Gå til innhold

Sjøforsvaret KNM Harald Haarfagre 5.1.2014


Torleif_H

Anbefalte innlegg

Hei, skal inn til førstegangstjenesten og starter rekrutten 5. januar på Madla, og lurte da på om det er noen flere som skal inn, samt om noen tidligere rekrutter kan gi noen tips for oss ferskinger.

 

Hvis du skal inn hadde det vært hyggelig om du kunne fortelle hvordan du kommer deg til Madla og eventuelt når du planlegger å ankomme.

 

 

Jeg hadde hatt over 11 timer med tog bare for å komme meg til Stavanger, og tenker da å bestille fly gjennom nummeret på innkallingen, noe som må gjøres minst 3 uker før reisen. Skal reise fra Gjøvikområdet og må da ta tog eller buss for å komme meg til OSL, så hvis noen andre fra Gjøvikområdet skal det samme; ta kontakt så kan vi reise i lag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ekstremt motivert og trener nå for å ikke være helt pudding når jeg starter rekrutten. Har vel trent i rundt en måned eller noe sånt. Har generelt aldri vært veldig flink til å trene, så det får jeg litt svi for nå. Håper jeg klarer å snu det godt rundt sånn at jeg fortsetter med trening etter førstegangstjenesten uansett om jeg fortsetter innenfor det militære eller går sivilt.

 

Fikk bestilt meg fly, og har visst noen foreldre som klarte å mase seg til å kjøre meg til Gardermoen, så jeg tror vel at det skal gå fint å komme seg til Madla.

Lenke til kommentar

det høres bra ut. håper det blir greit, som jeg regner med.

har googlet mye om tips osv, til ting som kan være lurt å gjøre før oppmøte, og det eneste jeg egentlig har funnet er pakkliste og det å lære meg det fonotiske alfabetet, som gikk greit.

 

har hørt at det er mye sanitet i rekrutten, kanskje noe vi burde lese på i forkant ?

 

selvfølgelig uten å være smiskete og sånn når jeg kommer inn, men er greit å komme litt forberedt synes jeg hvertfall.

Lenke til kommentar

Er vel ikke så mange tips å komme med egentlig. Vær forberedt på ekstrem detaljstyring og et kommandobyråkrati uten sidestykke. :) Disse tingene kommer seg heldigvis når du er ferdig på Madla i de fleste tilfeller. Sørg for å gi et godt og motivert inntrykk gjennom rekruttperioden slik at du øker sjansene for å komme deg dit du vil etter rekrutten. Så lenge du er motivert og i noenlunde fysisk og mental form så blir det nok et kjekt år i uniform. Sørg for å gjøre deg kjent med alle utdanningsmuligheter FØR du drar ned. Det hender at man får f.eks. mulighet til å starte befalsskole når du begynner på rekrutten, og det er ikke nødvendigvis det beste alternativet dersom du har tenkt å være i Forsvaret noen år. Jo mer du vet om Forsvaret på forhånd, jo lettere blir det å ta avgjørelser når mulighetene kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel ikke så mange tips å komme med egentlig. Vær forberedt på ekstrem detaljstyring og et kommandobyråkrati uten sidestykke. :) Disse tingene kommer seg heldigvis når du er ferdig på Madla i de fleste tilfeller. Sørg for å gi et godt og motivert inntrykk gjennom rekruttperioden slik at du øker sjansene for å komme deg dit du vil etter rekrutten. Så lenge du er motivert og i noenlunde fysisk og mental form så blir det nok et kjekt år i uniform. Sørg for å gjøre deg kjent med alle utdanningsmuligheter FØR du drar ned. Det hender at man får f.eks. mulighet til å starte befalsskole når du begynner på rekrutten, og det er ikke nødvendigvis det beste alternativet dersom du har tenkt å være i Forsvaret noen år. Jo mer du vet om Forsvaret på forhånd, jo lettere blir det å ta avgjørelser når mulighetene kommer.

 

Kan du opplyse meg litt mer rundt at befalsskole ikke nødvendigvis er det beste alternativet om man har tenkt å være i Forsvaret i noen år. Er det noen ting som er negativt i forhold til videre karriere, eller er det bare at andre utdanninger har mer positivt enn befalsskole?

Takk for tilbakemelding, og håper du(eller noen andre) kan svare på mitt nye spørsmål.

 

Redigert for formateringsfeil

Endret av Torleif_H
Lenke til kommentar

 

Kan du opplyse meg litt mer rundt at befalsskole ikke nødvendigvis er det beste alternativet om man har tenkt å være i Forsvaret i noen år. Er det noen ting som er negativt i forhold til videre karriere, eller er det bare at andre utdanninger har mer positivt enn befalsskole?

Takk for tilbakemelding, og håper du(eller noen andre) kan svare på mitt nye spørsmål.

 

Redigert for formateringsfeil

 

Ikke misforstå; skal du være i Forsvaret i militære stillinger så må du omsider ta befalsskole, så befalskolen i seg selv er en positiv ting. Men, den såkalte UBHH (Utskrevet Befalskurs Harald Haarfagre) som tilbys på Madla er ikke nødvendigvis den smarteste veien å gå dersom du tenker karriere i Forsvaret, men der også igjen så spørs det på hva du egentlig ønsker å drive med i Forsvaret. Saken er at Forsvaret er et sted med mange muligheter, og det finnes utallige måter å gjøre en karriere på. Tar du befalskurset i førstegangstjenesten så "mister" du gjerne også verdifull tjenesteerfaring som gir deg et mye større og bedre inntrykk av hva Forsvaret egentlig er og tilbyr, og da ikke minst hva du selv har lyst til. Dersom UBHH fortsatt er slik det var tidligere, så er det 5-6 måneder befalsskole pluss resten av tjenesten som troppsassistent på Madla. Dette gir et snevert inntrykk av Forsvaret, noe du kanskje kommer til å legge merke til når du drar ned dit; De yngste befalene på troppene er ofte veldig uerfarne, og vet egentlig ikke så veldig mye om hva som skjer ellers rundt i organisasjonen.

 

Jeg kunne skrevet masse om akkurat dette med å ta rette valg i Forsvaret, men velger å stoppe her slik at det blir lesbart. :) Jeg har jobbet der 5 år selv tidligere, hovedsakelig i Fregattvåpenet i Sjøforsvaret. Skal du i marinen så er det absolutt et sted å trakte etter. Det skal blant annet nå snart en fregatt til RIMPAC-øvelsen som foregår utenfor Hawaii, og akkurat nå er en på stø kurs mot Syria for å bistå en overlevering av kjemiske våpen, så det er en gren hvor det skjer en del for tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...