Gå til innhold

[Løst] Squeezebox og access til musikkfiler Ubuntu

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Musikken ligger på den med ext2-filsystem.

Da skal denne kommandoen mounte disken (i praksis det samme som å klikke på den i Nautilus):

udisks --mount /dev/sdb1

Denne kommandoen kan du få til å kjøre ved innlogging ved å kjøre denne kommandoen i terminalen:

sudo gnome-session-properties

Der legger du til en ny oppføring med valgfritt navn, og bruker kommandoen nevnt over (udisks). Da skal disken mountes ved innlogging neste gang du restarter PC-en.

I standard Ubuntu kan du forresten trykke på tannhjulet øverst til høyre på skjermen, og deretter "Startup Applications" (om du kjører engelsk), noe som tilsvarer å kjøre gnome-session-properties.

Har lagt ved et screenshot med et eksempel.

post-150241-0-05031200-1395156272_thumb.png

Endret av oj88
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

La det inn som beskrevet, men det fungerer ikke. Må fortsatt gjøre det manuelt i Nautilus.

Ser at i eksemplet er kommandoen lagt i feltet "Comment", men skal den ikke ligge i "Command"?

Jeg la den iallefall i "Command"-feltet.

Endret av tibbs
Skrevet

La det inn som beskrevet, men det fungerer ikke. Må fortsatt gjøre det manuelt i Nautilus.

Ser at i eksemplet er kommandoen lagt i feltet "Comment", men skal den ikke ligge i "Command"?

Jeg la den iallefall i "Command"-feltet.

Ja, liten feil der. Hva skjer om du kjører udisks-kommandoen i terminalen etter PC-en har startet opp, altså før du har åpnet den i Nautilus? Noen feilmeldinger? Fungerer det etter at du har kjørt kommandoen?

Skrevet

Tror jeg fant ut litt nå. Når jeg startet opp det hele med kommandoen "sudo gnome-session-properties" så er jo det som root. Ergo fungerte det ikke når jeg logget inn som user.

Men ved å legge inn "usdisks --mount /dev/sdb1" som user fungerte det selvsagt når jeg logger inn som user.

Takk for all hjelp oj88 :)

Blir det nye problemer får jeg vel komme tilbake, evt. starte ny tråd.

Skrevet

Tror jeg fant ut litt nå. Når jeg startet opp det hele med kommandoen "sudo gnome-session-properties" så er jo det som root. Ergo fungerte det ikke når jeg logget inn som user.

Men ved å legge inn "usdisks --mount /dev/sdb1" som user fungerte det selvsagt når jeg logger inn som user.

Takk for all hjelp oj88 :)

Blir det nye problemer får jeg vel komme tilbake, evt. starte ny tråd.

Du har helt rett. Vet ikke hvorfor jeg ba deg bruke sudo der, var bare litt surra i øyeblikket :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...