Gå til innhold

grafikk kjører kjappere på innebygget GPU enn på dedikert skjermkort


Stegz

Anbefalte innlegg

Jeg har en asus zenbook ux32vd som jeg kjøpte i våres. Den har både innebygd GPU på prosessoren og dedikert skjermkort av typen nvidia GeForce 620m.

 

Holder på å lage et opengl-program nå, og har frem til nå alltid kjørt det på dedikert grafikkort siden jeg regnet med at det ville gå fortere og fordi intels driver på linux kun støtter opengl3.1. Jeg har installert bumblebee og brukte primusrun og optirun.

 

Etter at jeg byttet opengl-versjon i programmet mitt fra 4 til 3.1 kunne jeg så kjøre det på integrerte skjermkortet. Og det går mye fortere!!

 

Når jeg kjørte primusrun hadde jeg ca 290 FPS. Når jeg bruker integrert grafikk har jeg over 2000 FPS.

 

Jeg kjører alle kommandoer med vblank_mode=0 først.

 

Det er også stor forskjell, om ikke så stor, når jeg kjører glxspheres. Her har jeg ca 180fps på integrert og 130 på dedikert.

 

Er det noen som vet noe om dette? Er skjermkortdriverene til nvidia så dårlige at de lar seg utklassere av integrert grafikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan se min xorg.conf her: http://pastebin.com/zd1cLFBg men tror ikke du finner så mye nyttig der, fant ikke noe skjermdriver-informasjon der. Jeg bruker arch linux og det der var alle filene i /etc/X11/xorg.conf.d

 

Det er forsåvidt ikke noe problem dette, men synes bare det var ganske merkelig.

 

Av nysgjerrighet, hvilken framerate får du når du kjører vblank_mode=0 glxspheres og vblank_mode=0 primusrun glxspheres ?

Lenke til kommentar

Kjør:

sudo pacman -Q | egrep 'nvidia|xf86-video-|bumblebee|bbswitch'




Forøvrig har jeg i min .zshrc

export PRIMUS_SYNC=0
export vblank_mode=0



Med Primus:

Polygons in scene: 62464
ATTENTION: default value of option vblank_mode overridden by environment.
ATTENTION: default value of option vblank_mode overridden by environment.
Visual ID of window: 0x20
Context is Direct
OpenGL Renderer: GeForce GT 620M/PCIe/SSE2
152.151083 frames/sec - 169.800608 Mpixels/sec
156.424441 frames/sec - 174.569677 Mpixels/sec
156.695057 frames/sec - 174.871684 Mpixels/sec
156.334936 frames/sec - 174.469788 Mpixels/sec

Uten Primus:

Polygons in scene: 62464
ATTENTION: default value of option vblank_mode overridden by environment.
ATTENTION: default value of option vblank_mode overridden by environment.
Visual ID of window: 0x20
Context is Direct
OpenGL Renderer: Mesa DRI Intel(R) Ivybridge Mobile 
190.442064 frames/sec - 212.533344 Mpixels/sec
162.801016 frames/sec - 181.685934 Mpixels/sec
162.487894 frames/sec - 181.336489 Mpixels/sec
167.465543 frames/sec - 186.891546 Mpixels/sec
166.642940 frames/sec - 185.973521 Mpixels/sec

Ble faktisk litt overraska over resultatene siden dagen før så var dette mer eller mindre anderledes.

Det morsomme resultatet er med glxgears.

λ~ → primusrun glxgears #Med Nvidia
ATTENTION: default value of option vblank_mode overridden by environment.
ATTENTION: default value of option vblank_mode overridden by environment.
ATTENTION: default value of option vblank_mode overridden by environment.
ATTENTION: default value of option vblank_mode overridden by environment.
7773 frames in 5.0 seconds = 1554.444 FPS
7868 frames in 5.0 seconds = 1573.472 FPS
^C
λ~ → glxgears          
ATTENTION: default value of option vblank_mode overridden by environment.
ATTENTION: default value of option vblank_mode overridden by environment.
31148 frames in 5.0 seconds = 6229.458 FPS
31898 frames in 5.0 seconds = 6379.556 FPS

For en sammenlignings så kjørte jeg kjapt Eve via wine.
Nvidia: 60-80 FPS.
Intel: 90-100 FPS

Jeg kan sverge på at resultatene var helt annerledes for et par dager sia, så jeg sitter her like forbausa over dette som du.

post-22405-Im-not-even-mad-gif-Ron-Burgu

 

 

EDIT:
Kjørte noen bedre benchmarks fra nigine (sanctuary & heaven) over intel og nvidia.

Resultat:

Intel
------
Benchmark finished
Time:   180.198
Frames: 2203
FPS:    12.2254
Min FPS:    6.83001
Max FPS:    15.5342
Scores: 518.359
 
Benchmark results:
Time:   260.667
Frames: 1525
FPS:    5.85038
Min FPS:    3.73794
Max FPS:    10.37
Score:  147.371
 
 
NVIDIA
---------
Benchmark finished
Time:   179.926
Frames: 3593
FPS:    19.9693
Min FPS:    12.9298
Max FPS:    24.9471
Scores: 846.699
 
Benchmark results:
Time:   260.7
Frames: 1920
FPS:    7.3648
Min FPS:    3.82591
Max FPS:    13.4917
Score:  185.519
Endret av JuletreDuden
Lenke til kommentar

Ja, det der synes jeg er veldig rart! På linux blir jo den eneste grunnen til å bruke det dedikerte skjermkortet å kunne kjøre openGL v3.1 og høyere.

 

Her er outputtet

bumblebee 3.2.1-3
lib32-nvidia-utils 325.15-1
nvidia 325.15-7
nvidia-utils 325.15-1
xf86-video-intel 2.21.15-1
Lenke til kommentar

Ja, det der synes jeg er veldig rart! På linux blir jo den eneste grunnen til å bruke det dedikerte skjermkortet å kunne kjøre openGL v3.1 og høyere.

 

Her er outputtet

bumblebee 3.2.1-3
lib32-nvidia-utils 325.15-1
nvidia 325.15-7
nvidia-utils 325.15-1
xf86-video-intel 2.21.15-1

 

Er nok faktisk sant. Skaff deg bbswitch så sitter ikke nvidia kortet og drar strøm, utover det så funker nok alt som det skal gjøre etter benchmark testene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har hatt samme resultater som det dere har fått på min forrige Optimus laptop, og kom fram til at mesa-demos (glxspheres, glxgears) ikke er en effektiv måte å måle ytelse på.

 

F.eks får jeg høyere framerate i glxgears når jeg har OpenGL settings til "Quality" istedet for "Performance" i Nvidia-settings, mens jeg får fullstendig motsatt resultat når jeg kjører et tyngre spill.

 

Forøvrig kan det være lurt å ha vblank_mode satt til 0 for å deaktivere V-sync dersom du trengere høyere framerate enn du har oppdateringsfrekvens på skjermen. Du kan også skifte render-metode i bumblebee for å optimalisere for ytelse kontra bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...