Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er fysikk 2 verdt det?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har begynt på vg2, og valgte kjemi, geofag, fysikk og r1 som valgfag, hele realfagspakka. Grunnen til dette er at jeg har lyst å bli petroleumsingeniør. Nå som jeg har begynt på vg2 og jobbet litt med fagene, så da tenker jeg selfølgelig på hvilke fag jeg skal ta vg3. Oppfatningen min nå er at kjemi er ganske enkelt nå, men det kommer til å bli vanskeligere, geofag er enkelt, mens fysikk og matte er fag jeg må jobbe for å få god karakter.

 

Jeg er nesten 100% sikker på at jeg skal ta geofag 2, i og med at geofag 2 er veldig oljerelatert, men er ikke sikker hva det andre programfaget mitt skal være. Har egentlig alltid interessert meg veldig for moderne fysikk, relativitetsteorien, tid og rom, osv. Men jeg hører også at fysikk 2 er ganske vanskelig, og at det er vanskelig å få god karakter. I og med at jeg vil bli petroleumsingeniør og at det er høyt snittkrav for å komme inn (5 på uis) ville jeg bare kommet inn i fjor med et nødsskrik medregnet realfagspoeng. Er det kanskje ikke så lurt å gamble på å få god karakter i fysikk 2?

 

Så, mitt spørsmål er, er fysikk 2 verdt det? Lærer man noe som er nyttig, eller er det bare bra hvis man skal bli fysiker? Burde jeg heller gå for kjemi 2, som mest sannsynlig er mer relatert til petroleum, og i tillegg er enklere å få god karakter i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må lære deg Fysikk 2-pensum når du begynner på universitetet uansett, så du kan like gjerne ta det på vgs. Fysikk 2 er ikke nevneverdig vanskeligere enn Kjemi 2.

 

Oi! Kanskje jeg er litt misinformert. Trodde at fysikk 2 var for det meste moderne fysikk, mens det jeg lærer på universitetet som ingeniør er klassisk fysikk?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg hadde tatt Fysikk 2 og jobbet hardt med det.

 

F.eks på UIB er det ikke opptakskrav, men både KJ 1 + 2 og FY1 + 2 er sterkt anbefalt forkunnskap.

 

Ser ikke at Geofag har vært nevnt som anbefalt forkunnskap, så jeg hadde heller ville stilt sterkest mulig på matematikk, fysikk og kjemi og tatt Geofag på strak arm. Det er vel kun 1 eller maksimalt 2 emner innen Geofag på petrolumsteknologi (på UIB i hvert fall), mens matematikk, fysikk og kjemi går igjen i de fleste fagene. Litt avhengig av hvilken linje du går selvsagt.

Lenke til kommentar

Jeg hadde tatt Fysikk 2 og jobbet hardt med det.

 

F.eks på UIB er det ikke opptakskrav, men både KJ 1 + 2 og FY1 + 2 er sterkt anbefalt forkunnskap.

 

Ser ikke at Geofag har vært nevnt som anbefalt forkunnskap, så jeg hadde heller ville stilt sterkest mulig på matematikk, fysikk og kjemi og tatt Geofag på strak arm. Det er vel kun 1 eller maksimalt 2 emner innen Geofag på petrolumsteknologi (på UIB i hvert fall), mens matematikk, fysikk og kjemi går igjen i de fleste fagene. Litt avhengig av hvilken linje du går selvsagt.

 

Hei! Husker deg fra noen tråder du lagde tidligere om petroleumsteknologi, godt å høre at du kom inn :)

 

Kan jeg spør om hvilke programfag du tok på videregående? Tenkte å gå petroleumsteknologi på UiS, vet du om pensum er annerledes der enn på UiB? Hva mener du med linje forresten? Mener du petroleumsteknologi vs petroleumsgeologi eller kan du velge en linje umiddelbart når du begynner på universitetet?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Hei! Husker deg fra noen tråder du lagde tidligere om petroleumsteknologi, godt å høre at du kom inn :)

 

Kan jeg spør om hvilke programfag du tok på videregående? Tenkte å gå petroleumsteknologi på UiS, vet du om pensum er annerledes der enn på UiB? Hva mener du med linje forresten? Mener du petroleumsteknologi vs petroleumsgeologi eller kan du velge en linje umiddelbart når du begynner på universitetet?

 

Jeg valgte å ikke søke på petroleumsteknologi. :)

 

Hadde kun generell studiekompetanse fra VGS. Tok R1, R2 og Fysikk 1 i vår. Brukte 6 uker på R2 og 3 uker på Fysikk 1, så forhåndskunnskapene mine var ganske svake.

 

Kom inn på et studium som heter Matematikk, Informatikk og Teknologi, men gikk glipp av de to første ukene og innså at det var for tøft med min svake bakgrunn å få gode karakterer, så jeg valgte å droppe ut, men det er mulig jeg prøver igjen neste år da jeg merker at det er realfag og teknologi som interesserer meg.

 

Med linje mener jeg senere i programmet. Man kan vel ikke velge noe i begynnelsen og det er mulig det er først etter bachelor man kan velge spesialisering uansett. Kjenner ikke til UIS.

