Gå til innhold

Mellomskarv.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser at uskarpheten rundt hodet nærmest er vekk! Flott bilde fader'n!

 

Hei, Magnus.

Det gikk med noen hete ettermiddagstimer, - sittende bak kameraet, i dyp konsentrasjon for å få til dette bildet.

I forkant av hvert utløsertrykk måtte jeg klamre meg fast for å forsøke å holde det stakkars overnervøse stativet ("aspeløvet") fast !

Overraskelsen ble stor da jeg hjem og oppdaget at jeg kunne bruke 3-4 av nesten 90 bilder !

 

Vennlig hilsen

Fader'n.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hehe Albert, sånn er fotolivet, ikke bestandig fulltreffere, men vi amatører lærer noe nytt hver dag.Fint skarvebilde.Ta deg en tur til Finnmark så kan du til og med/Nesten) klappe skarven på hodet.

 

Hei, og takk for hyggelig kommentar !

Jeg kunne virkelig ha tenkt meg en tur til Finnmark, - en flott del av Norge !

Hvordan har dere greid (spøk !) å "temme" skarven, - i vår landsdel unngår den helst mennesker. (?!).

 

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar

Ikke verst dette. Fin positur, fine farger og bakgrunn og du har fått med detaljer i fjærdrakta. Bilde mangler litt på oppløsning, går ut fra at det er forde det er så kraftig croppet/beskåret.

Jeg har selv problemer med å komme i "skuddhold" på disse fuglene så sky som de er. Det nærmeste jeg komm en slik var når jeg hadde sittet stille lenge å fotografert en Havgås, da nærmet skarven seg selv. Så kanskje det er fremgangsmåten, vet ikke?

Dette var kanskje ikke til mye hjelp, men ett tips kann jeg gi deg. Med så godt kamera kan du saktens gå opp i iso 400 eller mer, og da vil du få raskere eksponeringstid en 1/160s.

1/160s på en brenvidde på 500mm? har du brukt stativ eller er du bare veeeldig stø på handa?

Viss du kan komme opp på 1/1000s er du sikker på at det ikke er ristinger som gjør bilde uskarpt.

Lenke til kommentar

Ikke verst dette. Fin positur, fine farger og bakgrunn og du har fått med detaljer i fjærdrakta. Bilde mangler litt på oppløsning, går ut fra at det er forde det er så kraftig croppet/beskåret.

Jeg har selv problemer med å komme i "skuddhold" på disse fuglene så sky som de er. Det nærmeste jeg komm en slik var når jeg hadde sittet stille lenge å fotografert en Havgås, da nærmet skarven seg selv. Så kanskje det er fremgangsmåten, vet ikke?

Dette var kanskje ikke til mye hjelp, men ett tips kann jeg gi deg. Med så godt kamera kan du saktens gå opp i iso 400 eller mer, og da vil du få raskere eksponeringstid en 1/160s.

1/160s på en brenvidde på 500mm? har du brukt stativ eller er du bare veeeldig stø på handa?

Viss du kan komme opp på 1/1000s er du sikker på at det ikke er ristinger som gjør bilde uskarpt.

 

Hei, fotopoulsen.

Takk for hyggelig kommentar, saklig kritikk og gode råd.

Bildet er tatt med D800'en i DX-modus, slik at effektiv brennvidde er 750 mm.

DX-modus utnytter ca. 15 mill. piksler, og det blir da redusert mulighet for å beskjære bildet.

Stativ ble brukt (SLIK ABLE 300DX), og det egner seg dårlig med den kamera- / objektivkombinasjonen som er brukt, -

det blir for mye vibrasjon.

Takk for påminnelse om å stille inn passende ISO-verdi, - der var jeg nokså sløv, ja !

Jeg forsøker å la skarven bli vant til at jeg er i nærheten, men det vil sannsynligvis ta lang tid.

Lenke til kommentar

Fint skarvebilde Albert.

Det er en liten uskarphet i det, men jeg synes det er bra likevel.

