Gå til innhold

High-End Gaming PC, budsjett 14-18k


Anbefalte innlegg

Heisann folkens.

 

Holder på med bestilling av ny gamer maskin og er nesten i mål. Så var spørsmålet: Er det noen som har over middels god peiling på OC(software og temperaturforskjell i forhold til kjølere/pasta), småforskjeller på hovedkort og sist men ikke minst, en oversikt over minnebrikker(mhz/latency i forhold til CPU OC, eventuelt XMP).

 

Så langt har jeg satt sammen en midlertidig liste. Her vet jeg jo allerede at alt er kompatibelt og at det vil fungere helt "ok", men det er den siste finishen med tanke på hvor godt komponentene snakker sammen og småforskjeller som gjør meg litt usikker.

 

Dette er det jeg har kommet frem til så langt:

 

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1349569&su=273B09DF-69E8-49C9-BE98-BC8350014C66

 

Dette er da hovedfokuspunktene mine:

- Jeg ønsker primært å bruke maskinen til spill

- Ønsker en stillegående maskin(så vidt det lar seg gjøre)

- Overclocking er et must(CPU/minne primært)

- Stilig, men samtidig oversiktlig og ryddig utseende.

 

Dette har jeg tenkt så langt:

 

Går for et stilrent kabinett(R4 black pearl), da dette er lydisolert, ser bra ut, har gode tilkoblingsmuligheter, samt ryddighet(kan fjerne HDD rack).

 

Hovedkortet er en av 3 ting jeg sliter med å velge. Har valgt å bygge på socket 1150 pga pris. Valget står mellom ASUS maximus VI hero Z87, ASUS sabertooth Z87 og ASUS Z87 plus. Hva er fordeler/ulemper med disse?

 

Når det gjelder CPU er det egentlig ikke så mye å lure på. Klasker til med en 4770k her. Har planer om å klokke denne til rundt 4.5 GHz.

 

Det andre jeg sliter litt med å velge er da kjølingen for CPU'en. Har erfaring med både vifte og vannkjølt CPU, men sliter med å velge hva som er best med tanke på støynivå, plass i kabinett og software for vifte/pumpekontroll. Har tenkt på corsair h60/80i, eventuelt noctua NH serien.

 

Hvilket skjermkort jeg går for blir bestemt av budsjettet, enkelt og greit. Har jeg nok til ASUS gtx 780 ti, så blir det dette. Har jeg ikke, så blir det ASUS gtx 780. Foretrekker disse kortene, da de kjøler godt og har etter egen erfaring aldri hatt noe problem med disse.

 

Det siste jeg er usikker på er minnebrikkene. Har lest rundt på forum i flere dager nå, men har enda ikke kommet til en god konklusjon. Så her er problemene: Vil 2x8GB gi bedre ytelse enn 4x4GB, selvom det er 2x dobbeltkanals RAM slots på alle 3 hovedkortene? Med tanke på at jeg skal klokke CPU, hva vil gi best ytelse av 1600MHz CL9 brikker, eller 2400MHz cl11 brikker? Vet jo at de klokkes automatisk ned til 1333MHz, men når jeg klokker opp CPU, hvilke minnebrikker vil gi meg best resultat? Prisene er jo tilnærmet like...

 

850W PSU. Er klar over at dette er overkill. Tanken var å kjøre SLI om ikke så altfor lenge.

 

Når det gjelder lagring, så var tanken SSD for OS, programvare og de viktigste spillene. Kjører SATA for alt annet. Er åpen for tips på andre løsninger.

