Gå til innhold

ASUS Xonar Essence One - helt uten bass. Trenger tips og råd


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har fått meg et ASUS Xonar Essence One eksternt lydkort/DAC/hodetelefonforsterker

 

All innstallering har gått knirkefritt,og den er koblet til PC via USB2.0 kabelen som medfølgte,og via Phono fra stereoforsterker til ASUSen

 

Lyden er lys,fin og klar,men mangler alt som heter dybde. Den eier ikke bass. Jeg kan benytte meg av EQ fra f.eks VLC,WinAmp etc til og fikse dette generellt sett,men det hjelper meg ikke på f.eks Youtube eller i spill

 

Jeg har lånt meg en liten FIIO DAC som har "BassBoost" muligheter som fikset dette umiddelbart,men vil jo helst unngå og kjøpe meg en slik da jeg har dette fra ASUS,som i tillegg skal være ganske bra?!?

 

Selv det innebygde lydkortet (Realtek opplegg) fikset dette via eget kontrollpanel i windows. ASUS har kke noe kontrollpanel,og muligheter for og booste bassen under enhance i sound kategorien er selvsagt også borte. Tingen med dette innebygde kortet er at det lager forferdelige sprake lyder,og er derfor jeg byttet til dette fra ASUS som forøvrig fikset dette med en gang.

 

Det jeg lurer på er da:

 

A: Skal ASUS Xonar Essence One være slik at det ikke leverer snev av bass?

B: Finnes det et eget dedikert EQ program jeg kan bruke som overstyrer all lyd i Windows/internett etc?

Eventuellt mulighet for og få fram lyd fanen under sound som gir deg muligheter for f.eks Bassboost

 

Takker for svar.

 

OS = Windows 8.1 64

Endret av Shoxx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde kjøpe en slik uansett, fordi et slikt lydkort umulig kan unngå all den støyen som kommer fra de andre komponentene i kabinettet. Derfor er digital overføring av lyd fra PC via USB å foretrekke. Jeg regner med den eksterne forskerkeren mottar lydsignalene via en USB-kabel? Og så er det jo slik at lyden er hva lyden er, og det er den som skal gjengis. Hvis du ønsker mer bass, er det ikke noe de som har laget musikken kan hjelpe deg med, for å si det slik.

 

Edit: Jeg svarte litt kjapt der. Hva slags høyttalere eller hodetelefoner bruker du?

Endret av 00005
Lenke til kommentar

Cerwin Vega 215 XLS med 650w forsterker i 8ohm + 15" sub med 350w integrert forsterker bruker jeg.Det burde være en lydkilde som skal gjengi nok bass.. Allså 5 15" basselement,som høres ut som 5 diskant element fra Logitech høytalere i 99kr klassen høres det ut som. MED EQ blir dette bra,men utgangspunktet er begredelig så det holder.

 

Kobles forsterker og høytalere direkte til CD spiller er problemet løst. Så dette har med ASUS og EQ innstillinger i windows og gjøre. Har leita ihel etter noe universal EQ som styrer alt i windows,men virker ikke som det eksisterer.

 

I praksis har jeg da et voldsomt anlegg til VLC og WinAmp bruk,men med en gang jeg skal på Youtube f.eks eller spille,så høres det rett og slett forferdelig trist ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...