Gå til innhold

Aurora Borealis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri tatt bilder av nordlys (ennå), men kommenterer likevel! :-)

 

Først: Du har fanget et fantastisk vakkert nordlys her! Omgivelsene forøvrig er også flotte.

Snøskavelen nede til venstre stjeler for mye oppmerksomhet. Den burde enten vært dempet i etterbehandlingen eller (kanskje aller best) beskjært kraftig nede. Lurer også på om du har truffet helt med fokus. Manuell fokus/show view er vel lurt på slike bilder.

Lenke til kommentar

Uten å være noen ekspert på området så kan jeg i hvert fall dele noen av mine erfaringer etter å ha tatt en del nordlysbilder de siste årene...

http://www.flickr.com/photos/espenorud/sets/72157622907890255/

1. Kunstig lys (altså gatelys, lys fra hus osv) - mine valg har blitt: Unngå! Jeg synes nordlyset er en naturopplevelse og i naturbilder forsøker jeg unngå mest mulig kunstlys. For det første er dette lyset ofte styt og gulaktig i tillegg til at det gir eksponeringsproblemer. Skal jeg inkludere byer og hus på noen måte tyr jeg ofte til HDR eller en eller annen manuell form for HDR der jeg benytter flere eksponeringer. Unntakene er f.eks når jeg tar teltbilder osv da jeg gjerne tilpasser lyset i teltet etter ekspoeringen ellers. (I bildet ditt synes jeg husrekken bak er helt kurant å ha med, lysene i forgrunnen dreper bildet for min del. )

2. Lær deg om hyperfokalavstander og bruk enten en tabell eller en app for slikt som du får til smartelefon/pad. Da vet du eksakt korteste avstand du kan fokusere på for at stjerner og alt til uendelig avstand blir skarpt. Samtidig vet du hvor langt fra kamera ting minst må for å bli skarpe slik at man passer på å ikke ha med noe som er nærmere enn dette. (De fleste kjerringråd går ut på å fokusere på stjernene, men jeg gjør omvendt. Jeg fokuserer på kortest mulig avstand - det gir størst mulig spennvidde i fokusområdet)

3. Finn deg spennende plasser å fotografere på dagtid eller når det ikke er nordlys da man kan benytte tiden godt og planlegge. Reis gjerne til disse plassene når det er klarvær og sjanse for nordlys. Skal du få "de beste" bildene så må man være villig til å gamble litt og sitte ute noen kalde kvelder uten at det blir nordlys i det heletatt. Dessuten kan nordlyset opptre intenst og hurtig i noen få minutter en kveld. Dersom man ikke da allerede sitter ute med kameraet klart så går man glipp av det.

4. Jeg kjører som regel så åpen blender som objektivet tillater fordi jeg ønsker så korte lukkertider som mulig. Dette for å best mulig kunne fryse nordlyset og få med dets "gardiner" og unngå at det blir "grønn grøt". Mitt førstevalg til objektiv vil et vidvinkel med f2,8 eller raskere. Ut fra de litt kryptiske ekxifdataene til ditt bilde vil jeg gjette på at du har et Sigma 10-20 f3,5 og dette egner seg godt - det er tatt masse gode nordlysbilder med dette.

5. Å heve det et hakk. Å ta bilder av bare nordlyset er det mange som gjør. Nordlysbilder med gode komposisjoner er det færre av. Så om man kan inkludere en god komposisjon og/eller interessante elementer som trær, steiner, (evt folk for å vise dimenesjoner) osv så er du godt på vei til å ta steget forbi "mengden".

6. Husk varme klær! Ta gjerne med noe varmt å sitte på og drikke også til "ventekvelder". Ta gjerne med ekstra batterier da de går fort tomme i kulda. Et tips når du fortsatt har masse nordlys på himmelen og batteriene er tomme er å varme opp batteriene inne i hånden i vottene eller inn mot kroppen. Når batteriet får varmen kan du kanskje ta 50 bilder eller mer etterpå. Slå av visning på skjerm om du ikke må bruke dette. Dette bruker ekstra strøm. Du kan slå på og sjekke eksponering osv innimellom..

