Gå til innhold

Hvor mange MP trenger jeg egentlig?


Anbefalte innlegg

Skal ha meg nytt digitalkamera og selger derfor mitt 2,3MP kodak-kamera.

 

Før jeg hadde begynt å kikke på nytt kamera i det hele tatt, så hadde jeg satt opp noen grunnleggende kriterier for nytt kamera:

 

-Min. 4 MegaPiksler

-Bra med manuelle innstillinger

-Bra zoom er heller ikke negativt

 

Til slutt kom jeg frem til at kameraet for meg bør bli det nye S7000 fra Fuji. Med en oppløsning på 6MP så er jo dette en drøm av et kamera.

 

Men jeg kan bare ikke legge ut 7800,- for bare kameraet - det blir for dyrt og legger hele høst-semester-økonomien min i grus. Må jo ha noe mer minnekort også, osv.

 

Derfor kikket jeg på andre kamera. 5MP og 8x zoom var det noen som hadde, bl.a. et HP-kamera til ca 5000,-

 

Så kikket jeg litt på lillebroren til det nye S7000, nemlig S5000. Snakket med et par fotointeresserte som jeg kjenner som begge mente at jeg heller burde velge S5000 over HP-kameraet.

 

S5000 har 10x optisk, noe som er meget positivt. Men det har jo BARE 3,14Megapikslers oppløsning.

 

Derfor er vi tilbake til min flotte topic: Trenger jeg større oppløsning enn 3,14MPix?

 

Det er vel egentlig ingen andre enn meg selv som kan gi et fullgodt svar på dette. Men ettersom jeg liker luksus når jeg bruker PS, så ønsker jeg selvsagt så høy oppløsning som mulig.

 

Jeg er klar over at det er ikke allverdens forskjell i størrelse fra 3MPix til 4, men fra 3 til 6 så er det ganske stor forskjell.

 

Men vil jeg bruke 7800,- på et kamera når jeg får nesten samme kamera til 4000,- ? Hmmm....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å si at S7000 og S5000 er nesten like er som å si at Canon Ixus og Canon G5 er like. Det er store forskjeller. F.eks. er optikken på S7000 helt forskjellig (lik 602Z hvis du kjenner den). Billedbrikken er også helt forskjellig (den er mye større på S7000) og lager høykvalitetsbilder med mye mindre støy. Nå er ikke S7000 kommet enda, men det blir spennende å se hvordan den gjør det mot f.eks: Minolta A1, Sony 828 og Canon 300D.

 

Les tester av 602z og tenk deg at S7000 får dobbelt så høy oppløsning og muligens bedre fargegjengivelse. Det blir litt tregere på seriebilder pga store filer. Mange mente at 602z hadde vært nesten perfekt med høyere oppløsning, og det er det det får nå. Fuji "sparer" endel på å bruke det gamle kamerahuset og optikken og kan med riktig prissetting få en bestseller ut av S7000.

 

Leser du div. tester av S5000 f.eks på www.dpreview og www.megapixel.net ser du at kameraet får veldig mye pepper for bl.a: mye støy og for kraftig komprimering. Veldig synd for et ellers så tiltalende kamera. Jeg hadde ikke kjøpt det.

 

Hvis jeg skulle kommet med en anbefaling: Canon G3 (omtrent like bra som G5, men billigere).

Lenke til kommentar

Skal du ha bilder i 10*15 så holder 3 mp. Har du 4 kan du jo forstørre mer eller beskjæret bildet og blåse det opp til 10*15.

 

Kjenner ikke til S5000. Men har du tittet på Canon? Canon S50 er lite og lett og med litt manuelle funksjoner. Men ikke så bra zoom. G5-G3 er var mitt drømmekamera helt til 300D kom.

Lenke til kommentar

Madmax30: Ja, jeg har lest igjennom testen av 602z. Skulle jeg ha sammenlignet 602z mot s5000 ytelsesmessig, så hadde jeg sikkert valgt 602z. Prismessig hadde jeg valgt s5000. (Forstod det slik at bildebrikken i 602z var av bedre kvalitet, selv om de var like store)

 

Når det gjelder andre kamera har jeg lest gjennom testen av Nikon 5700, 5MP og 8x zoom. Greit nok, blir for dyrt. Ca. 8800,-

 

Andre aktuelle:

 

Olympus c5050-zoom https://prisguiden.no/vis_produkt.php?p...product_id=1991

Kan være aktuelt, men går på bekostning av zoomen. Har også 5MP men kun 3x optisk zoom. Litt skuffende. Ca. 6000,-

 

Canon PowerShot G5. 5MP og 4x optisk zoom. Ca 6500,-

 

Sony Cybershot DSC-V1. 5MP og 4x optisk zoom. Dårlig på makro. Ser litt "for" kompaktkamera-aktig ut, vil ha et kamera med "speilrefleksutseende". Ca 6000,-

 

 

 

Når det gjelder S5000 fra Fuji, så er det jo positivt at det følger med adapter-ring for linsen, som både beskytter linsen og tildels beskytter mot sola. Og det er ikke mange andre kamera som kan skilte med 10x optisk zoom.

Lenke til kommentar

Når jeg ser på noen av de bildene der så innser jeg mer og mer at jeg mest sannsynlig ikke kommer til å bli fornøyd med det kameraet der. Vet ikke om det er denne jpeg-kompresjonen som folk mener er for hard, eller hva det er.

 

Men jeg synes det blir for uskarpt, i 3MP-størrelsen. Så for min del så får jeg heller kutte ned på zoom'en for å få meg et 5MPix-kamera...

Lenke til kommentar

Ser det jeg også, etter nærmere studering, at kameraet ikke er bra nok. Selv om s5000 er litt mer hendig og har mer zoom enn s7000, så tror jeg nok at jeg venter på dette. Satser på dette dette blir bra. 6x zoom vil nok holde til de fleste formål. Dersom ikke, er det vel mulig å kjøpe en konverter for å få mer zoom.

 

Noen som vet om det er lagt ut noen bilder tatt med s7000?

Lenke til kommentar

Dere gjør lurt i å vente på S7000, men så kommer det til å koste ca 9000,- og da er det bare en tusenlapp opp til Canon 300D (ekte digital slr). Regner med å gå for det jeg. Har også vurdert Sony 828 og Minolta A1 (bra, med IS, litt dyrt).

 

Hvis man vil ha et kamera som ser ut som slr til under 5-6000,- er det bare S5000 som gjelder (du kan kanskje imponere noen fjortiser).

 

For samples av S7000 gå til www.qzelc.com/it789/ReadNews.asp?NewsID=908 der er det en test på kinesisk. Bruk babelfish for sånn nogenlunde oversettelse. 12mp bildene er svææææææææære!!

Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/vis_produkt.php?p...product_id=9071

 

Prisguiden viser dagens laveste pris til å være 7673,-

 

Men det er fortsatt for dyrt for meg, siden jeg må ha en bæreveske og et 256/512-kort i tillegg.

 

 

Får vel bare fortsette å tråle bruktmarkedet da...

 

 

(Forresten: er kameraet på markedet i USA? Har sett i et par amerikanske nettbutikker, og det ser ut til at de har kameraet på lager...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...