Valagar Skrevet 28. september 2003 Skrevet 28. september 2003 Det er herlig å eie PC dere! Spesielt elsker jeg når alt går galt, uten at jeg en gang har vært til stede Til poenget, min PC tikket og gikk som vanlig i dag. Alt var ok, jeg sjekket mailen, tok en kort surferunde, og forlot maskinen for å spise. Programmene som var oppe var Opera og Norton AntiVirus, med andre ord ingenting som burde kvele maskinen på egen hånd. Da jeg kom tilbake ble jeg møtt av et syn som ikke lignet det jeg forlot. Skjermen var svart, med en tekst som så ut omtrent som dette: "BIOS checksum error Insert system disk and press enter" Jeg hadde ingen system disk, og jeg ante ikke hva som hadde skjedd, så jeg prøvde å restarte. Samme feilmelding. Ny restart, og ny feilmelding. Pussig tenker jeg, og gjør det jeg pleier å gjøre når det dukker opp en BIOS error. Jeg forsøker å "recharge" CMOS-batteriet, ved å flytte på hetten på hovedkortet noen sekunder (jeg er ingen ekspert på området, så det kan høres litt rart ut når jeg prøver å forklare ) Men til tross for manglende kompetanse, jeg tar sjansen og prøver. Sjakktrekk. Ting gikk fra vondt til værre. Nå vil ikke maskinen på i det hele tatt! Den starter, viftene surrer, men etter to sekunder slår den av seg selv. Ingen bilder, ingen pip, bare av og på. Maskinen har Award BIOS, et hovedkort som heter ABIT KT7, en AMD 1GHz CPU som aldri har blitt overklokket, og 768mb ram. Maskinen har fungert et par år nå, og som sagt skjedde feilen helt uprovosert, og uten at noe spesielt har skjedd i det siste. Så nå er mitt håp at noen hardwareeksperter her kan hjelpe meg, jeg prøvde å søke, men jeg fant ingen svar som ga noe hjelp. Jeg har styrt litt med maskiner selv, så jeg kan gjerne tukle litt, men det er fint å vite hvor jeg skal starte så jeg ikke ødelegger enda mer. Er dette en feil på hovedkortet? Har CPUen tatt kvelden? Er noe galt med RAMen? Jeg takker på forhånd for alle svar, og håper at noen kan hjelpe meg med å få en brukbar PC igjen. Litt kjedelig med høstferie og svart skjerm
_ziggy_ Skrevet 28. september 2003 Skrevet 28. september 2003 Kan nesten høres ut som biosen din har blitt sletta av en eller annen grunn, muligens pga batteriet er dårlig e.l. Har hørt om folk som har fått den samma feilmeldinga etter et misslykka forsøk på å flashe/oppgradere biosen. Mulig det lar seg gjøre å fikse det ved å laste ned en bios oppgradering (eller den samma bios versjonen som du hadde) legge den på en diskett, boote med en bootdisk og flashe biosen fra den disketten du har biosen på. Men er batteriet gåent må du jo først bytte det. Har null peiling på hvor mye dette vil koste... Personlig hadde jeg bestillt nytt hovedkort på komplett og spart meg selv for mye knot og grubling (og utgifter) som kanskje ikke fører noen vei.
Valagar Skrevet 28. september 2003 Forfatter Skrevet 28. september 2003 Mulig det lar seg gjøre å fikse det ved å laste ned en bios oppgradering (eller den samma bios versjonen som du hadde) legge den på en diskett, boote med en bootdisk og flashe biosen fra den disketten du har biosen på. Jeg tviler på at det går, ettersom PCen kun er på et sekund eller to før den slår seg av... Med fare for å virke litt feig - vet noen om et sted i Oslo man kan levere maskinen og få ting fikset for en rimelig penge, relativt fort? Jeg er nemlig ikke så begeistret for å måtte fikle for mye med maskinen, og det å bytte hovedkort høres ut som en prosess jeg gjerne unngår. Jeg trives aller best når ting rett og slett virker (strake motsetning til forumstandarden vil jeg tro ). Skulle gjerne byttet ut hele maskina nå, men lommeboka er som vanlig uenig. Uansett - takk for hjelpen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå