Gå til innhold

Hjelp til hardware kunnskap!


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Nå er det sånn at jeg bruker veldig mye PC, og har vært veldig interessert i det ganske lenge, alt fra spill til musikk og filmskaping. Problemet er at jeg har utrolig dårlig kunnskap om selve hardwaren til datamaskinen!

 

Jeg er helt amatør når det kommer til hva slags deler er bra for pc'en, hva som gjør hva og slikt. Har hatt en god storebror som har hjulpet meg ved kjøp av PCer så jeg har bare fått vist hva jeg skal trykke og kjøpe, hehe. ;)

 

Min stasjonære PC kjøpte jeg i ca 2009 og da kostet den litt over 10,000kr. Her er en liste som stod klistret på "kofferten" jeg fikk med når jeg kjøpte PC'en.

 

Hvis noen kunne gått igjennom ulike navn som stod på listen og kommet med sitt om hva det gjør, hvor bra det osv.. Kanskje kommet med noen gode tips som jeg bør vite om hardwaren og bare delt litt kunnskaper så hadde jeg satt veldig pris på det!

 

(Vær grei og ikke slakt meg for mine dårlige kunnskaper innen hardware og jeg beklager på det sterkeste hvis dette er feil sted å poste en slik thread, jeg lette og dette virket mest logisk ettersom jeg trenger hjelp til alle delene og ikke bare noen.)

 

5kuZF.jpg

 

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, siden det bare var hardware delen, så skal jeg oppsumere for deg:

Hitachi Deskstar: En grei harddisk som pcen din lagrer alt ifra windows, programmer, spill etc.. på.

XfX geForce GTX 260: Grafikk kortet i pcen, som da alle skerm kabler er kobla i. Jo dyrere grafikk kort, desto bedre grafikk til spill (høyere grafikk instillinger etc..)

Asus P6T: Selve moder kortet til hele pcen der alt av innmaten i pcen er koblet til for å sende data fra lagring, til minne, til grafikk kort.

I7 quad: Selve hjernen i pcen som da har hoved ansvaret for å sende data rundt i pcen (kan sammenliknes med et hoved post kontor som sender brev ut til riktige avdelinger)

Corsair powersupply: Selve strømforsyningen som gir strøm til alle komponentene. Jo høyere watt den har, jo mer kan du koble til.

Samsung DVD burner: Selve disk leseren for dvd og cd'er.

USB2 multikortleser: Det tilbehøret som kan lese minnebrikker og andre små medier til kamera og mobil

Coolermaster HAF 932: Selve skjelettet til pcen din, hvor alt er montert i.

____________________________

Å dette er mine forslag:

Bytt ut grafikk kortet og lagringen din da ytelsen i disse er ganske lavt til hva man faktisk kan få i dag.

Operativ systemet ditt: Windows vista, burde du bytte ut med windows 7 så kjapt som mulig, pga vista er det mest systemkrevende OS'et (OperativSystem) som er til dags dato.

Å jeg vil anbefale deg å kjøpe en slik "SSD" (Solid state drive) Som er 5-7 ganger raskere enn den lagringen du har i pcen i dag. (SSD'er er akurat som en minnebrikke, gir ikke fra seg lyd å har en utrulg god hastighet når man installerer eller laster programmer eller spill)

Endret av Gintoki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...