Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Muntlig Eksamen


Anbefalte innlegg

Hei

 

fikk temaet i muntlig om Realisme i litteraturen, Noen som kan hjelpe meg ? :( jeg er ikke så flink i norsk dessverre.

 

drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag

 

 

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

fikk temaet i muntlig om Realisme i litteraturen, Noen som kan hjelpe meg ? :( jeg er ikke så flink i norsk dessverre.

 

drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag

 

 

 

Takk

 

Læreboka skal ha veldig mye informasjon! Kom opp i det samme, og jeg fant det meste fra boka :) Vet ikke hvilken bok du bruker da. Ellers så søker du rundt, og det er bare viktig du forstår stoffet.

Ta gjerne å les om Ibsen, Kielland, Bjørnson osv, da de var realister.

Viktig å skille mellom realisme og naturalisme.

Lenke til kommentar

Takk for tilbake meldingen, jeg bruker vg2 og vg3, jeg skal fortelle om denne epoken realisme, har du noen forslag til problemstilling som inkluderer alt ?

 

På forhånd takk

 

Gav ikke læreren noe veiledning til problemstilling? Det kan være veldig vanskelig og ha en som omfatter alt, men kan du ikke ha "Hvordan kan realisme og naturalisme legges til rette i det moderne gjennombruddet?" Aner ikke... Vet ikke hva det står i din bok ang. det!

Lenke til kommentar

Dette er oppgaven som jeg har fått og har eksamen på torsdag :(

Tema :

Realisme i litteraturen

 

kompetansemål :

eleven skal :

- drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag

- presentere norskfaglige emner og problematisere det framlagte stoffet

 

Presentasjonen skal vise at du behrsker

- flere sjanger som dikt, novelle, roman, sammensatte tekster og ulike sakprosasjangrer som er aktuelle for tiden/epokene/tema du er innom

- litteraturhistorisk plassering av tekster

-ev. språklige emner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...