Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva skjer på en smerteklinikk?


Mommyandme

Anbefalte innlegg

Etter mange år med ryggplager som har eskalert de siste 6 mnd, skal jeg til smerteklinikk på Majorstua. Hva kan jeg vente meg av følgende:

Tar de blodprøver?

Tar de MR?

Andre prøver?

Hva slags behandling kan de tilby?

Hva slags smertelindring kan de tilby?

Hva er veien videre ( sender de meg videre, får jeg en plan, følges jeg opp, må jeg tilbake flere ganger)

 

Vet det er individuelt med tanke på hva slags smerter man har, men greit å høre om litt erfaringer. Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De tar de prøvene de trenger for å kunne gi den hjelpen de mener er nødvendig.

Det er veldig mange muligheter for behandling på en smerteklinikk, fra fysikalsk behandling og akupunktur til kirurgi og medisinering.

De vil også snakke masse med deg for å kunne danne seg et riktig bilde av plagene dine, du må også påvente at de prøver medisiner som ikke nødvendigvis virker tilfredstillende, men de fortsetter til de har funnet den medisinen og behandlingen som virker best for deg.

 

Jeg har vært i behandling på smerteklinikken på Aker i rundt 2 år. For det meste fysikalsk behandling og akupunktur o.l. etter at de fikk meg over på et medisinregime som faktisk fungerte.

 

Det er ekstremt deilig å snakke med noen som skjønner hva smerter er og som faktisk har myndighet til å gi deg hjelp. Aker reddet bokstavelig talt livet mitt og jeg er idag tilbake i full jobb etter nesten 10år som ufør,

 

Edit: Glemte nesten helt. Stålsett deg på at enkelte behandlingsformer kan gjøre deg mye værre enn du er idag. Jeg måtte prøve elektrisk terapi på sentralnervesystemet og det klarte jeg ikke å fullføre da jeg ble mye værre enn jeg noensinne hadde vært.

Men på en annen pasient som var der i samme tidsrom så funket denne behandlingen så bra at han fikk operert inn en slik maskin i ryggmargen. Etter første behandling så hadde han fått sove en hel natt for første gang på 25år. Det var en blid mann. :)

 

Edit 2: Ja, og smerteklinikken kan søke staten eller rettere HELFO om at de dekker utgiftene til medisinering. Det må gjøres regelmessig men hvis du har dårlig økonomi(Som de fleste kroniske syke har) så betyr det ekstremt mye.

Før Smerteklinikken så hadde jeg rundt 60000kr årlig i utgifter på medisiner, men nå dekkes 80%.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Jeg måtte snakke med en sykepleier,fysioterapeut,psykolog og lege første gangen før det vart noen vurdering av hva de skulle gjøre sto det i brevet mitt..

Jeg har en lam arm med 5 nerver som er av i ryggmargen og sliter med store smerter.

Legen hadde satt seg godt inn i saken min og sa at jeg måtte reise til varmere strøk med en gang jeg kom inn døren til han.

Nå er jeg klima flyktning i Thailand og kjemper med nedtrapping av medisinene.

Men sliter med smertene nå da nettene er kalde her, 15-20 grader om nettene.

Over 25 grader så smiler kroppen.

 

Har dere med ryggskader nytte av varmere klima?

Vet at det er en helt annen skade som hemmer bevegelse mye mer en det jeg sliter med.

Endret av halnes1
Lenke til kommentar

De tar de prøvene de trenger for å kunne gi den hjelpen de mener er nødvendig.

Det er veldig mange muligheter for behandling på en smerteklinikk, fra fysikalsk behandling og akupunktur til kirurgi og medisinering.

De vil også snakke masse med deg for å kunne danne seg et riktig bilde av plagene dine, du må også påvente at de prøver medisiner som ikke nødvendigvis virker tilfredstillende, men de fortsetter til de har funnet den medisinen og behandlingen som virker best for deg.

 

Jeg har vært i behandling på smerteklinikken på Aker i rundt 2 år. For det meste fysikalsk behandling og akupunktur o.l. etter at de fikk meg over på et medisinregime som faktisk fungerte.

 

Det er ekstremt deilig å snakke med noen som skjønner hva smerter er og som faktisk har myndighet til å gi deg hjelp. Aker reddet bokstavelig talt livet mitt og jeg er idag tilbake i full jobb etter nesten 10år som ufør,

 

Edit: Glemte nesten helt. Stålsett deg på at enkelte behandlingsformer kan gjøre deg mye værre enn du er idag. Jeg måtte prøve elektrisk terapi på sentralnervesystemet og det klarte jeg ikke å fullføre da jeg ble mye værre enn jeg noensinne hadde vært.

Men på en annen pasient som var der i samme tidsrom så funket denne behandlingen så bra at han fikk operert inn en slik maskin i ryggmargen. Etter første behandling så hadde han fått sove en hel natt for første gang på 25år. Det var en blid mann. :)

 

Edit 2: Ja, og smerteklinikken kan søke staten eller rettere HELFO om at de dekker utgiftene til medisinering. Det må gjøres regelmessig men hvis du har dårlig økonomi(Som de fleste kroniske syke har) så betyr det ekstremt mye.

Før Smerteklinikken så hadde jeg rundt 60000kr årlig i utgifter på medisiner, men nå dekkes 80%.

 

Oi, bra medisinering kan dekkes. Det var jeg ikke klar over. Jeg vet ikke hva jeg evt skal ha av smertelindring, men noe blir det vel. Takk for utfyllende svar. Og godt du har fått hjelp:-)

Lenke til kommentar

Jeg måtte snakke med en sykepleier,fysioterapeut,psykolog og lege første gangen før det vart noen vurdering av hva de skulle gjøre sto det i brevet mitt..

Jeg har en lam arm med 5 nerver som er av i ryggmargen og sliter med store smerter.

Legen hadde satt seg godt inn i saken min og sa at jeg måtte reise til varmere strøk med en gang jeg kom inn døren til han.

Nå er jeg klima flyktning i Thailand og kjemper med nedtrapping av medisinene.

Men sliter med smertene nå da nettene er kalde her, 15-20 grader om nettene.

Over 25 grader så smiler kroppen.

 

Har dere med ryggskader nytte av varmere klima?

Vet at det er en helt annen skade som hemmer bevegelse mye mer en det jeg sliter med.

Takk for svar. Jeg er ikke sikker på hva som feiler meg enda, er under utredning, men har ikke en skade. Men kan merke bedring i varmere klima. Høres ut som du trenger godt med varme:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...