Gå til innhold

Trenger hjelp med utdanningen.


SlippinAway

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som nevnt i en annen tråd så har jeg vert hos utallige rådgivere, og jeg har enda ikke fått NOE hjelp.

 

Er det noen som kan forklare meg det som står på denne linken: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/ helt nede på siden under "B"

 

"Forkurs

Hvis du ikke har generell studiekompetanse kan du kvalifisere deg til ingeniør- og maritime utdanninger med et 1-årig forkurs. Forkurset er også åpent for søkere som har generell studiekompetanse, men mangler fordypning i matematikk og fysikk.
Skal du søke forkurs søker du direkte til høgskolen eller universitetet som tilby kurset. Har du fullført et forkurs, og skal søke et ingeniørstudie, søker du gjennom samordna opptak."
Jeg sitter da her, uten noe i en alder av 21 år og er veldig gira på å få meg en utdannelse. Skolegang har vert tøft for meg fra ungdomsskolen. Ikke fordi jeg har blitt mobbet eller ikke er noe skolelys, men fordi jeg aldri forsto alvoret i det. Ikke for å klage, eller beskylde noen andre for hvordan det har gått for meg, men på ungdomsskolen fikk jeg beskjed om at jeg IKKE burde følge veien til hva jeg ønsker å bli, men søke TIP eller Bygg & Anlegg og komme meg så fort ut i jobblivet som overhodet mulig.
Har prøvd meg på noen yrkeslinjer og har fort funnet ut at dette absolutt ikke er hva jeg vil og sluttet. Enda tøffere ble det da rådgiverne sa til meg at jeg burde slutte på skolen, eller få meg en jobb og ikke ta opp plasser fra folk som ville gå på skole / linje.
Ville prøve å ta generell studiekompetanse som privatist, men ikke en eneste av de sikkert 5 rådgiverne jeg har vert hos har visst / fortalt meg at det var en mulighet.
Er det noen som har noe informasjon som ikke er helt forvirrende, enten på nettet eller noen jeg kan kontakte?
Som sagt i en annen tråd så er 3 årig vgs ikke noe for meg i en alder av 21 år.
Setter veldig pris på hjelp fordi nå er jeg lei av å ikke vite hva jeg skal gjøre og klar for ta et tak og rette opp mine feil.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke muligheter jeg ser:(noen må rette meg om jeg tar feil)

Gjøre 3 årig VGS på nytt.

Fullføre alle studiekompetanse fagene som privatist, evt. starte på privatist skole eller nettstudie.

Bruke 2 år på å fullføre generell studiekompetanse, gå under 23/5-regelen(færre fag etter du fyller 23).

Befalskolen, evt. andre utdanninger innen militæret.

Hvis du har få år igjen på fagbrev, fullfør fagbrev å søk forkurs ingeniør.

Vente til du har fylt 25 år og søke voksenopplæring(risikabelt).

 

 

Jeg var litt i samme situasjon som deg, var 21år og viste ikke helt hva jeg skulle gjøre. Endte med at jeg ble sendt inn i førstegangstjeneste. Når jeg kom ut så var jeg gammel nok til å få generell studiekompetanse under 23/5-regelen.

Lenke til kommentar

Om rådgiveren sa det som står angåande å slutte, burde h*n hatt sparken på dagen. Det ein ikkje skal gjere er å kritiserer, demotiverer og misslede eleven. Rådgiveren er der for å veilede, ikkje noko anna.

 

Har du foressten vurdert IKT? Om du fullførte eit år på VG1 tidlegare i kva som helst fag kan du ta kryssfag over til VG2 IKT og gå rett i lære etter det året om det skulle ønskes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...