Gå til innhold

Eksternt skjermkort til bærbar?


Engen

Anbefalte innlegg

Går det an å kjøpe eksternt skjermkort til bærbar PC - USB eller FireWire?

Er det noe som evt. vil komme etterhvert?

 

Eller hva med et mini PCI skjermkort - finnes det?

 

Jeg kunne ikke nok om bærbare da jeg bestillte hjemme pc gjennom jobben, og ble sittende fast med en HP ze5430ea med et integrert radeon 345M kort med opptil 128 mb delt minne.

Duger ikke helt til heftige 3D spill for å si det sånn, selv om HP markedsfører maskinen som en bærbar med full desktopfunksjonalitet og ytelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, men duger dette til spilling?

 

Ser ut som det kun er fokus på støtte til høyere oppløsninger og multiskjermfunksjonalitet - ikke til avanserte 3D spill.

 

Det plager meg grenseløst at jeg gikk på denne "integrert skjermkort smellen"!

 

Kan jeg muligens kreve å få hele kjøpet omgjort p.g.a. villedende markedsføring?

Lenke til kommentar

Det er ikke teknisk mulig å få eksterne grafikkort til bærbare med dagens arkitektur. Ingen av portene på en pc leverer nok strøm og båndbredde til at dette er mulig. PCMCIA løsningene egner seg heller ikke til avanserte 3D kort på grunn av størrelse og strømkapasitetet.

 

Tror nok ikke du kommer noen vei med å reklamere på di pc heller med mindre det er helt klare feil i markedsføringen. For eksempel hvis det står spesifikt i reklamen at det er en egen grafikkprosessor med dedikert minne og det viser seg at minnet er delt.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen josteinsen,

 

Jeg kommer til å prøve meg på en reklamasjon uansett - kan jo hende min arbeidsgiver skal kjøpe PC'er i fremtiden og da er det greit med litt goodwill.

 

Ellers er det visst mulig å oppgradere ATI 345M med en ATI 9600 chip med 64 mb minne - men jeg har ikke sett noen som har gjort det eller selger denne løsningen.

 

Se denne linken:

 

http://mirror.ati.com/companyinfo/press/2003/4637.html

 

Har kontaktet HP som påstår det ikke finnes noen AGP slot for denne chip'en - men samtidig er det folk i HP's business customer forum som påstår at denne slot'en finnes.

 

Jeg får vel i første omgang satse på å kjøre i litt lavere oppløsninger og 16bits farger - det funker det og tross alt.

Lenke til kommentar

Jeg har en HP ZE5430EA med 2,8Ghz P4 (desktop), 512 mb RAM og integrert ATI Mobility Radeon 345M (M6) skjermkort med opptil 128 mb delt minne.

 

Har ikke prøvd denne i 3Dmark2001 selv, men har sett at folk oppnår mellom 1500 og 1600 poeng - litt avhengig av om man kjører med 64 eller 128 mb minne.

Lenke til kommentar

Jeg har bare lest linken til ATI i innlegget mitt fra 9.okt ovenfor, samt diskusjonen i dette HP forumet:

 

http://forums1.itrc.hp.com/service/forums/...a778c%2C00.html

 

Her ser det ut til å herske full forvirring om oppgradering er mulig eller ikke, men det er en som faktisk påstår å ha gjort det - han sier det er en ledig AGP slot og at det er bare å plugge inn 9600 chipen med enten 32, 64 eller 128 mb minne.

 

Ta en titt - ser ut som full forvirring råder.

 

Det eneste man kan gjøre er vel å åpne maskinen, og se om det er en ledig plass under tastaturet et eller annet sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...