Gå til innhold

Luftkrigsskolen - spørsmål


saybut

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er nå vernepliktig ved GSV og har det fint så langt. Jeg liker militæret såppass mye at jeg vurderer nå å ta karriere i forsvaret.

Luftkrigsskolen virket da som et ganske lovende alternativ mtp. at de fysiske kravene ikke virker helt urimelige og det å være i Trondheim virker veldig fint.

Men jeg har noen spørsmål.

 

1. Må jeg ha gått befalskolen først?

2. Leste noe om at jeg måtte ha 180 studiepoeng for å komme inn på bachelorgraden? Kan noen forklare meg noe rundt hvordan det fungerer?

3. Om jeg ikke må ha gått befalskolen først - hvilken grad får jeg da etter luftkrigskolen?

4. Bor jeg hvor jeg vil i Trondheim eller blir jeg boende på en kaserne i en leir i 3 år?
5. Er dette et dumt studie ang. lønn og lignende?

6. Noen som har vært der som kan fortelle litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ja. Hæren har gjennomgående KS der man kombinerer et års befalsskole og krigsskolen, og får tilsvarende pliktår etter. Det har ikke luft.

 

2. Disse studiepoengene får du i løpet av de tre årene på skolen. Luftkrigsskolen gir deg en bachelor i ledelse, evt. logistikk eller teknisk etter hvilken linje du velger. Det eneste som krever bachelor først er om du ønsker et kvalifiseringskurs, dvs. et kort kurs for å bli yrkesoffiser, fordi du allerede har relevant utdanning. Dette er et nåløye å komme igjennom, og varierer ut i fra hvilke behov forsvaret har for kompetanse.

 

3. As said, du må gå KS først. Hæren har som sagt gjennomgående der man slipper å ha befalsskole først. Da vil man havne som Fenrik etter KS, såvidt jeg vet.

 

4. Som ansatt i forsvaret får man enten tilbud om å bo på messe- dvs. et enerom med eget bad- eller leiligheter/hus eid av forsvarsbygg. Er litt usikker hvordan det er oppe på Persaunet, men jeg antar de med samboer og barn (samt de med lengst fartstid i forsvaret) får førstepri på leiligheter og hus.

Leien på forsvarsboliger og messerommet er latterlig lavt. Messe er helt greit. Vaskedame som vasker rommet ditt en gang i uken, tv, internett, osv. Det blir som å bo i en studentbolig; Er sosialt, men man kan fort irritere seg over udugelige mennesker som ikke vasker etter seg på kjøkkenet.

 

5. Du får grunnlønn under utdanning. Grunnlønn vil variere etter hvor mange år man har vært i forsvaret. Det setter sammen med utdanning, lønnstrinnet man havner på. En fersk fenrik vil vel få ca. 325.000 i året, brutto. Du får null kroner i øvelsestillegg og lignende under disse tre årene, men til gjengjeld får du veldig fine bo- og forsikringsordninger som gjør at man minsker utgiftene. Etter endt utdanning vil lønnen stige betraktelig, ikke minst fordi fullført krigsskole gir deg seks ekstra år ansienitet (dvs. seks lønnstrinn opp). Grunnlønnen i Forsvaret er nok ikke veldig høy i forhold til det sivile, men det du vil tjene på er alt av overtid og øvelser. M.t.p. utdanning og relevans i det sivile liv er lederutdanning alltid flott. Luftkrigsskolen har også andre linjer med mer teknisk og forvaltningsmessig preg, som kan gi en mer relevans i det sivile liv. LKSK Logistikk vil gi deg økonomi- og logistikkutdanning. Et år fullføres i Trondheim, de to andre fullføres i Bergen i regi av sjøkrigsskolen.

Du må huske at om du søker deg på krigsskolen er du bundet i seks år. Tre år på skole, og tre pliktår i avdeling etter dette. Da kan du havne alt fra Rygge i Østfold til Banak i Finnmark. Om man bryter pliktårene vil man i verste fall bli dømt til å betale et ganske høyt beløp (flere hundre tusen) for å ha sløst bort forsvarets midler.

 

Har aldri gått der selv, men har venner som har vært der.

Om noen som faktisk har gått der mener jeg har skrevet feil, så gjerne rett på det.

 

Om du faktisk er interessert i å jobbe i forsvaret så anbefaler jeg deg å søke befalsskole først. Det er en veldig fin erfaring å ha. Selv om det er to år ekstra, så er du fortsatt ung!

Det fine med krigsskolen er jo at uansett hvilken befalsskole man har gått, vil man kunne søke seg inn på de fleste KS-linjer som ikke har spesifikke krav.

Folk med vilje og ønske om å fortsette i bransjen trengs, så det er bare å søke i vei!

Lykke til. :)

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er nå vernepliktig ved GSV og har det fint så langt. Jeg liker militæret såppass mye at jeg vurderer nå å ta karriere i forsvaret.

Luftkrigsskolen virket da som et ganske lovende alternativ mtp. at de fysiske kravene ikke virker helt urimelige og det å være i Trondheim virker veldig fint.

Men jeg har noen spørsmål.

 

1. Må jeg ha gått befalskolen først?

2. Leste noe om at jeg måtte ha 180 studiepoeng for å komme inn på bachelorgraden? Kan noen forklare meg noe rundt hvordan det fungerer?

