privatist14 Skrevet 17. februar 2014 Skrevet 17. februar 2014 Er det noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven?Finn ut hvilke salter som gir nøytral løsning i vann:Na2CO3NaNO3Fe(NO3)3K2SO4KClFe(OH3)Kan noen forklare hvordan man gjør det? Jeg tror jeg må se på ionene som dannes når stofene løses opp i vann, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal gjøre det, alstå hvilke stoff som løses opp og hvilke som reagerer. blir det noe som Na2CO3 + H2O --> 2Na(+) + CO3 (2-) + H2O?
Janhaa Skrevet 17. februar 2014 Skrevet 17. februar 2014 første er basisk: CO3^2- + H2O => HCO3^- + OH^- nr 2 er nøytral, Nitrationet er basedelen fra sterk salpetersyre. nr 3 er sur, små metallioner med høye ladninger er ofte sure, dvs Fe(H2O)6^2 ¨nr 4 er nøytral. sulfationet er basedelen fra sterk H2SO4 nr 5 er nøytral . kloridionet er basedelen fra sterk HCl nr 6 er basis pga OH^-
privatist14 Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Skrevet 17. februar 2014 første er basisk: CO3^2- + H2O => HCO3^- + OH^- nr 2 er nøytral, Nitrationet er basedelen fra sterk salpetersyre. nr 3 er sur, små metallioner med høye ladninger er ofte sure, dvs Fe(H2O)6^2 ¨nr 4 er nøytral. sulfationet er basedelen fra sterk H2SO4 nr 5 er nøytral . kloridionet er basedelen fra sterk HCl nr 6 er basis pga OH^- aah, tusen takk!!
privatist14 Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Skrevet 17. februar 2014 første er basisk: CO3^2- + H2O => HCO3^- + OH^- nr 2 er nøytral, Nitrationet er basedelen fra sterk salpetersyre. nr 3 er sur, små metallioner med høye ladninger er ofte sure, dvs Fe(H2O)6^2 ¨nr 4 er nøytral. sulfationet er basedelen fra sterk H2SO4 nr 5 er nøytral . kloridionet er basedelen fra sterk HCl nr 6 er basis pga OH^- forresten, hvor blir det av Na2 i den første?
Fredtu24 Skrevet 17. februar 2014 Skrevet 17. februar 2014 første er basisk: CO3^2- + H2O => HCO3^- + OH^- nr 2 er nøytral, Nitrationet er basedelen fra sterk salpetersyre. nr 3 er sur, små metallioner med høye ladninger er ofte sure, dvs Fe(H2O)6^2 ¨nr 4 er nøytral. sulfationet er basedelen fra sterk H2SO4 nr 5 er nøytral . kloridionet er basedelen fra sterk HCl nr 6 er basis pga OH^- forresten, hvor blir det av Na2 i den første? Det blir oppløst og blir til 2Na(+) slik som du skrev. Na(+) ionene reagerer ikke videre.
privatist14 Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Skrevet 17. februar 2014 første er basisk: CO3^2- + H2O => HCO3^- + OH^- nr 2 er nøytral, Nitrationet er basedelen fra sterk salpetersyre. nr 3 er sur, små metallioner med høye ladninger er ofte sure, dvs Fe(H2O)6^2 ¨nr 4 er nøytral. sulfationet er basedelen fra sterk H2SO4 nr 5 er nøytral . kloridionet er basedelen fra sterk HCl nr 6 er basis pga OH^- forresten, hvor blir det av Na2 i den første? Det blir oppløst og blir til 2Na(+) slik som du skrev. Na(+) ionene reagerer ikke videre. Okei, takk igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå