Tyskland hadde som mål å ta over oljefeltene i Kaukasus for å være selvforsynt, men så langt kom de aldri. På slutten var det store mangler på drivstoff og de tanksene som var i bruk ble omgjort til bunkere. men om det hadde større konsekvenser enn mangel på jernmalm og nikkel er jeg usikker på.

 

Sovjetisk nedgang i råvareproduksjon tror jeg kan forklares ved at Tyskland invaderte Sovjet i 22.Juni 1941 og tok over blant annet Ukraina, som hadde enorme felt med hvete. på sitt meste hadde Tyskland kontroll over 1/3 av Sovjets land, og mye av disse områdene innholdt råvarer, veldig mange arbeidere som jobbet med landbruk ble nå vervet inn i militæret, og Stalin tok i bruk brent jords taktikk, så det vil jeg tro forklarer mye av nedgangen i råvareproduksjonen.

 

Kilder: Apokalypse verden i Krig (tv: serie)

 

Correct me if im wrong.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde historie i fjor, etter det jeg husker så hadde Tyskland mangel på (drivstoff) Olje/Bensin og Diesel, værtfall etter 1944, da de fleste fabrikkene deres hadde blitt lagt i grus av Britiske og Amerikanske bombefly. som følge av dette klarte de ikke å omstille den lille oljen de hadde til Bensin osv. Tyskland hadde som mål å ta over oljefeltene i Kaukasus for å være selvforsynt, men så langt kom de aldri. På slutten var det store mangler på drivstoff og de tanksene som var i bruk ble omgjort til bunkere. men om det hadde større konsekvenser enn mangel på jernmalm og nikkel er jeg usikker på.

 

Sovjetisk nedgang i råvareproduksjon tror jeg kan forklares ved at Tyskland invaderte Sovjet i 22.Juni 1941 og tok over blant annet Ukraina, som hadde enorme felt med hvete. på sitt meste hadde Tyskland kontroll over 1/3 av Sovjets land, og mye av disse områdene innholdt råvarer, veldig mange arbeidere som jobbet med landbruk ble nå vervet inn i militæret, og Stalin tok i bruk brent jords taktikk, så det vil jeg tro forklarer mye av nedgangen i råvareproduksjonen.

 

Kilder: Apokalypse verden i Krig (tv: serie)

 

Correct me if im wrong.

 

Tusen takk for svar! Jeg sjekket ut kilden din, så du har nok riktig i det du skriver. Dette hjalp veldig! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...