Gå til innhold

Volt step (skader)


Anbefalte innlegg

Hei der! :D

Specs:
Asus P8Z68-V PRO gen3
i5 2500k

Full specs:

CPU: Intel® Core™ i5-2500K (med H60+ekstra vifte (push-pull) som kjøling)
GPU: EVGA SuperClocked GTX 670 4GB
SSD: Samsung 830 128GB
Samsung SpinPoint 250GB
PSU: Corsair HX 1000 W
HK: ASUS P8Z68-V Pro Gen3
Memory: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz CL9 16GB (4x4gb på 1,65v (billig ram) med vifte)
Link til utseende om du er int. <--ikke oppdatert info i link

 

 

Har klokka denne til 4,6Ghz på ca 1,4volt (65*C IntelBurn).

Alt av strømsparing (C1E,C3 osv) utenom EIST er skrudd av for stabilitet til daglig bruk som andre ting en benking og testing. (load varier).

Dette betyr at den klokker seg ned til 1,6Ghz på ca 0,97 volt ved idle.
(bruker volt offset)

 

Før jeg evt trenger mer cpu kraft vil jeg helst ha dette oppsettet ca slik det er (tenker å sikte på 5Ghz uten å tilate nedklokk senere). Men har hørt at slike volt hopp KAN skade cpu om det skjer veldig ofte. Hørt en måte å redusere hoppet litt på er å sette opp idle til feks 2,5Ghz, noe jeg kanskje tenker å gjøre. Men mitt egentlig spm jeg vil ha besvart av noen som virkelig kan det de snakker om (helst kunne dokumentere det på en eller annen måte), er om det faktisk er tilfellet at et spennings hopp fra 0.98v til 1,4v kan skade cpu. Og evt skadeomfang (innvirkning på levetid, sannsynlighet for skade osv). Med dette tenker jeg i forhold til å la volt (og evt ghz) holde seg på samme nivå hele tiden. Og/eller om det er mulig å få til en kurve på spenningen slik at det ikke blir de store volt hoppa.

 

Takk for svar, det settes stor pris på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...