Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

prosjektoppgave sio mat og drikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1551423

 

Haha. "Er det noe som har kommet til økonomi delen?".. Tror de fleste har begynt å sagt seg ferdig med oppgaven. Og to uker er mer enn nok å gjøre den ferdig på.

 

Først og fremst... les oppgavebeskrivelsen. Ta deg tid til å faktisk lese oppgaven. Å komme her og spørre hva den faglige begrunnelsen går ut på viser bare at du ikke har gjort noen som helst innsats i oppgaven hittil. Null, whatsoever.

Lenke til kommentar

Hei

er det noen som har komt til økonomi delen? sliter meg med å komme meg gjennom den.

 

og hva innebærer fagdelen?

 

 

HJELP SLITER BARE 2 UKER IGJEN TIL LEVERING

2 uker er faktisk nok til å få en toppkarakter. Men da må du belage deg på å jobbe med oppgaven hver eneste dag. Selv om det er helt på tryne, kan jeg forsikre deg om at du ikke er den eneste som utsetter denne oppgaven. Flere som sitter dagen før og gjør ferdig oppgaven. Men husk at det tar mange dager å skrive denne oppgaven.

 

Det er kun den faglige delen som teller. Markedsplanen skal kun være et sammendrag av den faglige delen, der du trekker ut det viktigste. Start derfor med den faglige delen.

 

I den faglige delen skal du vise at du forstår pensum. Her skal du anvende alt pensum som står i boken og anvende det i oppgaven. Du skal for eksempel ikke skrive hva segmentering er, men forklare hvilke segmenter SiO har. På denne måten viser du sensor at du forstår fagbegrepet. Dette skal du gjøre med hele pensum.

 

Husk at det er snakk om markedsføring, ikke økonomistyring. Det forventes med andre ord ikke så mye når det kommer til den økonomiske delen. Du kan velge noen vilkårlige (men noenlunde realistiske) verdier. Det forventes ikke at du skal forklare hvorfor du velger eksakt de verdiene.

 

Jeg vet at de aller fleste sliter med å finne et fornuftig oppsett på oppgaven. De er litt usikre på hvordan man skal skrive. Ta en god titt på de tidligere besvarelsene som ligger på it's learning og bruk disse som en mal. Da går det som oftest mye fortere.

 

Jeg må bare få frem dette én gang til: dette er en oppgave som tar tid. Jeg har nevnt at to uker er nok til toppkarakter, men kun hvis du jobber hver eneste dag. Husk også at oppgavene som ligger på it's learning ikke er A-oppgaver. Bla gjennom boken og finn relevant teori. Det er ikke nødvendig å lese hele boken, men noe av teorien er absolutt nødvendig å ha med i oppgaven. Ta en titt på forelesningsnotatene, og finn hvilke teorier foreleser har lagt vekt på.

 

Lykke til!

Endret av yeidof
Lenke til kommentar

Det er kun den faglige delen som teller. Markedsplanen skal kun være et sammendrag av den faglige delen, der du trekker ut det viktigste. Start derfor med den faglige delen.

 

Jeg må bare få frem dette én gang til: dette er en oppgave som tar tid. Jeg har nevnt at to uker er nok til toppkarakter, men kun hvis du jobber hver eneste dag.

 

Den faglige begrunnelsen er 50 % av karakteren, og markedsplanen er 50 %. Sett at du maksimerer antall sider på begge (henholdsvis 20 og 10), kan man si at markedsplanen er dobbelt så viktig for karakteren basert på innhold/antall sider. Kilde: Kriterier for vurdering av prosjektoppgaven (Oppgavne og Guide.pdf)

 

Det finnes mange av oss som har skrevet markedsplaner før. Min gruppe og jeg hadde skrevet 8 sider i løpet av vår første dag med 6 timers arbeid. Vi brukte ca. 25 timer på å få skrevet 28 sider, og brukte så 5-6 timer på å gjennomgå alt skrevet, og dobbeltsjekke oppgaven at vi ikke hadde glemt noe. Deretter rundt 2 timer på kildehenvisninger og fikse det grafiske ved oppgaven. Nødvendig tid og arbeid lagt ned i prosjektet varierer derfor, men med utgangspunktet til trådstarter kan det godt være et behov for 14 dagers konsekutivt arbeid.

