Gå til innhold

Trøbbel med booting - hvor ligger feilen?


FVH

Anbefalte innlegg

Hei, håper på svar og råd.

 

Jeg kjører en pc bestående av et ASUS P9X79 Deluxe, Core i7 3930K, 32Gb - 4 sett av Corsair XMS3 1866MHz 8GB Vengeance CL9 (CMZ8GX3M2A1866C9B), og Windows 7 64-bit.

Jeg kjører OS på to OCZ SSD'er i RAID 0.

 

Jeg har lenge nå hatt store problemer med å få startet pc'en. Jeg må alltid trykke to-tre ganger på memOK-knappen, og pc'en kjører da noen sykluser med dette før den til slutt starter. Da får jeg beskjed om at overklokking feilet - selv om jeg ikke har overklokket i det hele tatt. Da må jeg inn i BIOS for å lagre det den har funnet ut at pc'en kan kjøres på.

 

Mao, pc'en starter alltid til slutt - det er bare at den stopper opp, og må kjøre sykluser med memOK for å komme videre. Så det tar minst 10-15 minutter fra jeg prøver å starte til at jeg er på desktopen.

 

Det er totalt umulig å kjøre XMS-profilen som ligger i brikkene, og i noen få tilfeller godtas 1333Mhz.

I de fleste tilfeller nekter den å starte over 800Mhz.

 

Jeg kjøpte et nytt sett for litt siden (Kingston DDR3 HyperX Beast 32GB 2400MHz 4x8GB KIT CL11 HyperX Beast, KHX24C11T3K4/32X) for å se hvordan det gikk. Det gikk heller dårlig, og pc'en greide ikke å starte i det hele tatt på det minnet - med unntak av et par bootinger, også da bare på 800Mhz.

 

Jeg har tatt ut CPU'en flere ganger for å inspisere kontaktene både på HK og CPU for feil eller bøyde pinner, men ikke funnet noe. Jeg har renset kontaktoverflaten på CPU, men det har ikke blitt noe bedre.

 

Så er spørsmålet: er det noen mulighet å finne ut om det er CPU'en eller HK det er noe feil på? Eller kan det være andre årsaker til dette? Minnekontrolleren sitter jo i CPU'en, så jeg lurte på om det kunne være den.

 

Jeg har også lest meg til at ingen av disse minne-kit'ene er beregnet for fire-kanals teknologi, men skjønner ikke at det skulle være årsaken til alt trøbbelet.

 

Jeg sitter derfor og lurer på om jeg må kjøpe nytt HK eller ny CPU - hvilket er vanskelig å vite når man ikke vet hvor feilen ligger.

 

Takk for at du gadd å lese, og takk for evt hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...