Gå til innhold

Problemer med æ ø å (noen steder)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et snodig problem!

 

Har et lite php skript på en nettside som brukeren kan skrive i, dette blir sendt via sms gateway, og fungerer problemfritt.

 

MEN: Når jeg laster opp skriptet på filserveren, så fungerer æ ø å, men når jeg har integrert dette via Joomla,(Jumi, Sourceer, prøvd mange) SÅ fungerer ikke æ ø å, selv om joomla er satt til UTF-8, OG har ei linje i koden som velger UTF-8

Skjønner det virkelig ikke, kjører jeg skriptet utenfor joomla, så fungerer det smertefritt.

 

Edit: Det jeg mener at æ ø å ikke fungerer, er at de ankommer som A osv

Endret av Fredrik55582
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å endre til engelsk-Usa i region og språk på alt, restart maskinen og sett alt tilbake til norsk og restart på nytt.

 

Det er en veldig vanlig bug at windows ikke klarer å sette codepage korrekt.

På de fleste maskiner så holder det endog og bare endre formater og tastatur og språk til engelsk, avslutte region og språk og sette tilbake til norsk.

Lenke til kommentar

Dette er ikke et problem lokalt på en pc, men på serveren.

 

Har forøvrig funnet feilen vil jeg tro, men får ikke helt rettet den.

 

når jeg kjører skriptet i Joomla, så bruker den UTF-8, når jeg kjører den utenfor Joomla, så bruker den ISO-8859-1. Selv med denne koden: header('content-type: text/html; charset=iso-8859-1');

 

Så overstyrer Joomla dette. Jeg prøvde å endre hele Joomla til iso-8859-1, men da ble så mange andre tegn rare. Så jeg må finne en måte å spesifikt endre en Joomla side på til en annen encoding.

Lenke til kommentar

Update:

 

Skriptet fungerer fint når man velger ISO-8859-1 i nettleseren, men folk kan ikke gjøre dette hver gang.

 

Det eneste jeg trenger, er en kode som får siden til å bli til denne encodingen, men dette skulle nok være så vanskelig, da simple koder som meta tags og denne ikke funker

header('Content-type: text/plain; charset=iso-8859-1');

Har jeg ikke noe annet valg enn å sette hele Joomla til denne encodingen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...