Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HTPC kræsjer etter oppstart


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en HTPC jeg har bygget selv, og som jeg stort sett aldri har hatt problemer med, men nå i det siste har systemet begynt å være meget lite samarbeidsvillig.

 

Systemet består av følgende komponenter, alt monert inn i et Nintendo kabinet.

 

ZOTAC H67ITX WiFi, Socket-1155
mini-ITX, H67, DDR3, 1xPCIe-x16, eSATA, SATA 6Gb/s

Intel Core? i3 Dual Core i3-2100T
Dual Core, 2.5Ghz, Socket 1155, 3MB, 35W, Boxed w/

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9
Non-ECC, 1.5V, 512Meg x 64, 240pin

Western Digital Scorpio® Blue 1TB
5400RPM, SATA, 2,5" internal

Samsung Blu-Ray Writer SN-506AB
SATA, BD-R: 6x, BD-R DL: 6x, DVD±R: 8x, Slim, 12.7

OS: Windows 7, pro

 

Problemet er som følgende:

Når jeg skrur på maskinen, så startet systemet opp og funker fint i ca 1-2 min før hele skjermbildet fryser. Ofte kommer det opp horistonale striper på tvers av hele skjermen, som enten dekker hele eller halve skjermen. Ofte forsvinner de igjen, før de kommer tilbake, men hele pcen er uansett da fryst og det er kun er fysisk omstart ved å trekke ut kontakten som er mulig å få til. Tidligere har pcen av og til skrudd seg av tilfeldig, men den har da alltid startet opp igjen. Nå trenger jeg ofte flere forsøk på å få startet maskinen.

 

Er det noen som aner hva det kan være som fører til dette? Snakker vi softvareproblem eller er dette hardware issue, og isåfall hvilken komponent er det som er råtten?

 

Mvh ErlendP

post-88381-0-31124800-1390751971_thumb.jpg

post-88381-0-92784900-1390752228_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg har en HTPC jeg har bygget selv, og som jeg stort sett aldri har hatt problemer med, men nå i det siste har systemet begynt å være meget lite samarbeidsvillig.

 

Systemet består av følgende komponenter, alt monert inn i et Nintendo kabinet.

 

ZOTAC H67ITX WiFi, Socket-1155

mini-ITX, H67, DDR3, 1xPCIe-x16, eSATA, SATA 6Gb/s

Intel Core? i3 Dual Core i3-2100T

Dual Core, 2.5Ghz, Socket 1155, 3MB, 35W, Boxed w/

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9

Non-ECC, 1.5V, 512Meg x 64, 240pin

Western Digital Scorpio® Blue 1TB

5400RPM, SATA, 2,5" internal

Samsung Blu-Ray Writer SN-506AB

SATA, BD-R: 6x, BD-R DL: 6x, DVD±R: 8x, Slim, 12.7

OS: Windows 7, pro

 

Problemet er som følgende:

Når jeg skrur på maskinen, så startet systemet opp og funker fint i ca 1-2 min før hele skjermbildet fryser. Ofte kommer det opp horistonale striper på tvers av hele skjermen, som enten dekker hele eller halve skjermen. Ofte forsvinner de igjen, før de kommer tilbake, men hele pcen er uansett da fryst og det er kun er fysisk omstart ved å trekke ut kontakten som er mulig å få til. Tidligere har pcen av og til skrudd seg av tilfeldig, men den har da alltid startet opp igjen. Nå trenger jeg ofte flere forsøk på å få startet maskinen.

 

Er det noen som aner hva det kan være som fører til dette? Snakker vi softvareproblem eller er dette hardware issue, og isåfall hvilken komponent er det som er råtten?

 

Mvh ErlendP

Du kan forsøke å ta ut alle mem brikkene utenom en. start så opp.

 

Hvis du prøver deg frem slik, så vil du se om det er memory brikkene som er problemet.

 

BmOnline

Lenke til kommentar

Takk for svar. Skal forsøke det. Det som også er merkelig er at den av og til fungerer helt fint. 20 prosent av tiden booter den opp helt fint, mens i 80 prosent av tilfeldene er det helt texas med frys, omstarter, safe mode, og windows repair osv osv før den til slutt startet igjen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...