7. Stativ og trådutløser eller bruk utløser hvor du ikke må trykke fysisik på kameraet i det bildet skal taes. (f.eks selvutløser/timer)

8. Min erfaring er at du ofte kan stole på "automatikken ved å velge AV og stille opp 1/3 i EV omtrent på mørke kvelder. Dersom fullmånen er oppe kan man ofte med fordel dempe med 1/3 eller to i forhold til kameraets forslag så det ikke ser ut som dagen.... (Juster etter ønske ;-) )

9. Gå opp så mye i ISO som du synes ditt kamera tåler. En utskrift tåler ofte mer støy enn du skulle tro etter å ha zoomet inn på skjerm. Gjør deg kjent med hvor mye støy ditt kamera lager på forskjellige ISO-verdier...


Det tror jeg kanskje var det viktigste...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flott oppskrift av Espen. Punkt 2 var spesielt interessant. Har aldri sett noen tidligere anbefalt det....også punkt 8, trodde bare det var manuell eksponering som gjaldt.

Går det an å få dette inn som en brukermanual?

 

Ser frem til jeg får anledning til å overvintre i Nord-Norge for å få festet disse fantastiske skuer på bildebrikken.

 

...når det gjelder bildet, var mine tanker omtrent slik Jan Egil har uttrykt det.

Lenke til kommentar

Uten å være noen ekspert på området så kan jeg i hvert fall dele noen av mine erfaringer etter å ha tatt en del nordlysbilder de siste årene...

 

http://www.flickr.com/photos/espenorud/sets/72157622907890255/

 

1. Kunstig lys (altså gatelys, lys fra hus osv) - mine valg har blitt: Unngå! Jeg synes nordlyset er en naturopplevelse og i naturbilder forsøker jeg unngå mest mulig kunstlys. For det første er dette lyset ofte styt og gulaktig i tillegg til at det gir eksponeringsproblemer. Skal jeg inkludere byer og hus på noen måte tyr jeg ofte til HDR eller en eller annen manuell form for HDR der jeg benytter flere eksponeringer. Unntakene er f.eks når jeg tar teltbilder osv da jeg gjerne tilpasser lyset i teltet etter ekspoeringen ellers. (I bildet ditt synes jeg husrekken bak er helt kurant å ha med, lysene i forgrunnen dreper bildet for min del. )

 

2. Lær deg om hyperfokalavstander og bruk enten en tabell eller en app for slikt som du får til smartelefon/pad. Da vet du eksakt korteste avstand du kan fokusere på for at stjerner og alt til uendelig avstand blir skarpt. Samtidig vet du hvor langt fra kamera ting minst må for å bli skarpe slik at man passer på å ikke ha med noe som er nærmere enn dette. (De fleste kjerringråd går ut på å fokusere på stjernene, men jeg gjør omvendt. Jeg fokuserer på kortest mulig avstand - det gir størst mulig spennvidde i fokusområdet)

 

3. Finn deg spennende plasser å fotografere på dagtid eller når det ikke er nordlys da man kan benytte tiden godt og planlegge. Reis gjerne til disse plassene når det er klarvær og sjanse for nordlys. Skal du få "de beste" bildene så må man være villig til å gamble litt og sitte ute noen kalde kvelder uten at det blir nordlys i det heletatt. Dessuten kan nordlyset opptre intenst og hurtig i noen få minutter en kveld. Dersom man ikke da allerede sitter ute med kameraet klart så går man glipp av det.

 

4. Jeg kjører som regel så åpen blender som objektivet tillater fordi jeg ønsker så korte lukkertider som mulig. Dette for å best mulig kunne fryse nordlyset og få med dets "gardiner" og unngå at det blir "grønn grøt". Mitt førstevalg til objektiv vil et vidvinkel med f2,8 eller raskere. Ut fra de litt kryptiske ekxifdataene til ditt bilde vil jeg gjette på at du har et Sigma 10-20 f3,5 og dette egner seg godt - det er tatt masse gode nordlysbilder med dette.

