Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Utbedring av feil etter ferdigbefaring(leilighet)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid har entreprenøren på seg til å rette opp feil som ble oppdaget på ferdigbefaring?

 

Siden august 2013 så er det forsatt feil som er notert på ferdigbefaringen som ikke har blitt utbedret pga svikt i deres system. Malingsarbeid, murer arbeid osv.

 

Er det noen regler som tilsier hvor lang tid det kan gå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

"Ferdigbefaring" er et litt svevende utrykk og blir brukt litt forskjellig, avhengig av type prosjekt og praksis på ulike prosjekt. Kan nevne et par ytterpunkter. Entreprenør utfører en "Ferdigbefaring" (egen-kontroll), for å få oversikt over gjenstående arbeider og eventuelle feil. Og noen bruker begrepet "Ferdigbefaring", ved en Overtagelsesforettning, da det også foretaes en kontroll. Så begrep som "Sluttkontroll", eller "Ferdigbefaring", har lite formell betydning, hvis ikke dette samtidig en ment (i kontrakt/overtagelsesdokumenter) som en kontroll, i forbindelse med Overtagelsesforettning.

 

Frist for å utbedre feil og mangler, blir ofte avtalt allerede i kontraktsdokumentene (mellomstore og store prosjekt) og gjentas i det viktigste dokumentet, som er Protokollen. Men uansett prosjekt, så skal det ved avslutting av kontraktsarbeidet avholdeas en Overtagelsesforettning. Ved en Overtagelsesforettning foretaes en besiktigelse (kontroll) av alle kontraktsarbeidene og det skal føres en Protokoll. Og det er i Protokollen, det føres opp mangler/feil og frist for utbedring av mangler og feil. Ved mindre byggearbeider, er det ikke bestandig en er så formelle som nevnt over.

 

I din situasjon (med tanke på, bl.a. skjeve vegger, maler- og murerarbeid), skal du gå "tjenesteveg". Du skal klage til DEN du kjøpte boligen av og så er det (formelt) opp til vedkommede fima/foretak, å bringe dette videre. Formelt har du ikke noe avtale, med entreprenøren! Men det er viktig at du sjekker opp, om dine "mangler/feil", er innkludert i Protokollen (og vedlagt "Mangleliste"), samt frister for utbedring.

 

Hvis det du mener er feil/mangler og det ikke er planlagt utbedret, må du skriftelig sende klage til selger om det du tror er mangler. Men det er jo greit å avklare i forkant (for en klage), at det virkelig er feil, eller mangler da. :)

Endret av geco5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...