Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

BI faget HIS3410 Bedriften 2013


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Med all respekt, så tror jeg ikke du har grunn til å tro noe som helst. :)

 

Kapittelet om multinasjonale selskaper er imidlertid nytt av året og jeg mener på at foreleser sa at det dermed kunne være fristende å gi. Vår foreleser er samme person som skriver eksamen forresten.

 

Jeg tror det er vanskelig å gamble på noe som helst, men jeg hadde kanskje fokusert på å lære egeninteressens problem ettersom det er et gjennomgående tema i boken. Etikk-biten er også viktig.

 

Noe annet som er enkelt å lære er aksjeselskapets tre grunntrekk.

 

Alt i alt er det ganske mye stoff. Har nå sett over de ulike eksamenene som har vært gitt og det er absolutt ikke en helt uproblematisk eksamen. Man skal ikke bare huske stoffet, men man må forstå og redegjøre for det også. Se sammenhenger.

 

La dog merke til at "Hvilken rolle spiller entreprenørskap og innovasjon i økonomien?" var gitt ordrett likt med to års mellomrom, det er vel ikke helt usannsynlig at tema går igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hva i artikkelsamlingen er nytt for året?

 

Mener å huske at Sverre sa at det kunne vært fristende å gi.

 

Føler nå ta jeg har en god oversikt over pensum og de grove linjene, men merker at det kan bli utrolig vanskelig å skulle skrive flere sider om flere av temaene.

Lenke til kommentar

Hva i artikkelsamlingen er nytt for året?

 

Mener å huske at Sverre sa at det kunne vært fristende å gi.

 

Føler nå ta jeg har en god oversikt over pensum og de grove linjene, men merker at det kan bli utrolig vanskelig å skulle skrive flere sider om flere av temaene.

Tror artikkelen om etikk av Kvalnes er ny. Ser den er skrevet i 2012

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Synes det er vanskelig å tippe hva det kan bli.. Håper det ikke blir sammenhengen mellom markedsøkonomi

og en demokratisk rettsstat, John Dunnings rammeverk.

 

John Dunnings rammeverk er jo veldig enkelt.

 

OLI.

 

Ownership/eierskap

 

Localization/lokalisering

 

Internalization/internalisering.

 

Den siste er visst ikke et kunnskapsmål, kun en bonus.

 

OLI er et rammeverk for å forstå hvorfor bedrifter etablerer seg i utlandet.

 

Det første som må være på plass er et eierskapsfortrinn (over lokale bedrifter). F.eks Statoils tilgang på teknologi og kompetanse innen oljeutvinning samt tilgang på kapital.

 

Om et slikt fortrinn ikke er på plass, er det ikke vits å gå videre. Men om dette er på plass, går du videre til L.

 

Lokaliseringsfortrinn. Har det noen fordeler å drive på den lokasjonen (landet)? Det kan for eksempel være tilgang til naturressurser. Det kan være tilgang til billig arbeidskraft (tenk sweatshops og Nike). Det kan være tilgang til kompetent arbeidskraft. Det kan være tilgang til et nytt marked hvor de kan selge produktene sine. Osv.

 

Er disse to på plass foreligger det en grunn til å foreta en direkte utenlandsk investering.

 

Internaliseringsfortrinn tror jeg har med å gjøre om det lønner seg å produsere i bedriften eller ikke. Mener på det har med transaksjonskostnader å gjøre, altså kostnadene forbundet med kjøp og salg. Om det for Statoil ikke lønner seg å kjøpe en del, så produserer de den selv. Eller om det ikke lønner seg for McDonalds å åpne butikker i Norge, så kan de selge lisenser slik at andre kan drive i deres navn.

 

Men å skrive en hel eksamen om det kan selvsagt være tricky. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Tror artikkelen om etikk av Kvalnes er ny. Ser den er skrevet i 2012

 

Ja, men den var med i 2012 utgaven og etikk har vært gitt på eksamen før.

 

Jeg synes å huske at Sverre sa at det med multinasjonale selskaper er nytt og kunne vært fristende å gi, men ser at det også har vært gitt før.

 

Mulig det er en artikkel som har erstattet en gammel om samme tema. :)

 

Har eksamen i morgen og er sykt stresset. Føler jeg ikke har lest noe selv om jeg har lest masse...

 

Er det noen som vet hvor mange ord man skal skrive på en sånn eksamen? Eller hvor mange sider?

 

Tror det var sagt en plass mellom 5-10 sider. Kan visst være negativt å skrive for mye også (ikke at det høres ut som om du kommer til å få problem med det). :)

 

 

Tror dere at det blir eksamen om 1,2,3 industrielle revolusjoner og adam smith?

Eller egeninteressen og CSR?

 

Jeg har en liten mistanke om at dette kommer på eksamen. Håper spessielt på noe med 1,2,3 IR da dette er ganske lett å skrive mye om!

 

Vet ikke om noen har grunn til å tro noe som helst.

 

Men de industrielle revolusjonene er jo sentrale i kurset og absolutt noe du sikkert kan flette inn i mange slags oppgaver. Skriver du om for eksempel innovasjon/lederskap/eierskap, så er det ganske lett å trekke inn hvordan dette var i de ulike revolusjonene og hvordan det forandret seg. Vips har du kanskje noen sider ekstra.

 

Er det noen andre som skal på Thon Hotel Oslofjord i morgen? :)

Lenke til kommentar

Bra tippa med multinasjonale selskaper, Elijah. ;)

 

Syns egentlig begge oppgavene var lette, men jeg valgte istedenfor stakeholderkapitalisme. Utrolig mange momenter fra andre kapitler du kan dra med inn i oppgaven.

 

10 sider her. Det får holde. Hånda gjør så jævlig vondt på slutten. Du kan praktisk talt se krampetrekningene i skriften. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...