Gå til innhold

RPi - Lese fra SD, skrive til USB, uten å boote Raspbian


Anbefalte innlegg

Hei, jeg ønsker lage et python program som kan lese filer fra SD-kortet på en Raspberry Pi, og som også kan skrive til eks. en minnepinne. Utfordringen er å få til dette uten å boote Raspbian først. Jeg har fått til lesing og skriving ved hjelp av elementer fra Raspbian, men hvordan lar det seg gjøre uten? Tanken er at programmet skal starte med en gang Raspberry Pi-en kobles til strøm.

 

På forhånd, takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du vil kjøre et Python (tolket) program uten å kjøre et operativsystem?

 

Det kan være at jeg tar litt feil her, men i mitt hode så krever et tolket språk en tolker. Python-programmet trenger dermed en python-tolker, og alle python-tolkerene jeg kjenner til er bygget på operativsystem. Alternativet vil være å bygge en kernel som i tillegg til å boote, kun kjører python-programmer. Det lar seg selvsagt gjøre, men jeg tviler på at dette er noe du vil gjøre.

 

Kanskje du heller er ute etter en mikrokontroller som ATTiny eller Arduino? Men Python på en ATTiny er vel litt over gjennomsnittet glemmesak, tror jeg. Nå har jeg ikke tenkt tanken på ATMega, men jeg forbeholder meg retten til å være skeptisk til det også.

Lenke til kommentar

Kanskje du heller er ute etter en mikrokontroller som ATTiny eller Arduino? Men Python på en ATTiny er vel litt over gjennomsnittet glemmesak, tror jeg. Nå har jeg ikke tenkt tanken på ATMega, men jeg forbeholder meg retten til å være skeptisk til det også.

Den nye Arduino Yún m/embedded Wifi og Linux kjører Python. Denne har microSD-kort, i tillegg til at den har en USB-A port. Hadde en slik morosak inntil forleden dag, da jeg klarte å grille den ved å kjøre 12V inn på Vin. :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at han ikke vil kjøre noe som helst av Raspbian (og sannsynligvis ikke annen linux heller, tror jeg). Altså vil han ha en python-tolker i maskinvare. Hvordan han har tenkt å addressere annen maskinvare vet jeg ikke. Python avhenger vel stort sett av at dette er presentert i et /dev tre, med drivere ferdige, gjør det ikke?

Lenke til kommentar

Så du vil kjøre et Python (tolket) program uten å kjøre et operativsystem?

 

Det kan være at jeg tar litt feil her, men i mitt hode så krever et tolket språk en tolker. Python-programmet trenger dermed en python-tolker, og alle python-tolkerene jeg kjenner til er bygget på operativsystem. Alternativet vil være å bygge en kernel som i tillegg til å boote, kun kjører python-programmer. Det lar seg selvsagt gjøre, men jeg tviler på at dette er noe du vil gjøre.

 

Kanskje du heller er ute etter en mikrokontroller som ATTiny eller Arduino? Men Python på en ATTiny er vel litt over gjennomsnittet glemmesak, tror jeg. Nå har jeg ikke tenkt tanken på ATMega, men jeg forbeholder meg retten til å være skeptisk til det også.

 

Jeg har kanskje formulert meg dårlig her. Hovedpoenget er ikke at det skal være Python, men at det skal kjøres med en gang enheten er koblet til strøm. Sånn det er nå har jeg lagd kodesnutter som kjører før selve GUI-en dukker opp. Det er dette jeg ønsker, men foreløpig fungerer det ikke når jeg skal flytte filer ved skriving og lesing.

 

Jeg har en Arduino, og har tenkt tanken på å bruke den, men RPi har allerede minnekortleser og USB-kontakter. Det er snakk om å flytte filer som til sammen tar noen gigabyte, så det er en fordel om overføringen går raskt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...