Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter en del med akne og arr


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+412

Han skrev at huden kunne bli fet av å dusje for mye. Altså at du bør dusje mindre. To ganger om dagen er MYE, spesielt hvis du bruker såpe.

 

Personlig anbefaler jeg å ikke bruke såpe.

 

Hvis du først skal klemme de ut bør du gjøre følgende:

1. Vent til det hvite synes.

2. Bruk pyrisept på området rundt.

3. Brenn tuppen av en nål så den blir steril, og stikk forsiktig et hull

4. Klem forsiktig ut. Kommer det ikke ut når du klemmer forsiktig, vent et par dager.

5. Bruk pyrisept på området en gang til. Kviser smitter.

 

Da holder det med hver morgen, alltids godt med en god og varm dusj for å kvikne til tidlig på morgenkvisten. :)

Når jeg dusjer tidlig på morgenen så er som regel bare å ta litt shampoo i håret slik at det blir mye bedre å bruke voks.

 

Tror ikke jeg skal ta sjansen på å klemme noe mer, har alt nok mange arr fra før og håper jeg evt. kan få redusert dem med noe behandling av laser f.eks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+412

Blir henvendt til hudlege, må bare dessverre vente jævlig lenge. Alt i fra 1-3 mnd +/-. Skal få laserbehandling for akne og håper på evt. laser for arr i sammeslengen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Høres bra ut, håper det er riktig behandling for deg :-)

 

Laserbehandling mot akne og håper på evt. noe som kan redusere arr etterhvert. 1-3mnd venting men jaja, slipper å måtte bla opp 5k i egenandel.

Lenke til kommentar

Fått time hos hudlege! Synd det ikke er før i mot slutten av januar i det nye året...

Hei.

Jeg slet mye med akne før. For mange har det ingenting å si hva man spiser etc. for det blir ikke bedre uansett.. Jeg er glad på dine vegne at du endelig har fått time hos hudlege. Jeg ventet altfor lenge, men fortsatt glad for at jeg gjorde det.

Fastlegen min skrev ut tetralysal (finnes flere varianter) til meg som er den antibiotikakuren som alle må begynne med. Det hjalp litt, men de kom fort tilbake etter endt kur.

Til slutt tok jeg meg selv i nakken og gikk til hudlege. Jeg valgte en privatklinikk, fordi det er så lang ventetid hvis man skal bruke henvisningen man har fått hos fastlegen.

Hos hudlegen fikk jeg en resept på isotretinoin som tidligere het Roaccutane.

Det er kjipt under behandlingen. Du blir GARANTERT tørr overalt, spesielt i ansiktet og på leppene, men det er verdt det! Lykke til. Om du ikke vil vente til januar for å komme deg til lege, så er f.eks. Aleris et alternativ. Det koster en del (1250 kroner per konsultasjonstime eller noe), men jeg angrer ikke.

Siden isotretinoin er et heftig legemiddel, vil legene overvåke levernivåene dine så du må ta en blodprøve en uke før hver gang du skal på konsultasjon.

 

Lykke til!

 

(Ps) Tetralysal får man på blå resept i ettertid (Legen må søke om dette for deg) om du har prøvd andre typer behandlinger som tetralysal.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Hei.

Jeg slet mye med akne før. For mange har det ingenting å si hva man spiser etc. for det blir ikke bedre uansett.. Jeg er glad på dine vegne at du endelig har fått time hos hudlege. Jeg ventet altfor lenge, men fortsatt glad for at jeg gjorde det.

Fastlegen min skrev ut tetralysal (finnes flere varianter) til meg som er den antibiotikakuren som alle må begynne med. Det hjalp litt, men de kom fort tilbake etter endt kur.

Til slutt tok jeg meg selv i nakken og gikk til hudlege. Jeg valgte en privatklinikk, fordi det er så lang ventetid hvis man skal bruke henvisningen man har fått hos fastlegen.

Hos hudlegen fikk jeg en resept på isotretinoin som tidligere het Roaccutane.

Det er kjipt under behandlingen. Du blir GARANTERT tørr overalt, spesielt i ansiktet og på leppene, men det er verdt det! Lykke til. Om du ikke vil vente til januar for å komme deg til lege, så er f.eks. Aleris et alternativ. Det koster en del (1250 kroner per konsultasjonstime eller noe), men jeg angrer ikke.

Siden isotretinoin er et heftig legemiddel, vil legene overvåke levernivåene dine så du må ta en blodprøve en uke før hver gang du skal på konsultasjon.

 

Lykke til!

 

(Ps) Tetralysal får man på blå resept i ettertid (Legen må søke om dette for deg) om du har prøvd andre typer behandlinger som tetralysal.

 

Tusen hjertelig takk for et godt og utfyllende svar med erfaringer! :D

Tok selv tak i nakken jeg også, hehe. Bestemte at nå var tiden inne for å komme meg til en hudlege før ting kan forværre seg her. Jeg tror jeg skal klare å overleve ventetiden så lenge musikken å jobbe med! Konsultasjon tror jeg ligger på 500,- hos han jeg skal til men kan like så godt være på 1250,- kr for alt jeg vet. Uansett, skal bli bra å endelig bli kvitt problemene og håper han evt. kan hjelpe meg med arrene uten at det vil koste en formue. Så blir jeg nok så fin som jeg var før puberteten, hehe. Skal forresten til en privatklinikk ser det ut som men får nok redusert egenandel kanskje dersom jeg blir henvendt av fastlegen og er under 18 elns?

 

Blodprøver, huff. Skal nok overleve, hehe. :)

Lenke til kommentar

Aner ikke hva egenandelen er hos offentlige hudleger. Jeg sa bare prisen jeg betalte hos en privat hudlege ;)

Når man blir henvist av fastlegen så antar jeg at du blir henvist til noen som i det minste har statlig støtte, og dermed betaler du bare en egenandel :)

Det jeg kan si om arr osv. er at jeg er ikke så MYE bedre etter denne kuren. Men nå er det ikke så lenge siden jeg avsluttet den, så håpet er der fortsatt.. Plager arrene deg veldig, så er vel nest alternativ som du har nevnt tidligere, laser.

 

4 måneder etter endt kur har jeg bare fått et par små kviser som ikke har vært noe å bry seg om!! :D

Endret av CirkA7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Aner ikke hva egenandelen er hos offentlige hudleger. Jeg sa bare prisen jeg betalte hos en privat hudlege ;)

Når man blir henvist av fastlegen så antar jeg at du blir henvist til noen som i det minste har statlig støtte, og dermed betaler du bare en egenandel :)

Det jeg kan si om arr osv. er at jeg er ikke så MYE bedre etter denne kuren. Men nå er det ikke så lenge siden jeg avsluttet den, så håpet er der fortsatt.. Plager arrene deg veldig, så er vel nest alternativ som du har nevnt tidligere, laser.

 

4 måneder etter endt kur har jeg bare fått et par små kviser som ikke har vært noe å bry seg om!! :D

 

Plager meg en del så vil nok få noe laserbehandling av dem. Hudpleieren jeg var hos nevnte også at det var en mulighet og vil nok hjelpe en del.

 

En liten egenandel vil jeg få uansett men sikkert mye billigere enn uten ventetid, sikkert. :p

 

Skal forresten få laserbehandling mot kvisene, så ut som den beste løsningen i følge fastlegen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...