Tror jeg ville kjørt lukkerhastigheten noe opp, da det er vondt å holde dette objektivet rolig nok ved så lav hastighet.

Går ut fra at du bruker det håndholdt?

 

Hei, Hans Olav.

Takk for hyggelig kommentar, saklig kritikk og gode råd.

Du har helt rett med hensyn til uskarphet,

Stativet jeg bruker, - SLIK ABLE 300DX, er for spinkelt for D800 + Sigma 150-500 når det blir brukt i full lengde.

Kom gjerne med anbefalinger om stødige stativer !!

Jeg skal forsøke å justere lukkertids- og ISO-innstillinger slik at de harmonerer bedre med objektiv og stativ.

 

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

.

Lenke til kommentar

 

Fint skarvebilde Albert.

Det er en liten uskarphet i det, men jeg synes det er bra likevel.

Tror jeg ville kjørt lukkerhastigheten noe opp, da det er vondt å holde dette objektivet rolig nok ved så lav hastighet.

Går ut fra at du bruker det håndholdt?

 

Hei, Hans Olav.

Takk for hyggelig kommentar, saklig kritikk og gode råd.

Du har helt rett med hensyn til uskarphet,

Stativet jeg bruker, - SLIK ABLE 300DX, er for spinkelt for D800 + Sigma 150-500 når det blir brukt i full lengde.

Kom gjerne med anbefalinger om stødige stativer !!

Jeg skal forsøke å justere lukkertids- og ISO-innstillinger slik at de harmonerer bedre med objektiv og stativ.

 

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

.

Jeg har ikke testet så mange stativer enda, har hatt kun 4stk. Stativet jeg bruker på 150-500mm er et Manfrotto 055XProb med kulehode av typen Manfrotto498RC2.

Denne riggen er forholdsvis tung men stabil og lett å håndtere. Vekt med hodet er vel i overkant av 2,5Kg og tåler en belasting på rundt 7Kg. Pris for riggen er rundt 2000,-

Kan absolutt anbefales om det ikke skal bæres langt.

Lenke til kommentar

 

 

Fint skarvebilde Albert.

Det er en liten uskarphet i det, men jeg synes det er bra likevel.

Tror jeg ville kjørt lukkerhastigheten noe opp, da det er vondt å holde dette objektivet rolig nok ved så lav hastighet.

Går ut fra at du bruker det håndholdt?

 

Hei, Hans Olav.

Takk for hyggelig kommentar, saklig kritikk og gode råd.

Du har helt rett med hensyn til uskarphet,

Stativet jeg bruker, - SLIK ABLE 300DX, er for spinkelt for D800 + Sigma 150-500 når det blir brukt i full lengde.

Kom gjerne med anbefalinger om stødige stativer !!

Jeg skal forsøke å justere lukkertids- og ISO-innstillinger slik at de harmonerer bedre med objektiv og stativ.

 

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

.

Jeg har ikke testet så mange stativer enda, har hatt kun 4stk. Stativet jeg bruker på 150-500mm er et Manfrotto 055XProb med kulehode av typen Manfrotto498RC2.

Denne riggen er forholdsvis tung men stabil og lett å håndtere. Vekt med hodet er vel i overkant av 2,5Kg og tåler en belasting på rundt 7Kg. Pris for riggen er rundt 2000,-

Kan absolutt anbefales om det ikke skal bæres langt.

Hei, Hans Olav, og takk for at du "hiver deg på, igjen" !

Dette virker lovende, og prisen er ikke avskrekkende, heller.

Er det forholdsvis enkelt å stille inn passende friksjon, dersom kamera + objektiv (Sigma 150-500) er noe framtungt ?

 

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar

 

 

 

Fint skarvebilde Albert.

Det er en liten uskarphet i det, men jeg synes det er bra likevel.

Tror jeg ville kjørt lukkerhastigheten noe opp, da det er vondt å holde dette objektivet rolig nok ved så lav hastighet.

Går ut fra at du bruker det håndholdt?