3. Om jeg ikke må ha gått befalskolen først - hvilken grad får jeg da etter luftkrigskolen?

4. Bor jeg hvor jeg vil i Trondheim eller blir jeg boende på en kaserne i en leir i 3 år?

5. Er dette et dumt studie ang. lønn og lignende?

6. Noen som har vært der som kan fortelle litt?

1. Ja, du må gå befalsskole først. Og det er svært usannsynlig at du kommer inn på LKSK etter befalsskolen uten at du har jobbet minimum ett år som sersjant.

 

2. Eneste du trenger er generell studiekompetanse (også krav på befalsskole).

 

3. Har forsåvidt svart på det allerede, men du må være minimum sersjant for å komme inn. Du blir da fenrik når du begynner på LKSK, og graduerer som løytnant.

 

4. Du bor akkurat hvor du vil i verden, å bo på messerom på LKSK er bare et tilbud du får, noe jeg anbefaler hvis du ikke har familie, hvertfall første året.

 

5. Dette er absolutt ikke et dumt studie. Men finnes selvfølgelig argumenter for og imot, kommer an på hva du vil selv. Men du kommer ikke til å plutselig finne deg selv med skjegget i postkassa, nei.

 

6. Jeg har gått der selv, hva vil du vite?

 

 

Gjennomgående krigsskole er akkurat det samme som å gå befalsskolen og deretter krigsskolen, eneste forskjellen er at du ikke jobber ett år på avdeling (pliktår), du begynner heller rett på KS etter du graduerer fra befalsskolen.

 

Og luftkrigsskolen har gjennomgående krigsskole de også, men de har foreløpig stanset opptaket for gjennomgående. Det begynte en person på gjennomgående der så sent som i august 2012, men han var foreløpig siste på en stund. (Er ikke sikker på om de hadde tenkt å avskrive gjennomgående helt, eller ikke).

Endret av YaNkEs
Lenke til kommentar

1. Ja, du må gå befalsskole først. Og det er svært usannsynlig at du kommer inn på LKSK etter befalsskolen uten at du har jobbet minimum ett år som sersjant.

 

2. Eneste du trenger er generell studiekompetanse (også krav på befalsskole).

 

3. Har forsåvidt svart på det allerede, men du må være minimum sersjant for å komme inn. Du blir da fenrik når du begynner på LKSK, og graduerer som løytnant.

 

4. Du bor akkurat hvor du vil i verden, å bo på messerom på LKSK er bare et tilbud du får, noe jeg anbefaler hvis du ikke har familie, hvertfall første året.

 

5. Dette er absolutt ikke et dumt studie. Men finnes selvfølgelig argumenter for og imot, kommer an på hva du vil selv. Men du kommer ikke til å plutselig finne deg selv med skjegget i postkassa, nei.

 

6. Jeg har gått der selv, hva vil du vite?

 

 

Gjennomgående krigsskole er akkurat det samme som å gå befalsskolen og deretter krigsskolen, eneste forskjellen er at du ikke jobber ett år på avdeling (pliktår), du begynner heller rett på KS etter du graduerer fra befalsskolen.

 

Og luftkrigsskolen har gjennomgående krigsskole de også, men de har foreløpig stanset opptaket for gjennomgående. Det begynte en person på gjennomgående der så sent som i august 2012, men han var foreløpig siste på en stund. (Er ikke sikker på om de hadde tenkt å avskrive gjennomgående helt, eller ikke).

Takk for svar!

 

Må nesten tenke litt ang. det å ta befalskole. Vet ikke helt om jeg føler helt på å starte rett på studiene etter førstegangstjenesten. Luftkrigsskolen virket forsåvidt som et meget interessant alternativ om jeg skulle prøve å ta militær karriere.

 

Føler du deg ganske stuck til forsvaret mtp. utdanningen din ved luftkrigsskolen, eller kan du gå sivile veier? Bodde du ved skolen eller bodde du eksternt i Trondheim?

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Må nesten tenke litt ang. det å ta befalskole. Vet ikke helt om jeg føler helt på å starte rett på studiene etter førstegangstjenesten. Luftkrigsskolen virket forsåvidt som et meget interessant alternativ om jeg skulle prøve å ta militær karriere.

 

Føler du deg ganske stuck til forsvaret mtp. utdanningen din ved luftkrigsskolen, eller kan du gå sivile veier? Bodde du ved skolen eller bodde du eksternt i Trondheim?

Befalsskolen regnes ikke som noe studie da, det er kun militær utdanning og trening. Du blir utdannet befal, som tar 1 år, og deretter jobber du et år (eller mer) som sersjant i forvaret og tjener gode penger. Gå befalsskole og jobb noen år for å tjene penger, deretter start på studiene dine, enten du går for militære eller sivile studier.

 

Du har massevis av muligheter, du kan også ta sivile studier betalt av forsvaret med full lønn, bare det er noe som er relevant for forsvaret, for etter tre år utdanning må du jobbe tre år i forsvaret. Etter det står du fritt til å gjøre hva du vil. Jeg personlig skjønner ikke hvorfor ikke flere tar utdanning i forsvaret (gitt at forsvaret tilbyr et studie de kan tenke seg). Forsvaret betaler alt og du får full lønn under hele utdanningen, og i tillegg masse andre diverse fordeler.

 

Jeg personlig er ganske stuck i 12 år, men det er fordi jeg gikk flygerutdanningen, og den er ikke akkurat billig, så derfor mange pliktår. Men som sagt, etter pliktårene står du fritt til å gjøre hva du vil.

 

Jeg bodde inne på skolen, og det anbefales som sagt, med mindre du har familie. Det er sykt billig, sinnsykt bra mat i messa og veldig sosialt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...