Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Går nå studiespess. og har bestemt meg for å begynne på en nautikkutdanning når jeg er ferdig på vidregående, men er ikke sikker på hvilken skole jeg skal velge.

Lurer på om noen kan si noe om hvilken skole som er best av den i Ålesund (Hials), den i Tromsø (Uit) og den i Stord/Haugesund (HSH) og HiVe.

Fordelere og ulemper med de forskjellige skolene, mulighetene for å få jobb etter studiene, simulatorer osv.

 

Del gjerne egene erfaringer om du har gått/går på en av skolene :D

 

Har lest at viss du går i Tromsø får du også tittelen ingeniør, hvilke fordeler er det med det? Er det lettere å få en jobb på land viss du går lei av å være på sjøen om du går i Tromsø?

 

Skriv også gjerne om mulige videreutdanninger du kan ta!

 

Har alle realfagene (matte, fysikk, kjemi, biologi), og har gode nok karakterer til å komme inn på alle skolene (Viss ikke opptakskravene stiger drastisk fra hvor høye de var i 2012), så lurer rett å slett på hvilken skole som er den beste :)

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner folk som går (eller har gått) på alle skolene du nevner, og alle har i grunn bare positive ting å si om studiene. Det jeg derimot har lagt merke til er at det er Nautikk i Ålesund som regnes som den "beste". Og det da av styrmenn og kapteiner jeg har omgått. Utover det så er vel den største forskjellen at Tromsø er universitet, mens de andre er høyskoler. På et universitet er det betydelig større frihet enn på en høyskole, og det krever mye av deg som student. Et annet poeng er at høyskolen i Ålesund tar inn studenter med fagbrev (y-veien), altså har de vært på sjøen i to år (minst) før de begynner. Det kan sikkert være positivt på læringsmiljøet for dere som kommer rett fra teoretisk vgs.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Har også lest litt her og der at Ålesund skal være den "beste". Du får også noen kurs på den skolen som du ikke får på resten (?) (DP-kurs osv.)

 

Er også litt nysgjerrig på universitetet i Tromsø. Hvilke fordeler har denne ingeniør tittelen som gjør at det skal være verdt å ha mye mer matte og muligens tre hardere år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...