Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Finn konstanten P i vektor


Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter fast på en oppgave som sier:

Finn konstanten P slik at vektorene [4, 6, -2], [2, -2, 4] og [2, -5, P] er koplanare.

Husker ikke hvordan jeg løser denne typen oppgave...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis de er koplanare lager de et parallellepiped med null volum, så du må ha at

 

V = | [ 2 , -5 , P ] ( [ 4 , 6 , -2 ] x [ 2 , -2 , 4 ] ) | = 0

 

(eller du kan tenke på den samme formelen slik: kryssproduktet av de to første står normalt på planet. Hvis sistemann skal være i samme plan, må den derfor stå normalt på kryssproduktet - så det endelige skalarproduktet må bli null).

Endret av Grønnsyre
Skrevet

Ja, jeg har prøvd å sett på google å wiki, men ble ikke noe klokere. Har regnet før, men husker ikke. Så prøver å friske opp frem til eksamen på tirsdag.
Hmm Grønnsyre... Ganger man ledd 1, ledd 2 og ledd 3 sammen og regner det ut som en likning med P som ukjent?

Skrevet

Hmm Grønnsyre... Ganger man ledd 1, ledd 2 og ledd 3 sammen og regner det ut som en likning med P som ukjent?

 

Du finner først kryssproduktet inni parentesen, så tar du skalarproduktet av de to vektorene du sitter igjen med. Og da får du en likning med P som ukjent, ja.

Skrevet

Når man finner et kryssprodukt. så er det A x B. Hvordan var det man regna ut disse kryssene? det er ikke bare å
gange det ut? ser at det er her jeg feiler...
[4, 6, -2],x [2, -2, 4]... Slik som her?

Skrevet

Sist gang jeg regnet kryssprodukter gjorde jeg det sånn her. Kjenner du igjen metoden? (eventuelt: har du lært å regne ut kryssprodukter? Jeg er ikke 100% sikker på at det er nødvendig for oppgaven).

post-290567-0-21335800-1387058765_thumb.png

Skrevet

Ja, har lært det. Egentlig i hvertfall. Hadde det tidligere i høst, å husker jeg regnet oppgaver og fikk rett også. men virker nesten så det er blåst bort. Vi satt det da opp i matriser og regnet det ut derifra. Med I + j + K...
Har sett gjennom notater også, men klarer virkelig ikke å se 100 % fremgangsmåten....

Skrevet (endret)

Nei, den blir 7. Har fasit, men vil kunne slike oppgaver og dermed fremgangsmåten.

 

A)

[4, 6, -2] x [2, -2, 4] = [20, -20, -20]

 

b)

[20, -20, -20][2, -5, P] = 0

40 + 100- 20P = 0

140 = 20P

P = 7

Endret av Janhaa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...