Gå til innhold

Virtualiserings "plan"


nockstar

Anbefalte innlegg

Hei, jeg holder på å skal revurdere min virtualisering på min hjemme server.

Lurer på om noen har noen gode tips?

 

Posten min er på engelsk fordi dette er hva jeg har postet på andre virtualiserings forum, uten å ha fått svar :(

 

Hi i was think of reinstall my VM and replan my virtualization on my home server, and i would like your help :)
I am currently using VMvare 2.0 free version (yes i know its old)
Server specs:
Host os: Winserver 2008 r2 (Standard)
CPU: I7 3770 3.4 Ghz
Ram: 16 GB
HDD: 2 arreys of 3x3 TB raid 5
So what free virtualization program do you guys recommand?
Application i'm using and going to install in the future:
Download: Utorrent, SABnzbd, Sickbeard
Streaming: Plex media server ( movies and tv-shows)
WEB: Web-server, Mysql, Web caching, FTP, VPN server
Communication: TS3 server, Ventrilo server
Game server tools: Warcon (windwos only app)
LAN: Deployment server
What guest OS should i use to host the diffrent applications, and how should i
spec my guest OS'es with CPU, RAM and HDD ?
So iam asking you to suggest a easy viratulaization plan. Something easy like this:
VM program: (what VM software)
Guest OS(1) OS (windows or Linux ( if, what linux)), applications, cpu, ram, hdd specs
Guest OS(2) OS, applications, cpu, ram, hdd specs ?
Guest OS(3) OS, applications, cpu, ram, hdd specs ?
Guest OS(4) OS, applications, cpu, ram, hdd specs ?
Guest OS(5) OS, applications, cpu, ram, hdd specs ?
Any help planing would be much appriciated! :)
And just for the record, i'm a geek and like to fool around with diffrent programs and stuff.
Any other programs whitch would be fun to run on my home server?
Thanks, best regards Einar
Håper på noen fine svar :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Det er ikke så rart at du ikke har fått svar. Det er neppe mange som har kompetanse på alle programmene du vil kjøre, og det er generelt for lite informasjon rundt dine behov.

 

Hvilket vmware program kjøre du på host ? Workstation?

 

Jeg vil foreslå å gjøre litt research rundt bare metal Hypervisors, dvs ikke kjøre Windows på host, men kjøre vmWare ESXi, XenServer eller andre Hypervisors.

 

Jeg kjører vmWare ESXi 5.1 (5.5 er siste versjon, den er litt trøblete for oss som velger FREE lisens)

 

På denne hosten har jeg flere servere, jeg bruker Ubuntu Server til Zabnzbd, torrent, sickbeard, plex server etc.

 

Hvor mye muskler du vil gi denne er avhangig av hvilke klienter du streamer til, hvilken kvalitet du streamer, om du streamer wireless eller gigabit kablet etc.

 

Jeg bruker 2 cpu cores a 3.8 Ghz og 4GB RAM for å streame mest 720p mp4 til 4-klienter. Det holder, jeg vet ikke om det er overkill med så mye muskler.

 

Jeg har ikke kompetanse på hvilke krav de andre programmene du ønsker å kjøre har til hardware.

Lenke til kommentar

Uten å ha så veldig mye mer erfaring enn å ha en VM lab hjemme, så ville jeg ha gjort følgende (basert litt på mitt eget oppsett):

 

Bruk Hyper-V (jeg kjører det selv og er meget fornøyd til mitt bruk, som er nesten likt som ditt), gratis er det og.

vm1: OS: Debian 7.2 (eller valgfri linux, jeg liker debian best)

2 core, 2048MB dynamisk ram, 20GB dynamisk harddisk
tjenester: nginx, mysql, ftp, mumble/ventrilo, postfix, dovecot, (openvpn)

vm2: OS: Windows 20xx server
2 core, 4096MB dynamisk ram, 60GB dynamisk harddisk
tjenester: WDS, warcon

vm2: OS: Windows 20xx server

1 (2) core, 4096MB dynamisk ram, >300GB dynamisk harddisk
tjenester: Utorrent, SABnzbd, Sickbeard, Plex

 

vm3: OS: windows 20xx server (kan sløyfes hvis du kjører openvpn på linux boksen)

2 core: 2048MB dynamisk ram, ~60GB dynamisk harddisk

tjenester: DirectAccess/VPN

 

resten av diskplassen du har tilgjengelig må du nesten se hvor du trenger, jeg har en 480GB SSD som jeg har alt mitt på, og som det blir tatt windows server backup av til en egen ekstern disk hver dag.

Jeg hadde opprettet en eller to "store" partisjoner i Host OS og delt disse via "nettverk" til de andre VM'ene (aner ikke om det er best practice, men denne løsningen fungerer i mitt tilfelle).

kan for øvrig anbefale å kjøre VM'ene på en SSD, og holde det "minimalt", så bruker du heller en de andre diskene som en "NAS".

 

Alt mitt tryna på grunn av et strømbrudd for ikke så lenge siden, og jeg fant ut at UPS'en min var defekt. Men da var det bare å kjøre recovery, og alt var oppe og gå igjen på forhåndsvis kort tid :)

Endret av swoop86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...