 

Hei, Hans Olav.

Takk for hyggelig kommentar, saklig kritikk og gode råd.

Du har helt rett med hensyn til uskarphet,

Stativet jeg bruker, - SLIK ABLE 300DX, er for spinkelt for D800 + Sigma 150-500 når det blir brukt i full lengde.

Kom gjerne med anbefalinger om stødige stativer !!

Jeg skal forsøke å justere lukkertids- og ISO-innstillinger slik at de harmonerer bedre med objektiv og stativ.

 

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

.

Jeg har ikke testet så mange stativer enda, har hatt kun 4stk. Stativet jeg bruker på 150-500mm er et Manfrotto 055XProb med kulehode av typen Manfrotto498RC2.

Denne riggen er forholdsvis tung men stabil og lett å håndtere. Vekt med hodet er vel i overkant av 2,5Kg og tåler en belasting på rundt 7Kg. Pris for riggen er rundt 2000,-

Kan absolutt anbefales om det ikke skal bæres langt.

Hei, Hans Olav, og takk for at du "hiver deg på, igjen" !

Dette virker lovende, og prisen er ikke avskrekkende, heller.

Er det forholdsvis enkelt å stille inn passende friksjon, dersom kamera + objektiv (Sigma 150-500) er noe framtungt ?

 

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Jeg synes det fungerer greit å håndtere, med grei friksjon, men som du nevner er dette oppsettet noe framtungt, så litt tilvending er det nok. Foreslår at du sjekker nettet om enten Elkjøp eller Lefdal i nærheten av deg har dette på lager. Ta med deg kamera og objektiv til butikken og test det der. Om du så kjøper det og ikke er fosnøyd, så har du fortsatt 30 dagers returrett i de butikkene ;-)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Fint skarvebilde Albert.

Det er en liten uskarphet i det, men jeg synes det er bra likevel.

Tror jeg ville kjørt lukkerhastigheten noe opp, da det er vondt å holde dette objektivet rolig nok ved så lav hastighet.

Går ut fra at du bruker det håndholdt?

 

Hei, Hans Olav.

Takk for hyggelig kommentar, saklig kritikk og gode råd.

Du har helt rett med hensyn til uskarphet,

Stativet jeg bruker, - SLIK ABLE 300DX, er for spinkelt for D800 + Sigma 150-500 når det blir brukt i full lengde.

Kom gjerne med anbefalinger om stødige stativer !!

Jeg skal forsøke å justere lukkertids- og ISO-innstillinger slik at de harmonerer bedre med objektiv og stativ.

 

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

.

Jeg har ikke testet så mange stativer enda, har hatt kun 4stk. Stativet jeg bruker på 150-500mm er et Manfrotto 055XProb med kulehode av typen Manfrotto498RC2.

Denne riggen er forholdsvis tung men stabil og lett å håndtere. Vekt med hodet er vel i overkant av 2,5Kg og tåler en belasting på rundt 7Kg. Pris for riggen er rundt 2000,-

Kan absolutt anbefales om det ikke skal bæres langt.

Hei, Hans Olav, og takk for at du "hiver deg på, igjen" !

Dette virker lovende, og prisen er ikke avskrekkende, heller.

Er det forholdsvis enkelt å stille inn passende friksjon, dersom kamera + objektiv (Sigma 150-500) er noe framtungt ?

 

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Jeg synes det fungerer greit å håndtere, med grei friksjon, men som du nevner er dette oppsettet noe framtungt, så litt tilvending er det nok. Foreslår at du sjekker nettet om enten Elkjøp eller Lefdal i nærheten av deg har dette på lager. Ta med deg kamera og objektiv til butikken og test det der. Om du så kjøper det og ikke er fosnøyd, så har du fortsatt 30 dagers returrett i de butikkene ;-)

Hei igjen, Hans Olav, og nok en gang:

Takk for et kjempegodt råd !

Elkjøp / Lefdal har, - som du skriver, 30 dagers full bytterett.

Det har jeg ikke tenkt på.

 

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...