Gå til innhold

Hva skal man gjøre med en gammel laptop? - tråden


Heika98

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en gammel laptop som snart skal byttes ut, og vil i den anledning høre hva forum-folket tenker man kan bruke en gammel laptop til. I enne tråden skal vi disutere ulike ting man kan gjøre med en gammel laptop. Når jeg sier gammel laptop tenker jeg ca. 2 år +.

 

Jeg har noen ideer om hva jeg kan gjøre med min. Vi kan bruke dem til å få igang diskusjonen.

1. Bytte ut HDDen og ODDen med to større HDDer og bruke den til server.

2. Ta alle delene fra den og lage en alt-i-et PC.

3. Fjerne skjermen, slenge inn et par SSDer og mer RAM og bruke den som en super rask surfe/kontor PC med ekstarn skjerm.

 

På alternativ 3. blir den gamle skjermen brukt til å bygge en alt-i-et PC med min Raspberry Pi. Jeg tenkte at om jeg velger aleternativ 2. eller 3. så skal jeg installere en Linux distro. Jeg har lenge ønsket meg en Linux PC.

 

Da håper jeg dette blir en hyggelig disusjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke bare installere linux på den, og hooke opp en ekstern skjerm på den da? - om du fjerner skjermen fra laptopen kan det vel gjerne føre til problemer - uten at jeg vet.

 

Om du trenger større disker så kan du vel bare koble til eksterne disker ?

Joda, om du vil gjøre det på den kjedelige måten. Jeg har forøvrig gjort alt det du har sagt her, jeg har alltid avinstallert linux etter hvert. Jeg har dog kun brukt den versjonen av ubuntu som installeres som et vanlig .exe program. Hvorfor skal det føre til problemer å fjerne den gamle skjermen?

Lenke til kommentar

Det kan tenkes at pc'en "sjekker" om skjermen er til stede, om den ikke er det kan den gjerne "feile" bootup - men sier ikke at det skjer - men det kan tenkes at dette skjer........

 

Ser heller ikke helt poenget med å fjerne den da du mest sansynligvis ikke kan bruke skjermen sånn uten videre til noe spesielt - laptoper har som regel en form for kontroller kort som tar seg av "kommunikasjon" med skjermen.....men selvfølgelig om det bare er for å teste så er det jo bare å gi gass :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...