 

Windows 8.1. Hater det. Ja... Skyter meg selv i foten her, men alt i alt, så viser det seg at det ytelsesmessig er bedre enn windows 7 når det gjelder gaming. Metro helvete kan jo alltids deaktiveres med programvare som ligger tilgjenglig på nettet, så er vel en midlertidig fiks? :)

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Ja, dette ble jo en vegg med tekst, men hvis det er noen der ute som føler de har noen veldig gode tips, syn på saker og ting(forklarer hvorfor de tenker som de gjør), eller bare vil være med å hjelpe en stakkars pc-bygger, så er det bare å slenge seg på :) Her er det åpent for alle!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkort: http://www.komplett.no/asus-z87-pro-socket-1150/781698 Hovedkort med alt du trenger, til en bra pris ;)

 

PSU: http://www.komplett.no/corsair-ax-860-psu/769190 Skal du ha SLI, kan du gå for denne med én gang, sett at du har råd. Tror faktisk den med 760 watt holder, til og med. RM har vissnok fått noe negativ omtale av enkelte, uten at jeg vet om den er dårlig av den grunn.

 

Minne: http://www.komplett.no/corsair-ddr3-16gb-1600mhz-low-profile/775110 Basic, men bra. 1600 MHz CL9 er aldri flaskehals i 99% av alle tilfeller. I tillegg er disse minnebrikkene lavprofil, og passer dermed med alle luftkjølere. I og med at du har 1150 socket, bruker du bare 2 minnemoduler. Bare 2011 socket støtter quad-channel; så med 2 minnemoduler har du flere muligheter for utbygning.

 

Vet ikke noe om Kingston sine SSD'er, men du kan ta Samsung sine EVO-SSD'er for å safe. Allroundere, god ytelse og grei pris.

 

Som kjøler er vel Noctua NH-D14 noe av det beste du får tak i. Stillegående og bra, slår til og med de fleste vannkjølingssett. http://www.tomshardware.com/reviews/nepton-280l-tundra-td02-water3.0-pro-reserator3-max,3607-13.html En gjennomgående test av Noctua NH-D14 sammenlignet med en rekke vannkjølingssett.

Endret av wassup
Lenke til kommentar

H80i er like god som en luft-kjøler, fikk satt sammen en rigg med 780 ti, kan gjøre det hvis du vil, men det skjermkortet du har nå så er r9 290 bedre

 

Så med at den er like god som en luftkjøler, mener du at den kjøler like bra med samme støynivå og omtrentlig samme prisklasse, eller hva mener du?

Kommer ikke til å kjøre noe kort fra AMD gfx kort, ettersom jeg har oppigjennom årene bare slitt med drivere. Dette er jeg visstnok ikke alene om :)

 

Hovedkort: http://www.komplett.no/asus-z87-pro-socket-1150/781698 Hovedkort med alt du trenger, til en bra pris ;)

 

PSU: http://www.komplett.no/corsair-ax-860-psu/769190 Skal du ha SLI, kan du gå for denne med én gang, sett at du har råd. Tror faktisk den med 760 watt holder, til og med. RM har vissnok fått noe negativ omtale av enkelte, uten at jeg vet om den er dårlig av den grunn.

 

Minne: http://www.komplett.no/corsair-ddr3-16gb-1600mhz-low-profile/775110 Basic, men bra. 1600 MHz CL9 er aldri flaskehals i 99% av alle tilfeller. I tillegg er disse minnebrikkene lavprofil, og passer dermed med alle luftkjølere. I og med at du har 1150 socket, bruker du bare 2 minnemoduler. Bare 2011 socket støtter quad-channel; så med 2 minnemoduler har du flere muligheter for utbygning.

 

Vet ikke noe om Kingston sine SSD'er, men du kan ta Samsung sine EVO-SSD'er for å safe. Allroundere, god ytelse og grei pris.

 

Som kjøler er vel Noctua NH-D14 noe av det beste du får tak i. Stillegående og bra, slår til og med de fleste vannkjølingssett. http://www.tomshardware.com/reviews/nepton-280l-tundra-td02-water3.0-pro-reserator3-max,3607-13.html En gjennomgående test av Noctua NH-D14 sammenlignet med en rekke vannkjølingssett.

 

Z87 PRO, alt jeg trenger. Hva mener du her? BT+wifi? Eller er det noe annet spesielt med dette kortet som gjør det bedre enn de andre? Har ikke bruk for wifi eller bt, så vil heller legge pengene i bedre netterverkskort/lydkort hvis mulig.

