Gå til innhold

Knoppsvane, - fugleverdenens Concorde ... .

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nydelig fluktbilde!!

Bra jobba!

MVH Tove

Hei, Ovidia2 / Tove.

Tusen takk for hyggelig og positiv tilbakemelding ! :)

Jeg forsøker å forbedre kamerateknikken for å kunne utnytte de få sekundene man som regel har når "noe" dukker opp. ... .

Det er langt igjen, - også når det gjelder god bildebehandling, men å øve inn noe så det blir "second nature" er viktig i mange sammenhenger !

Hyggelige kommentarer og konstruktiv kritikk virker positivt inn på motivasjonen, og sånn sett er et forum som dette viktig.

Og like verdifullt er det å ha en så flott inspirasjonskilde som det bildematerialet mange dyktige fotoentusiaster presenterer på dette forumet, - hver dag. ! ;)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Skrevet

Godt fanget av denne majestetiske fuglen, Albert! Liker at du har fri himmel rundt fuglen samtidige som du har element av landjorda i form av tretoppen.

Litt utbrent på ryggen, men antar du har forsøkt å dra ned highlights? Kanskje det hadde blitt enda lekrere ved å jobbe med blåfargen, dra ned lyset i den blå kanalen og samtidig øke mengden.

Skrevet

Godt fanget av denne majestetiske fuglen, Albert! Liker at du har fri himmel rundt fuglen samtidige som du har element av landjorda i form av tretoppen.

Litt utbrent på ryggen, men antar du har forsøkt å dra ned highlights? Kanskje det hadde blitt enda lekrere ved å jobbe med blåfargen, dra ned lyset i den blå kanalen og samtidig øke mengden.

Hei, Jan Egil

Tusen takk for hyggelig kommentar og konstruktiv kritikk ! :)

Det er fint at du foreslår tiltak for å redusere det området som er "utbrent", for jeg prøvde lenge å se hva som var mulig med skygge- / høylysverktøyet, men uten å lykkes med det... .

Jeg skal forsøke ditt råd, - du kan nok helt sikkert dette mye bedre enn meg ! :)

Takk igjen. :)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Skrevet

Synes du har "skutt" bra her. Det er som Jan Egil sier, utbrent på ryggen av svana, men i sterkt sollys så kan dette være vanskelig å unngå. Jeg vet ikke om du fotograferer i RAW format, hvis ikke anbefaler jeg deg og gå over til dette formatet, da det er mye mer å hent fra dataen i slike bilder som dette.

Ser du ha brukt en veldig rask lukkertid for å fryse motivet, vel og bra. Men du kan også få fine flukt bilder ved å bruke noe langsommere lukkertid, tenker da på panorering av motivet med følge av at du da kan få bevegelse i f.eks vinger.

Mvh Melvin

Skrevet

Synes du har "skutt" bra her. Det er som Jan Egil sier, utbrent på ryggen av svana, men i sterkt sollys så kan dette være vanskelig å unngå. Jeg vet ikke om du fotograferer i RAW format, hvis ikke anbefaler jeg deg og gå over til dette formatet, da det er mye mer å hent fra dataen i slike bilder som dette.

Ser du ha brukt en veldig rask lukkertid for å fryse motivet, vel og bra. Men du kan også få fine flukt bilder ved å bruke noe langsommere lukkertid, tenker da på panorering av motivet med følge av at du da kan få bevegelse i f.eks vinger.

Mvh Melvin

Hei, Melvin.

Tusen takk for hyggelig og utfyllende / informativ kommentar ! :)

Jeg fotograferer i RAW + JPEG (beste kvalitet) ... .

Jeg var i ferd med å fotografere raske og akrobatiske kaier, og brukte derfor rask lukkertid !

Plutselig ble jeg klar over et svanepar omtrent 5 meter over hodet mitt, og rakk bare å "vrenge" kameraet opp i lufta, og trykke på utløseren ... .

Takk for råd ang. panorering m. m. :)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Skrevet

Et fint fluktbilde av svana Albert. Det var et par sangsvane som hekket hos meg denne sommeren og fikk 3 unger :)

God søndagskveld !!!!!

Med hilsen

Leif :)

Hei, Leif.

Takk for hyggelig og positiv kommentar ! :)

Det må ha vært en fin opplevelse å ha et svanepar og tre unger på egen eiendom ! ;)

Riktig God Søndagskveld til deg også, Leif. ;)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Skrevet

Fint bilde, men altfor rask lukker..ville brukt max 1/1000 sek.

Da kunne du brukt gjenstående uttak, på mindre blender, og dermed bedre dybdeskarphet :)

Hei, Terje.

Takk for hyggelig tilbakemelding og konstruktiv kritikk, - det gir mulighet for læring ! :)

Jeg var i ferd med å fotografere kaier, og de krever rask lukkertid.

Brått fløy et svanepar noen meter over hodet mitt, og jeg rakk bare å sikte og "skyte" !.

Jeg var kanskje ikke oppmerksom nok på at lukkertiden kunne vært langsommere ... .

Det var for øvrig kraftig solskinn.

Jeg ser poenget med langsommere lukkertid og mindre blenderåpning, og bør nok være mer nøye med kamerainnstillingene ved varierende lysforhold !

Atter en gang, - takk for at du tok deg tid til å gi nyttige

råd, Terje. :)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Skrevet

Heia! Vedrørende det utbrente feltet på ryggen, jeg vet ikke hva du gjør, og klarer ikke lese ut av exif-dataene - hva slags lysmåling du bruker. Har i alle fall lest at for å få detaljer i fugl og fjær så kan det være lurt å bruke spotmåling- som lysmålingsmetode. Ellers så synes jeg du er en dyktig skytter! Flott bilde! :)

Skrevet

Heia! Vedrørende det utbrente feltet på ryggen, jeg vet ikke hva du gjør, og klarer ikke lese ut av exif-dataene - hva slags lysmåling du bruker. Har i alle fall lest at for å få detaljer i fugl og fjær så kan det være lurt å bruke spotmåling- som lysmålingsmetode. Ellers så synes jeg du er en dyktig skytter! Flott bilde! :)

Hei, Laila.

Tusen takk for positiv og rådgivende kommentar ! :)

Jeg benyttet evaluerende måling den dagen bildet ble tatt, og som oftest ellers, også.

Spotmåling hadde kanskje løst problemet med utbrenthet, - jeg skal forsøke det fra nå av ! :)

Tusen takk, igjen ! :)

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...