Lenke til kommentar

 

Den faglige begrunnelsen er 50 % av karakteren, og markedsplanen er 50 %. Sett at du maksimerer antall sider på begge (henholdsvis 20 og 10), kan man si at markedsplanen er dobbelt så viktig for karakteren basert på innhold/antall sider. Kilde: Kriterier for vurdering av prosjektoppgaven (Oppgavne og Guide.pdf)

 

Det finnes mange av oss som har skrevet markedsplaner før. Min gruppe og jeg hadde skrevet 8 sider i løpet av vår første dag med 6 timers arbeid. Vi brukte ca. 25 timer på å få skrevet 28 sider, og brukte så 5-6 timer på å gjennomgå alt skrevet, og dobbeltsjekke oppgaven at vi ikke hadde glemt noe. Deretter rundt 2 timer på kildehenvisninger og fikse det grafiske ved oppgaven. Nødvendig tid og arbeid lagt ned i prosjektet varierer derfor, men med utgangspunktet til trådstarter kan det godt være et behov for 14 dagers konsekutivt arbeid.

Ble selvfølgelig feil å si at kun den faglige delen teller. Det jeg mener er at det ikke skal stå noe nytt i markedsplanen. I markedsplanen skal du kun trekke ut dine viktigste observasjoner utfra den faglige delen. Markedsplanen bruker man 30 min på å skrive når du først har den faglige delen på plass. Legg dermed mest vekt på å få til en god faglig del. Har du en god faglig del blir markedsplanen automatisk god.

 

14 dager er mer realistisk. Pensum skal gjennomgås, pensum skal forstås, og pensum skal anvendes. Når man først har forstått pensum bruker man fort mange timer på å finne relevant informasjon i markedet. Man kan ikke skrive at SiO har gitte segmenter uten å begrunne hvorfor.

 

Regner med at dere ikke brukte 25 timer på å lese boken, forstå hvilke deler av pensum som er relevant, finne informasjon på nettet og å skrive. Du har nok lest noe på forhånd. I tillegg har du en gruppe. Er dere tre er arbeidsmengden din 1/3 sammenlignet med trådstarter (dersom han er alene). Går fort 14 dagers sammenhengende arbeid hvis man sikter mot karakteren A. Denne oppgaven krever litt mer enn markedsplanene man utarbeidet i markedsføring på videregående.

Lenke til kommentar

Vi var 3 på gruppen ja, så der har trådstarter allerede drete på leggen. To av oss hadde laget markedsplan på høyskolenivå før, så vi er kjent med pensumsboken fra før. Vi fikk A på vår forrige innlevering, men anvendte i liten grad boken. Kapittel 7 er selvsagt nøkkel, men markedsføring handler i grunn om å knytte kreative løsninger opp mot kundenes behov/atferd (profitt).

Endret av Toppris
Lenke til kommentar

Vi var 3 på gruppen ja, så der har trådstarter allerede drete på leggen. To av oss hadde laget markedsplan på høyskolenivå før, så vi er kjent med pensumsboken fra før. Vi fikk A på vår forrige innlevering, men anvendte i liten grad boken. Kapittel 7 er selvsagt nøkkel, men markedsføring handler i grunn om å knytte kreative løsninger opp mot kundenes behov/atferd (profitt).

A på tidligere innlevering hos BI? Ser man på oversikten over hva som kreves for å oppnå de ulike karakterene i markedsføringsledelse ser man at teori fra pensum teller. Kan godt tenkes at du anvender mer teori enn du er klar over i oppgaven deres. Ettersom dere har litt erfaring med markedsføring fra før er det nok inneforstått hva som skal inkluderes i en god besvarelse. Andre trenger derimot litt tid på å finne ut av dette.

 

Prøver bare å ikke gi trådstarter falske forhåpninger. Vet om mange som tok veldig lett på denne oppgaven og endte opp med en dårlig karakter. Den krever mer enn mange tror. Men vi har selvfølgelig forskjellige mål, og enkelte har mer av tidligere erfaringer enn andre. Bare jobb hardt, så løser det seg. Konklusjonen er hvertfall at to uker skal holde, så lenge du ikke somler bort tiden.

Endret av yeidof
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...