Gå til innhold

Spørsmål om studiepoeng


NoNamesLeft

Anbefalte innlegg

Har som mål å søke meg inn på et studie hvor jeg trenger ca 48 studiepoeng for å komme inn på førstegangsvitnemål, men det er noe jeg ikke vil klare å oppnå i løpet av dette året pga sykdom og diverse andre ting som har kommet i veien.

 

Er det noen måte jeg kan skaffe meg selv flere studiepoeng slik at jeg kan komme meg inn? Blir 19 det året jeg fullfører videregående dersom det har noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I førstegangskvoten gjelder kun fag du har tatt mens du går på videregående, hvor ekstrapoeng fås fra språk og realfag, dersom du ikke har tatt noen av disse fagene som gir det må du ta dem som privatist og havner da i ordinær kvote. Hvor poenggrensen er som oftest litt høyere.

 

EDIT: Førstegangsvitnemål har da maks grense på 64 poeng. Hvor 60 kommer fra karakterer og +4 fra realfag og eller språkfag.

 

Ordinær har da grense på: 60 + 4 + 2(millitæret, høyere utdanning, osv.) + 8 alderspoeng (2 poeng fra og med året du fyller 20) = 74 poeng.

 

om jeg husker riktig

Endret av Engm
Lenke til kommentar

Du kan gjerne ta realfag eller språkfag som privatist for å få tilleggspoeng. Disse teller i begge kvotene, og som 19-åring søker du i begge gitt at du fullfører på tre år. Merk at det ikke heter studiepoeng - det er noe du først får når du består emner på høyere nivå.

Jeg fullførte vgs i 2011 (18 år), tok realfag over 1 år, søkte på høyere utdanning 2012 (19 år) og ble plassert i ordinær kvote. Hadde tatt opp nye fag, realfag, som privatist. Når du tar nye fag så har du ikke lengre førstegangsvitnemål.

 

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptakskvoter/kvote-for-forstegangsvitnemal-.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...