 

5. Å heve det et hakk. Å ta bilder av bare nordlyset er det mange som gjør. Nordlysbilder med gode komposisjoner er det færre av. Så om man kan inkludere en god komposisjon og/eller interessante elementer som trær, steiner, (evt folk for å vise dimenesjoner) osv så er du godt på vei til å ta steget forbi "mengden".

 

6. Husk varme klær! Ta gjerne med noe varmt å sitte på og drikke også til "ventekvelder". Ta gjerne med ekstra batterier da de går fort tomme i kulda. Et tips når du fortsatt har masse nordlys på himmelen og batteriene er tomme er å varme opp batteriene inne i hånden i vottene eller inn mot kroppen. Når batteriet får varmen kan du kanskje ta 50 bilder eller mer etterpå. Slå av visning på skjerm om du ikke må bruke dette. Dette bruker ekstra strøm. Du kan slå på og sjekke eksponering osv innimellom..

 

7. Stativ og trådutløser eller bruk utløser hvor du ikke må trykke fysisik på kameraet i det bildet skal taes. (f.eks selvutløser/timer)

 

8. Min erfaring er at du ofte kan stole på "automatikken ved å velge AV og stille opp 1/3 i EV omtrent på mørke kvelder. Dersom fullmånen er oppe kan man ofte med fordel dempe med 1/3 eller to i forhold til kameraets forslag så det ikke ser ut som dagen.... (Juster etter ønske ;-) )

 

9. Gå opp så mye i ISO som du synes ditt kamera tåler. En utskrift tåler ofte mer støy enn du skulle tro etter å ha zoomet inn på skjerm. Gjør deg kjent med hvor mye støy ditt kamera lager på forskjellige ISO-verdier...

 

 

Det tror jeg kanskje var det viktigste...

 

Takker for et flott svar. Det er viktig for oss som er helt nybegynnere i fotokunsten å få tilbakemeldinger. Har hatt kamera i mange år, men det har kun stått på auto :-/

Lenke til kommentar

Flott oppskrift av Espen. Punkt 2 var spesielt interessant. Har aldri sett noen tidligere anbefalt det....også punkt 8, trodde bare det var manuell eksponering som gjaldt.

Går det an å få dette inn som en brukermanual?

 

Ser frem til jeg får anledning til å overvintre i Nord-Norge for å få festet disse fantastiske skuer på bildebrikken.

 

...når det gjelder bildet, var mine tanker omtrent slik Jan Egil har uttrykt det.

Hei, Erik. Jeg bruker gjerne manuell til dette også, men nevner at AV funker greit som regel det også og en form for automatikk er greit til å begynne med når man starter med nordlysfotografering. Det fordrer selvsagt at man har lys (og ISO nok) til at man holder lukkertidene under 30 sekunder som er det normalt lengste du får på auto og halvauto på kameraene. Jeg vil uansett på det sterkeste anbefale å holde lukkertidene godt under 30 sekunder om man har blender, ISO og lys nok fordi jeg gjerne vil unngå at stjernene striper noe særlig..

 

Et tilfelle jeg ALLTID kjører manuelle på er når jeg tar bilder til timelapser. Da unngår du å få bilder som avviker fra de andre fordi automatikken feiler i lysmålinger på enkelte bilder. Og det skjer innimellom og har med at nordlyset ikke r statisk, men forandrer seg hele tiden. Dermed blir lyset på landskap konstant i bildet og nordlyset varierer....

 

Liker at du finner hyperfokalspørsmål interessant. Jeg finner det spesielt nyttig ved åpne blendere til landskap slik at man i tillegg til en visuell kontroll av skarphet på displayet også har en form for matematisk fasit. Så lenge man forholder seg til tabellen (appen) så kan man på forhånd unngå å ha med ting som kommer så nære at de er uskarpe. Husk at avstandene (gjelder også nærdistansegrense til kameraet) måles fra fokusplanet som er bildebrikken. Oppe på kameraet ditt finner du helt sikkert en rund ring med strek gjennom - denne viser hvor langt bak i kamerahuset brikken sitter...

 

(Du trenger ikke overvintre i Nord-Norge for å fange nordlyset, Erik, det kan holde med en uke eller langhelg om man har flaks med forholdene.... ;-) )

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...