 

Det eneste jeg vet om UIS i forhold til UIB er at etter tre år på UIS kan du søke direkte opptak til master i petroleum på NTNU. Det kan ikke du fra UIB.

 

Men jeg mener å kunne si ganske sikkert at det er lurt for deg å bli så sterkt faglig som bare mulig i realfagene og at geofag er mindre relevant. :)

Lenke til kommentar

 

Jeg valgte å ikke søke på petroleumsteknologi. :)

 

Hadde kun generell studiekompetanse fra VGS. Tok R1, R2 og Fysikk 1 i vår. Brukte 6 uker på R2 og 3 uker på Fysikk 1, så forhåndskunnskapene mine var ganske svake.

 

Kom inn på et studium som heter Matematikk, Informatikk og Teknologi, men gikk glipp av de to første ukene og innså at det var for tøft med min svake bakgrunn å få gode karakterer, så jeg valgte å droppe ut, men det er mulig jeg prøver igjen neste år da jeg merker at det er realfag og teknologi som interesserer meg.

 

Med linje mener jeg senere i programmet. Man kan vel ikke velge noe i begynnelsen og det er mulig det er først etter bachelor man kan velge spesialisering uansett. Kjenner ikke til UIS.

 

Det eneste jeg vet om UIS i forhold til UIB er at etter tre år på UIS kan du søke direkte opptak til master i petroleum på NTNU. Det kan ikke du fra UIB.

 

Men jeg mener å kunne si ganske sikkert at det er lurt for deg å bli så sterkt faglig som bare mulig i realfagene og at geofag er mindre relevant. :)

 

Geofag er et realfag :) Skal researche dette mer, takk for at du ga informasjon!

 

Har lyst å ta mastergrad når jeg er ferdig med bachelorgraden min i petroleumsteknologi, men vet ikke om det blir UiS eller NTNU. NTNU er jo kjent for å ha en av de beste ingeniørutdanningene i Norge, og antar at det er mer 'prestisjefylt' å gå på NTNU. I motsetning er jo Stavanger oljehovedstaden, og kontaktene jeg får der vil jo være veldig nyttige. Samtidig er det jo kanskje bedre utdanning på UiS på akkurat den linja.

 

Noen meninger?

Endret av Swifter
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Vel, jeg synser basert på det jeg selv har lest og ved å studere fagplanen (regner med du har sett på den selv).

 

Matematikk og fysikk vil jeg anta ganske sikkert at er de fagene som går igjen på tvers av alle fagene du tar, derfor anser jeg det som viktigere enn geofag. Kjemi er også viktig.

 

Om du tar geofag nå vil det sikkert være enklere for deg med geofag på universitetet, men om det går på bekostning av matematikk/fysikk, vil du kunne få større utfordringer i de fagene, om du skjønner hvordan jeg tenker.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg sendt mail direkte til hver enkelt skole og høre hvilken fagkombinasjon de anbefaler deg å gå for.

 

Vedrørende valg av skole så hadde jeg personlig gått for NTNU om jeg var ung i dag og visste at jeg skulle gå 5 år, men jeg er usikker på om det har noe å si i praksis om du fullfører med gode karakterer. Har inntrykk av at både UIB og UIS er gode skoler som har god kontakt med næringslivet (sikkert særlig UIS).

 

Fordelen med UIS/UIB er at du har en bachelor etter tre år, just in case. Det har du ikke på NTNU. :)

 

 

Lenke til kommentar

Vel, jeg synser basert på det jeg selv har lest og ved å studere fagplanen (regner med du har sett på den selv).

 

Matematikk og fysikk vil jeg anta ganske sikkert at er de fagene som går igjen på tvers av alle fagene du tar, derfor anser jeg det som viktigere enn geofag. Kjemi er også viktig.

 

Om du tar geofag nå vil det sikkert være enklere for deg med geofag på universitetet, men om det går på bekostning av matematikk/fysikk, vil du kunne få større utfordringer i de fagene, om du skjønner hvordan jeg tenker.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg sendt mail direkte til hver enkelt skole og høre hvilken fagkombinasjon de anbefaler deg å gå for.

 

Vedrørende valg av skole så hadde jeg personlig gått for NTNU om jeg var ung i dag og visste at jeg skulle gå 5 år, men jeg er usikker på om det har noe å si i praksis om du fullfører med gode karakterer. Har inntrykk av at både UIB og UIS er gode skoler som har god kontakt med næringslivet (sikkert særlig UIS).

 

Fordelen med UIS/UIB er at du har en bachelor etter tre år, just in case. Det har du ikke på NTNU. :)

 

 

 

Skjønner akkurat hva du mener med fagene. Tror jeg har mer nytte av å repetere fysikken 2 ganger enn å repetere geofagen 2 ganger. Tusen takk for informasjonen, igjen! Har blitt mye mer bevisst på valgene jeg må ta etter postene dine :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Skjønner akkurat hva du mener med fagene. Tror jeg har mer nytte av å repetere fysikken 2 ganger enn å repetere geofagen 2 ganger. Tusen takk for informasjonen, igjen! Har blitt mye mer bevisst på valgene jeg må ta etter postene dine :)

 

Ja, jeg tror det er fornuftig, men det er ikke sikkert jeg har rett.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...