Gå til innhold

A10-5800K eller i3 som mediesenter


Anbefalte innlegg

Skal bygge et nytt mediesenter/stuepc/htpc som skal:

  • Takle 1080p fint
  • Være så stille som mulig
  • Maks pris på ca. 2k kroner.

Har tenkt meg ut dette:

A10-5800K prosessor med integrert GPU

Asus F2A55-M hovedkort

Corsair Vengeance 8 GB 1866MHz RAM

 

Dette blir rundt 2k i totalpris.

Fra før har jeg kabinett, strømforsyning og harddisk.

 

Noe annet jeg har tenkt på er i3-3225. Har hørt at i3-3223 med HD4000 er kjøligere, bruker mindre strøm og dermed støyer mindre.

A10-5800K yter derimot dobbelt så mye når det gjelder grafikk, men blir da varmere og bråker mer. Med støyen mener jeg med medfølgende original kjøler.

 

Hva tror dere? :)

Endret av Torstein47
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vil det jo være viften som evt. støyer og ikke selve prosessoren :p

Det kan du alltids regulere uansett, så ville ikke sett på det som et problem evt. bruke en 5<>12v overgang om du ikke får stilt det i bios, hvilket jo du og får gjort, i tillegg til at du har programvare som kan kontrollere vifter, så måter å ordne det på er mange.

 

Så en video i går om denne apu'n der noen satt og spilte crysis 3 ved bare denne a10-5800k apu'n og det var for min del veldig imponerenede.

 

Så om en kan gjøre det på en slik apu ( i dette tilfellet er det en cpu og gpu i samme enhet) fra amd er full hd media senter med litt fleksibilitet til spill osv..

Kjør på sier jeg.

Lenke til kommentar

Ja, forstår at det ikke er prosessoren som støyer.

 

Det jeg lurer på er om den kjøleren som følger med prosessoren støyer. Bråker medfølgende kjøler til A10-5800K mer enn medfølgende kjøler til i3-3225?

Siden de sier at A10-5800K utvikler mer varme burde den ha en større kjøler for å klare å ha likt støynivå som i3-3225.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nettopp en A-10 5800k for å ha som en alt-mulig-pc og har skrudd av turbo og satt den på 3800 MHz. Jeg har en vifte i front som blåser inn og en cpu-vifte. Thats it. Jeg har ikke skrudd ned på volt eller noe slikt og da ligger den på 50c ved F@H på fullt. I tillegg skrur viftehastigheten seg ned til 1100-1500 omdreininger ved AMD Cool'n'Quiet under lav last. Viften kan sikkert gå lavere også uten at jeg har prøvd å senke den manuelt med Speedfan. Men med standardklokk og undervolt vil den ikke bråke mye under avspilling av film. Men alle har hver sin smak. Jeg er fornøyd med mitt eksemplar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...