 

Platinum over gull PSU, hva er forskjellen her? Komponenter tatt i bruk med tanke på kvalitet? Eller har det med tilkoblingsmuligheter å gjøre?

 

Ser ut til at brikkene du anbefalte kjører CL10?

Det er forøvrig OC/XMP av minnebrikker mtp CPU OC som gjør meg usikker i valg. 1600 MHz vs 2400 MHz. Begge blir klokka ned ved stock, men hva blir sluttresultatet + latency ved stabil OC av både CPU og minnebrikker?

 

Kingston SSD er jeg sikker på at jeg skal gå for, men kombinasjon av diskene er ennå uvisst.

 

Noctua NH-D14, ser den topper på lista i forhold til støy/kjøling. Eneste som gjør meg usikker på denne, er rett og slett størrelse. Såpass stor belastning på hovedkort, istedenfor kabinett, vil dette påvirke levetid på komponentene? Vil en h80(festet til kabinett) gi omtrentlig samme støynivå/kjøling, men mindre belastning?

Lenke til kommentar

 

Z87 PRO, alt jeg trenger. Hva mener du her? BT+wifi? Eller er det noe annet spesielt med dette kortet som gjør det bedre enn de andre? Har ikke bruk for wifi eller bt, så vil heller legge pengene i bedre netterverkskort/lydkort hvis mulig.

Platinum over gull PSU, hva er forskjellen her? Komponenter tatt i bruk med tanke på kvalitet? Eller har det med tilkoblingsmuligheter å gjøre?

Ser ut til at brikkene du anbefalte kjører CL10?

Det er forøvrig OC/XMP av minnebrikker mtp CPU OC som gjør meg usikker i valg. 1600 MHz vs 2400 MHz. Begge blir klokka ned ved stock, men hva blir sluttresultatet + latency ved stabil OC av både CPU og minnebrikker?

Kingston SSD er jeg sikker på at jeg skal gå for, men kombinasjon av diskene er ennå uvisst.

Noctua NH-D14, ser den topper på lista i forhold til støy/kjøling. Eneste som gjør meg usikker på denne, er rett og slett størrelse. Såpass stor belastning på hovedkort, istedenfor kabinett, vil dette påvirke levetid på komponentene? Vil en h80(festet til kabinett) gi omtrentlig samme støynivå/kjøling, men mindre belastning?

Z87-Pro har alle tilkoblinger "mannen i gata" trenger, wi-fi, BT, og ellers et bra kort for pengene. Hakket over det igjen blir vel Asus Maximus Hero VI, men vil ikke si du får noe reelt mer for pengene. Asus Maximus seriene har veldig bra lydkort, så mulig du er interessert.

 

Platinum over Gold: Leverer høyere prosent av gitt effekt (en Platinum PSU gir ca. ~90 % av effekten som står på den, en Gold rundt ~87 %, tenker jeg). Små forskjeller DER, forskjellen ligger i byggekvaliteten. AX slår det aller meste på markedet; bra PSU'er som varer lenge. I tillegg har i-versjonene (AX 760i, 860i, etc...) digital strømstyring i tillegg til noen andre funksjoner. Kanskje ikke nødvendig, men skal visstnok optimalisere strømlevering og viftestyring.

 

Ang. minne: Skjønner ikke HELT spørsmålet; poengterer bare med at du neppe vil trenge noe mer enn 1600 MHz minnebrikker. Minnebrikker med høyere frekvens har ofte større kjøleribbe, og da er det verre å få luftkjølere til å passe.

 

Belastning på hovedkort har jeg aldri hørt være et problem. H80 vil antakeligvis være litt varmere, men bortimot like stille. Men skal du først gå for vannkjøling, burde du enten ikke ha plass til en diger luftkjøler, eller så burde du dra den fullt ut og kjøre custom loop ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...