Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Case Oppgjør av eiendomshandler Høst 13 EMS 3651


Anbefalte innlegg

hei Smas90 :) Går ut i fra at du snakker om Skytterveien:

 

Kjøpesum: 5 200 000,-

 

Omk.:

Tingl. hjemmel: 430,-

Tingl. pant: 430,-

Pantattest: 172,-

 

Del av felleskostn. 3 080,-

 

Allerede innbet. 170 000,-

 

Utregning:

5 200 000 + 430 + 430 + 172 + 3 080 - 170 000 = 5 034 112,-

 

Håper dette gir klarhet :wee: Satser på at jeg ikke har glemt noe.

Takk! Supert at folk gidder å ta seg tid til å hjelpe :) jeg må bare forsikre meg; det er bare 1 føring den 8.1 ikke sant?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pantedok. m/uråd. tinglyses alltid som en hovedregel hvis ikke annet står nevnt, spurte foreleser om dette nå for å dobbeltsjekke. Dette er fordi selger ikke skal kunne ta opp lån på bolig etter at den er solgt, og denne skal selger signere på under kontraktsmøte, det jeg har gjort når jeg har solgt.

De 208 430,- er alle utlegg som selger har:

 

Saldo - 78 000,-

Provisjon - 130 000,-

Tingl. pantedok. m/uråd. - 430,- (siden det er en andelsleilighet, ellers 1 060,-)

 

= 208 430,-

Hvorfor har du tatt med provisjon her? Provisjonen forfaller - og bokføres ved kontrakt, som var 27.12, så den må jo være ink i saldoen på kr 78 000? Du tar da forbehold om at pantedok med urådighet ikke mottas før sammen med hjemmelsoverføring og pantedokumentet til kjøpers bank?

Lenke til kommentar

Hvorfor har du tatt med provisjon her? Provisjonen forfaller - og bokføres ved kontrakt, som var 27.12, så den må jo være ink i saldoen på kr 78 000? Du tar da forbehold om at pantedok med urådighet ikke mottas før sammen med hjemmelsoverføring og pantedokumentet til kjøpers bank?

Fordi 130.000,- i provisjon umulig kan være med i de inngående utleggene på 78.000,- Jeg tar forutsetter det ja!

Lenke til kommentar

Fordi 130.000,- i provisjon umulig kan være med i de inngående utleggene på 78.000,- Jeg tar forutsetter det ja!

Hvordan vet du at provisjonen skal være kr 130 000? Vi får ingen info i oppgaven om hva provisjonen skal være, den kan være mindre enn standardsats. Hvis vi tar høyde for at provisjonen er 1,5% får vi akkurat 78.000,-, vil si det er mer sansynlig at provisjonen allerede er ført ved kontrakt. Ref. oppgaveteksten hvor det står: "meglerfirmaet utsteder faktura på provisjon straks kjøpekontrakt er undertegnet (.....)"

Lenke til kommentar

Hvorfor skal provisjonen føres den 8.1? Skal den ikke føres den 18.1?

Hvis du snakker om skytterveien så skal definitivt ikke provisjonen føres 18.1. Ref 7.1 i casen, der står det at kontraktsmøtet var 27.12. og som det står i oppgaveteksten "meglerfirmaet utsteder faktura på provisjon straks kjøpekontrakt er undertegnet (.....)". Provisjonen er alerede ført 27.12.x3.

Lenke til kommentar

Fordi 130.000,- i provisjon umulig kan være med i de inngående utleggene på 78.000,- Jeg tar forutsetter det ja!

Jeg skjønner tankegangen. Men siden ingenting av dette er nevnt i oppgaven velger jeg å ta forbehold om at alle utlegg er inkludert i de 78 000. Det kan være betalt minsteprovisjon som er på 35 000, så det er ikke umulig.

Lenke til kommentar

Hvis du snakker om skytterveien så skal definitivt ikke provisjonen føres 18.1. Ref 7.1 i casen, der står det at kontraktsmøtet var 27.12. og som det står i oppgaveteksten "meglerfirmaet utsteder faktura på provisjon straks kjøpekontrakt er undertegnet (.....)". Provisjonen er alerede ført 27.12.x3.

Så da betaler de ingenting for takst og annonse da?

Lenke til kommentar

Posteringene mine:

 

Skytterveien:

Billag:

21 - Tingl. pantedok. m/uråd - 430,-

22 - Innfrielse lån - 862 000,-

23 - Betalt eierskiftegebyr/felleskostn. - 7 640,-

24 - Tingl. skjøte/pant, kjøper - 860,-

25 - Overf. meglers tilgodehav. - 208 430,-

26 - Utbetalt selger - 4 125 010,-

 

Det er det jeg kommer frem til :) Husk at det ikke er dok.avg. pga andelsleilighet.

Blir ikke

52000000

- 430

-862000

-7640

-860

-208430

=4120640?

Lenke til kommentar

Hvis du snakker om skytterveien så skal definitivt ikke provisjonen føres 18.1. Ref 7.1 i casen, der står det at kontraktsmøtet var 27.12. og som det står i oppgaveteksten "meglerfirmaet utsteder faktura på provisjon straks kjøpekontrakt er undertegnet (.....)". Provisjonen er alerede ført 27.12.x3.

Selvsagt! Jeg forstår ikke hvorfor jeg roter sånn med denne datoen.. Sikkert mange dumme spørsmål nå, men da skal jeg ikke føre provisjon den 8.1? Den 8.1 skal det kun føres det innbetalte beløpet?
Lenke til kommentar

Noen som kan se over om jeg har oversett noen føringer så langt?

1) Kjøpekontrakt

2) Provisjon

3) Faktura takstmann

4) Grunnboksutskrift

5) Faktura avisannonse

6) Faktura pantedok urådighet

7) Faktura forretningsfører

8) Innbetaling fra banken

9) Faktura takstmann

10) Innbetaling fra banken

11) Innbetaling fra banken

12) Faktura avisannonse

13) Faktura ting.skjøte

14) Faktura panteattest

15) Utbetaling sluttoppgjør

16) Faktura takstmann

17) Faktura grunnboksutskrift

 

 

Edit: Jeg mangler vel "provisjon" i forbindelse med kjøpekontrakt til Dalsveien den 15.1 ??

Endret av SaTeLiTe2
Lenke til kommentar

Noen som kan se over om jeg har oversett noen føringer så langt?

1) Kjøpekontrakt

2) Provisjon

3) Faktura takstmann

4) Grunnboksutskrift

5) Faktura avisannonse

6) Faktura pantedok urådighet

7) Faktura forretningsfører

8) Innbetaling fra banken

9) Faktura takstmann

10) Innbetaling fra banken

11) Innbetaling fra banken

12) Faktura avisannonse

13) Faktura ting.skjøte

14) Faktura panteattest

15) Utbetaling sluttoppgjør

16) Faktura takstmann

17) Faktura grunnboksutskrift

Såvidt jeg kan se på mitt posteringssammendrag så har du glemt å overføre utlegg til drift 16.1, før faktura skjøte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...