Gå til innhold

Gaming PC 15k, første selvbygg trenger vurdering


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på 16 år som er veldig gira på å bygge min første stasjonære gaming pc, den skal kunne kjøre det meste av spill på god grafikk. Har søkt litt rundt omkring og funnet noe jeg tror kan funke. Som det sår i tittelen så har jeg 15k. Det er ikke så farlig om det blir noen kroner fra eller til, men lommeboka blir fornøyd om jeg klarer å spare inn litt uten at det har noen store påvirker på ytelsen. Har planer om å overklokke.

 

Her er listen over delene jeg har satt opp:

 

Kabinett: FRACTAL DEFINE R4: 799 kr

Hovedkort: MSI Z87-G45 GAMING Z87 : 1 269 kr

CPU: INTEL CORE I5 4670K 3.4GHZ 6MB S-1150: 1 769 kr

GPU: MSI GEFORCE GTX 770: 3 219 kr

RAM: CORSAIR 16GB 1600MHZ (2X8GB): 1 099 kr

SSD: SAMSUNG 840 PRO 128GB : 1 039 kr

HDD: SEAGATE BARRACUDA 2TB 7200RPM: 699 kr

PSU: CORSAIR HX750: 999 kr

CPU kjøler : CORSAIR H100I: 799 kr

DVD: ASUS DRW-24B5ST: 149 kr

OS: MICROSOFT WINDOWS 8 64-BIT: 749 kr

Skjerm: ASUS VE278Q 27: 2 209 kr

Tastatur: MICROSOFT SIDEWINDER X4: 269 kr

Trådløst nettverk: ASUS PCE-N10 N 802 319

Tilbehør: ANTISTATBÅND HÅNDLEDD : 49 kr

Totalt: 15 435,00 kr

 

Hovedkort aner jeg ikke hva jeg skal se etter annet en riktig socket. Sikkert andre skjermer som er bedre. Som sagt kom med forslag, setter pris på alle tilbakemeldinger. Er det noe jeg mangler eller som burde forandres? Dette er første gang jeg bygger så trenger all den hjelp jeg kan få, takk :)

 

Edit: oppdatert liste

Endret av Mr Donkey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser veldig bra ut som første oppsett! Bra jobba! :thumbup:

 

Du trenger neppe så dyrt kabinett. Det er veldig bra, men for i overkant av halvparten får du et like bra kabinett (f.eks. dette)

 

Du har tydeligvis tenkt å overklokke? Hvis ikke trenger du ikke vannkjøling.

 

En del folk her på forumet (som har mer peiling enn meg) har gitt Corsair sine PSU´er en del pepper i det siste. Antec, XFX og Seasonic skal i så fall være gode alternativer, men ikke bestem deg for noe basert på min mening. Pass på å skaffe modulær strømforsyning (det har du allerede) og minst 80 plus bronze sertifisering.

 

Har du noen gang prøvd et mekanisk tastatur? Kan være lurt å teste et før du finner ut hva du liker. Røde taster skal være veldig lette (den typen du har ført opp). En guide til informasjon: http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide#post_6009482

Lenke til kommentar
Lynx_

Hadde valgt en 120hz skjerm, og en 256gig ssd

 

Det er mulig jeg er dum nå men kan ikke se at dustin oppgir hvor mage hz skjermene deres har? Så hadde vært fint om noen kunne anbefale meg skjermer. Vet ikke helt om det er nødvendig med så stor SSD, har en ganske stor mekanisk HDD ved siden av.

 

wassup

Du trenger neppe så dyrt kabinett. Det er veldig bra, men for i overkant av halvparten får du et like bra kabinett (f.eks. dette)

 

Det er jeg enig i, det kabinettet så jo bare lekkert ut, tror jeg går for den. Planer om å overklokke ja, søkte litt rundt og fant ut at H100i passer i troppen av kabinettet, men det blir litt trangt med hovedkortet. Det jeg derimot kan gjøre er å plassere det i front av kabinettet i stedet. Høres dette greit ut?

Når det gjeller PSU så var det litt opp i pris for mindre watt. Hvis jeg går ned 100w så kan jeg få en SEASONIC X-650 650W til 260 kr mer. Jeg avventer foreløbig litt, men hvis dere mener det er nødvendig så gjør jeg det. Jeg skal sjekke litt mer ut om det med tastatur, ikke sikkert mekanisk passer for meg.

 

Takk for raske tilbakemeldinger :) Håper flere kan vurdere hva jeg evt burde forandre på, spesielt det med hovedkort.

Lenke til kommentar

Takk for raske tilbakemeldinger :) Håper flere kan vurdere hva jeg evt burde forandre på, spesielt det med hovedkort.

Med mindre du har spesielle behov, klarer du deg fint med hovedkortet du har ført opp. Hovedkortet har ingen ting å si for ytelse, annet enn muligheter for overklokking. Z87-chipset egner seg for det. Den viktigeste egenskapen for hovedkort er tilkoblingene (Riktig sokkel, USB, SATA o.l.). Hva du trenger der, må du egentlig finne ut av selv, men jeg tror hovedkortet ditt har det meste nødvendige. Bedre og dyrere hovedkort kan gjerne ha auto-OC funksjon, flere plasser for grafikkort (ditt har to, som holder lenge), innebygd trådløst nettverk, bedre lydkort og "spesialtilkoblinger" som Thunderbolt og Firewire.

 

Noe mer du lurte på? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...