Gå til innhold

Installere standard debian på WD Mybook Live


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har endt opp med en WD Mybook Live som jeg ønsker å leke litt rundt med. Det er ikke noe spesielt jeg trenger den til, så dette er mest for underholdningens skyld. Hadde det vært en maskin som var i daglig bruk(eller bruk i det hele tatt) så ville jeg ikke giddet å rote med dette.

 

Maskinen kommer i utgangspunktet med en debian-installasjon som WD har gjort et godt forsøk på å ødelegge. Ting fungerer for all del rimelig bra, men det er mye som er uinteressant for meg og det er en del pakkeavhengigheter som gjør livet mitt rimelig surt, og en del cfg-filer er rimelig FUBAR.

 

Det jeg ønsker er å kunne få en helt clean/standard installasjon på maskinen(debian/arch/whatever), men så er spørsmålet hvordan man skal få til noe sånt på en maskin som dette. Den har tross alt ikke andre porter enn strøm og RJ45.

 

Det går an å ta en ferdig installasjon og kjøre over på disken sektor for sektor med dd, men da trenger jeg en installasjon som fungerer på denne maskinen. Noen som har troen på at det er gjennomførbart å emulere ppc, installere OS og dermed føre installasjonen over på disken? Det er naturlig nok en fare for at jeg kommer til å mangle et lite helvete av drivere osv, men det kunne kanskje fungert å plyndre fra den originale installasjonen så mye som mulig.

 

Noen som har forslag til hvordan dette kan løses?

 

Mvh Håkon

 

EDIT: Drit i at det står debian i tittelen.

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forsåvidt ARM, ikke PPC - og hovedproblemet er ikke egentlig CPU-arkitekturen så mye som resten av maskinvaren; embedded-systemer har ikke noe i nærheten av samme standardisering som f.eks. PCer.

 

Uansett, det er andre som har lurt på det samme; du kan sjekke forumet her eller wiki-sidene her og se om du finner noe nyttig. Det ser ellers ut til at du kan demontere den, plugge harddisken i en PC, og reinstallere et OS på den om du kommer i skade for å ødelegge det eksisterende, noe som gjør ting mer behagelige.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Rimelig sikker på at det er ppc, men det er ikke veldig viktig. Det er ikke noen risiko forbundet med dette. Da den var ny kopierte jeg de første GB fra disken over på en annen maskin, altså fra og med partisjonstabellen. Har klart å rote ting til skikkelig og gå tilbake flere ganger.

 

Mangelen av standardisering burde vel ikke være et problem gitt at jeg kan flytte over driverne fra den vanlige installasjonen(som nødvendigvis har de driverne den trenger)?

Lenke til kommentar

PPC

 

http://en.wikipedia....ok#My_Book_Live

 

In 2011, My Book Live Edition NAS has been released by Western Digital. They range in storage capacity from 1 to 3 TB. My Book Live uses Applied Micro APM82181 processor working at 800 MHz and has 256 MB of RAM. Broadcom BCM54610 ethernet is able to support 10/100/1000 Mbit/s connectivity. Contrary to previous versions, Live has no USB ports. Instead of a Linux-Kernel & Busybox found in previous versions, Live uses a full-featured Debian Linux.

My Book Live Duo was released in January 2012.[15] It features two drives (totaling 6 or 4 TB, depending on the product version) that can be configured in a RAID array; in that case, all data is automatically mirrored and can be recovered if one of the drives fail (but effective drive space is halved). It sports a similar design to the previous My Book Live, but unlike that one this product has a top cover that allows for easily servicing and replacing the drives. It also has one Gigabit ethernet and one USB connection.

 

 

http://en.wikipedia....00#AppliedMicro

 

 

APM82181 – A 0.8–1 GHz 464-based SoC designed for storage devices. DDR2-controller, 256 KB SRAM configurable as L2 cache. PCIe, SATA2, USB2, Gbit Ethernet and various other I/O interfaces and accelerators like TCP/IP offloading, and RAID5 and cryptography accelerators
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...