Gå til innhold

_ACPI_ Hvordan installere 2000 uten?


faidroz

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en 100% stabil maskin (eller så godt som det kan gjøres), + mulighet for å tildele IRQer manuelt til kortene mine. Win2K lar meg ikke gjøre dette (valgene er gjort utilgjengelg grå), og jeg mistenker ACPI-funksjonen.

 

Så: Hvordan kan jeg få slått av dette 5¤#enskapet? Må jeg gjøre det under installasjonen av Windows? Jeg kjører på et ASUS A7v133-c hovedkort. Noen som kjenner til dette og vet om ACPI kan slås av i bios?

 

--

faidroz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører jo LILO med RH7.0 og Ximian-Gnome i tillegg til 2000, og LINUX er vel og bra det.

 

Men. Linux er fullstendig underlegent når det kommer til programvare for mer spesialiserte nisje-systemer. For mitt vedkommende gjelder dette et lite hjemmestudio med Cubase som hjørnestein. Hadde Linux hatt like god program-support, drivere etc. hadde jeg nok ikke tenkt meg om to ganger, nei. Men sørgelig nok er dette ikke tilfellet.

 

Grunnen til at jeg vil ha bort ACPI er at det kan føre til "pops" i lyden ved noen tilfeller. Dessuten vil jeg ha lykortet mitt over på en egen IRQ siden den deler med 3 andre ting og jeg har flere ledige. Jeg vil rett og slett prøve å eliminere (så godt det lar seg gjøre) all faenskap som potensielt kan ødelegge et "perfect take". Ellers er jeg godt fornøyd med systemet mitt.

 

Nå er faktisk Win2K noe av det bedre Microsoft har gjort. Faktisk skremmende bra i forhold til tidligere på-trynet forsøk fra deres kant :wink: Og 3-parts programmene blir bare bedre og bedre. Så jeg vil ikke starte en "kjør Linux, NÅ!"-diskusjon. Bare finne ut hvordan jeg kan få MS-driten til å kjøre tryggest mulig inntil open-source-software kommer og frigjør oss alle fra monopolets råtnende kadaver.

 

--

faidroz

Lenke til kommentar

For heller å svare på spørsmålet ditt enn å kritisere et operativ-system, så kan man installere Windows 2000 uten ACPI på følgende måte:

 

Når det i begynnelsen av installasjonen står "Press F6 to install SCSI devices" eller noe slikt, så trykker du heller F5.

Velg så "Normal PC" fra lista.

 

Linux er jo så brukervennlig overfor programvare at det er jo et glimrende alternativ.........(sarkasme for de som ikke skjønte det :smile: )

 

Pål

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingen!

 

Jeg passet på å installere VIAs drivere før jeg postet dette. Faktisk så har jeg nettop byttet HK og CPU fra et annet VIA-basert system (ligg langt unna M7MKE fra Biostar). Jeg tror at problemet ligger i at skjermkort, lydkort, nettkort og ACPI deler IRQ. Det kan virke som om ulydene har en sammenheng med hva skjermkortet driver med, men størsteparten av tiden funker alt helt fint. Det virker også som om ulydene kommer uvilkårlig (når det ikke skjer noe på skjermen).

 

Jaja. Da blir det formatering og re-installering. Gleder meg allerede.

 

--

faidroz

Lenke til kommentar

Jeg fant dette på en annen tech-side. Nyttig å vite. Kanskje jeg slipper re-installeringen.

 

"

Actually, in addition to disabling ACPI in the BIOS of some motherboards, you can also do the following:

 

In Device Manager, expand 'Computer' and you should see "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC". In its Properties, update the driver to "Standard PC".

Win2K will redetect all your hardware, so you'll need all your driver disks, etc. handy when you do this."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...