Gå til innhold

Bytte ut hovedkort + prosessor, til Haswell


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har Zotac ION 330 1,6 ghz, 2 kjerner, hovedkort med integrert grafikk Nvidia 9400M. Har Silverstone LC19 kabinett, som kan ta opp til micro-ATX hovedkort. Kabinettet er svært lavt og trangt, jeg har en veldig tynn men stor (120 mm) saktegående vifte som holder dette i OK temperatur. PSUen er 120 watt tror jeg, har en SATA IDE harddisk. Dette fungerer ypperlig med XBMC, men jeg synes windows og NRK-nett tv i nettleser, og annet nettleserbruk går tregt. Vurdere derfor å oppgradere.

 

Spørsmål:

1. Jeg har forstått det slik at Haswell hovedkort med Haswell prosesser vil si at man har et hovedkort + prosessor + prosessorintegrert skjermkort. Det prosessorintegrerte skjermkortet sender bildesignalet ut fra HDMI-kontakten på hovedkortet, ikke sant?

 

2. Med ION 330 går Windows ganske sakte, men XBMC med mkv på 1080p går veldig bra. Hvis jeg oppgraderer hovedkort og prosessor til Haswell, vil jeg merke stor bedring i ytelse i windows?

 

3. Minst mulig varmeproduksjon, og dermed minst mulig støy er viktig. Dette er jeg fornøyd med nåværende hardware. Produserer Haswell mer/mindre varme enn ION?

 

4. Forslag til hovedkort + prosessor?
Bruksområdet er følgende:stå på hele tiden, laster ned torrent, bruker XBMC (1080p), og skal kjøre alt av TV2 Sumo, NRK nett-tv, HBO, Netflix, Youtube (HD) etc. etc. raskt (altså at bruk av windows skal være mer smooth enn i dag). Trenger SPDIF ut.

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4. Hovedkort: Intel DH87RL

CPU: Intel haswell i3-4130T

Denne CPUen er på 35w og det følger med lavprofilkjøler så den skulle være midt i blinken.

Dette er en prosessor med bra ytelse for prisen?

 

Hva er grunnen til at man anbefaler akkurat det hovedkortet, kontra andre hovedkort? Jeg må uansett ha SPDIF digital lyd-ut, ser ikke ut som dette har det. Andre forslag? Eller kan jeg bare gjøre eget søk i prisguide (i så fall, hvilke spesifikasjoner trenger jeg for at det skal skal ta i3-4130T og være støyfritt/lage lite varme?). Jeg har RAM av typen DDR2 fra før av, vil gjerne bruke dette i det nye oppsettet.

 

Takk for svar :)

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar

Ikke noe annen grunn enn at de er stabile, det er SPDIF på det kortet, ellers så kan du jo bare søke på kort som har 1150 sokkel.

Når det gjelder støy og varme så spiller ikke hovedkortet så stor rolle, da vil valget av CPU være mer kritisk.

i3-3140T er en bra CPU som vil holde i massevis til mediabruk, Kjør vifta på laveste hastighet og du skulle ha en bortimot lydløs maskin.

Skal du ha Haswell CPU så må du nok se deg om etter ny RAM da ingen nye kort støtter den gamle DDR2 standarden, du må ha DDR3 minne.

Endret av qtek
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke noe annen grunn enn at de er stabile, det er SPDIF på det kortet, ellers så kan du jo bare søke på kort som har 1150 sokkel.

Når det gjelder støy og varme så spiller ikke hovedkortet så stor rolle, da vil valget av CPU være mer kritisk.

i3-3140T er en bra CPU som vil holde i massevis til mediabruk, Kjør vifta på laveste hastighet og du skulle ha en bortimot lydløs maskin.

Skal du ha Haswell CPU så må du nok se deg om etter ny RAM da ingen nye kort støtter den gamle DDR2 standarden, du må ha DDR3 minne.

Hvis du har alt av film lagret eksternt og trenger bare en liten boks som kan streame over nettverket så ville jeg anbefalt en Intel NUC. Disse er riktignok utstyrt med mobile CPU-versjonen av Intel sine Haswell-CPUer men vil fungere utmerket til en HTPC. http://www.dustinhome.no/xgroup/21792/pc/ Huk av på Gigabyte og Intel (begge bruker "NUC" formfaktoren)

 

Alt du trenger å kjøpe er minne og en mSATA harddisk, det står mer info om det i produktbeskrivelsen. Trenger du optisk drev derimot så er kanskje ikke dette den beste løsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...