Gå til innhold

Yrkesfag -> Medisin


Krakov

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en tidligere yrkesfagelev som har innsett at jeg har tatt et feil valg.

Jeg gikk VG1: Elektrofag til å begynne med, etterfulgt av VG2: Maritim, og jeg jobber nå som 2. års matroslærling.

Planen min er å fullføre fagbrevet, for så å søke meg inn på VG3: påbygging til generell studiekompetanse.

Jeg har utrolig lyst til å satse alt jeg kan for å komme meg inn på medisin (helst i Norge) etter VG3, men jeg vet at jeg må bruke i alle fall 1 år på å ta opp noen fag (sannsynligvis via sonans e.l) for å komme inn.

Det som holder meg litt tilbake er elektrokarakterene mine fra VG1. Da jeg gikk VG1 var jeg utrolig lei av skole og manglet motivasjon siden jeg ikke hadde peiling på hva jeg ville bli.

Jeg lurer nå på hva jeg skal gjøre med disse karakterene. Det er for det meste 3'ere og noen 4'ere (programfagene).

Er jeg nødt til å ta opp akkurat disse fagene eller kan jeg bytte de ut med noen andre allmennfag?

Hvis jeg må ta opp elektrofagene fra VG1, så må jeg sannsynligvis ty til privatundervisning etter som at jeg nesten ikke husker en eneste ting fra elektrofag.

Jeg kan klare å lese meg blå på elektroteori, men praksisen husker jeg heller nesten ingenting av, og det kommer jeg ikke til å klare på en eventuell privatisteksamen.

Jeg klarer i alle fall ikke å prestere godt nok i praksis til å få 6 eller 5.

Noen som har tips til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor gammel er du? Hvis du har tenkt å ta opp fag etter å ha fått vitnemålet vil det bli betydeligere vanskeligere å komme inn (mye på grunn av alderspoengene mange 2. gangssøkere har sanket inn!)

Off, jeg fryktet dette.

 

Når jeg er ferdig med VG3: påbygging til generell studiekompetanse vil jeg være 21 år gammel.

 

Og da må jeg sikkert bruke ett eller to år på å ta opp fag for å møte kravene som stilles for å komme inn på medisin.

Lenke til kommentar

Off, jeg fryktet dette.

 

Når jeg er ferdig med VG3: påbygging til generell studiekompetanse vil jeg være 21 år gammel.

 

Og da må jeg sikkert bruke ett eller to år på å ta opp fag for å møte kravene som stilles for å komme inn på medisin.

Alle/de fleste av disse privatskolene tilbyr gratis og uforpliktende rådgivertimer, kanskje du skal ta deg en prat med dem og høre hva de anbefaler?

Lenke til kommentar

1. Ja, du kan velge helt selv hvilke fag du vil ha så lenge du har alle fellesfagene. Vil anbefale deg å ta kjemi 1 & 2, fysikk 1 og matte r1/s1+s2. Dette er de fagene du må ha for å komme inn på medisin. I tillegg kan du ta feks. biologi 1 og 2. Da vil du få 3 eller 3,5 realfagspoeng, alt etter som om du tar r1 eller s1+s2 (s1 og s2 = 1 poeng, r1 = 0,5 poeng).

 

2. Er du nordlending?

 

3. Når du har tatt opp de fagene du trenger og har et godt snitt (dette bør være rundt 5,3-5,4), dra i militæret, gå på folkehøyskole eller ta et årsstudium! Dette gir deg 2 ekstrapoeng, av totalt 14 oppnåelige.

 

4. Om du enda ikke kommer inn, ta deg et år der du jobber litt og opplever litt spennende ting! Livet må ikke stå på pause selv om du ikke er påbegynt studiet.

 

5. Alt er mulig om du vil det nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...