Gå til innhold

Test av ECS Green 551


[L]337-Zonic

Anbefalte innlegg

Har denne maskina nå, men skal ta å returnere den.

 

WLAN kortet funker utrolig dårlig. Må så og si sitte rett under en av basestasjonene på skolen for å få orntli signal. Sitter jeg lenger unna, eller i rom uten basestasjon så er det håpløst å få signal. Andre i rommet med andre laptoper og gamle pcmcia wlan kort får fint signal.

 

Men viktigste grunnen er vifta. Folk påstår den ikke bråker så mye, men etter min mening bråker den vilt mye, konstant. Stopper aldri. Får onde blikk i forelesningssalen når jeg bruker maskina. Og å sitte å jobbe med maskina i stille rom hjemme er håpløst, får bare hodepine av den lyden. Min stasjonære overklokka xp2500+ med massevis av kabinettvifter har mer behagelig lyd!!

 

Ellers er skjermen bra, tastaturet synes jeg ikke er så dårlig som alle skal ha det til. Batteritiden er også brukbar... har ikke testa orntli, men den skal vel holde over 3 timer.

 

Noen som har noe bra alternativ til meg? Om trent samme spesifikasjoner, og ikke så alt for mye dyrere.. Helst under 20000. Viktigste er at det er pentium -m, vifte som går bare når det er nødvendig og oppløsning på helst 1400x1050...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har denne maskina nå, men skal ta å returnere den.

 

WLAN kortet funker utrolig dårlig. Må så og si sitte rett under en av basestasjonene på skolen for å få orntli signal. Sitter jeg lenger unna, eller i rom uten basestasjon så er det håpløst å få signal. Andre i rommet med andre laptoper og gamle pcmcia wlan kort får fint signal.

 

Men viktigste grunnen er vifta. Folk påstår den ikke bråker så mye, men etter min mening bråker den vilt mye, konstant. Stopper aldri. Får onde blikk i forelesningssalen når jeg bruker maskina. Og å sitte å jobbe med maskina i stille rom hjemme er håpløst, får bare hodepine av den lyden. Min stasjonære overklokka xp2500+ med massevis av kabinettvifter har mer behagelig lyd!!

 

Ellers er skjermen bra, tastaturet synes jeg ikke er så dårlig som alle skal ha det til. Batteritiden er også brukbar... har ikke testa orntli, men den skal vel holde over 3 timer.

 

Noen som har noe bra alternativ til meg? Om trent samme spesifikasjoner, og ikke så alt for mye dyrere.. Helst under 20000. Viktigste er at det er pentium -m, vifte som går bare når det er nødvendig og oppløsning på helst 1400x1050...

 

Jeg har også denne maskinen. Fikk ny pga. harddisk problem. rask service der altså!!! Serviceavd. hadde riktignok ikke hørt om wlan problemer som jeg opplevde på min forrige G551. Ellers er jeg kjempefornøyd. Masse maskin for pengene!!! Kan anbefales:-)

Lenke til kommentar

Ser det er problemer med Realtek kortet som sitter i denne pcen originalt. Da er det bedre å kjøpe denne pcen "barebone" slik at du selv kan velge hva som skal sitte i den.

Selv gjorde jeg det, valgte det originale Intel mini-pci 2100 wlan kortet i stedenfor Realtek. Det funker som gull på skolen, jeg har best signal på nettet, hehe.

 

Er helt enig med det som blir sagt om tastaturet i testen, det bråker altfor mye etter min smak også. Men tro det eller ei, det vender man seg til i lengden.

 

Viften er ikke den mest stillegående med tanke på at det er en centrino, men det er aldeles ikke så ille så at jeg vurderer å sende pcen tilbake. Har heller ingen problemer med å bruke den i skolesammenheng. Folk er ganske sære hvis de gir deg stygge blikk pga støyen i denne. Det er å overdrive litt vil jeg si..

 

Batteritiden er også en god del bedre enn 3 timer, som Mohammed sier i testen, med "maks batteri" innstillingen.

 

Er helt enig med at to usb porter er for lite. Det er noe av det jeg savner fra den gode gamle ECS G732, hehe 8)

 

Skjermproblemet som blit tatt opp har jeg ikke vært borti, det med at bildet danser et sted.. Sikkert en b-vare Mohammed fikk låne :lol:

 

Det med indre konstruksjon vil jeg også gjerne ha utdypet litt bedre. Hvordan kan du se det fra utsiden, Mohammed?

 

Programvarepakken syntes jeg det ikke er noe å trekke for. Det er jo en av de positive sidene ved denne maskinen. De som kjøper denne maskinen vet vanligvis hva de vil ha, og vil ikke ha bruke for hverken ekstra programvare eller en stor håndbok for å starte pcen...

Det er tross alt en grunn til at denne maskinen er såpass billig som den er.

 

Og nei, nei Mohammed, det er ikke en stygg farge på lokket som du sier. Tror det bare er du som har dårlig smak :lol:

Lenke til kommentar
Ser det er problemer med Realtek kortet som sitter i denne pcen originalt. Da er det bedre å kjøpe denne pcen "barebone" slik at du selv kan velge hva som skal sitte i den.  

Selv gjorde jeg det, valgte det originale Intel mini-pci 2100 wlan kortet i stedenfor Realtek. Det funker som gull på skolen, jeg har best signal på nettet, hehe.

 

Er helt enig med det som blir sagt om tastaturet i testen, det bråker altfor mye etter min smak også. Men tro det eller ei, det vender man seg til i lengden.

 

Viften er ikke den mest stillegående med tanke på at det er en centrino, men det er aldeles ikke så ille så at jeg vurderer å sende pcen tilbake. Har heller ingen problemer med å bruke den i skolesammenheng. Folk er ganske sære hvis de gir deg stygge blikk pga støyen i denne. Det er å overdrive litt vil jeg si..

 

Batteritiden er også en god del bedre enn 3 timer, som Mohammed sier i testen, med "maks batteri" innstillingen.

 

Er helt enig med at to usb porter er for lite. Det er noe av det jeg savner fra den gode gamle ECS G732, hehe  8)  

 

Skjermproblemet som blit tatt opp har jeg ikke vært borti, det med at bildet danser et sted.. Sikkert en b-vare Mohammed fikk låne  :lol:  

 

Det med indre konstruksjon vil jeg også gjerne ha utdypet litt bedre. Hvordan kan du se det fra utsiden, Mohammed?

 

Programvarepakken syntes jeg det ikke er noe å trekke for. Det er jo en av de positive sidene ved denne maskinen. De som kjøper denne maskinen vet vanligvis hva de vil ha, og vil ikke ha bruke for hverken ekstra programvare eller en stor håndbok for å starte pcen...

Det er tross alt en grunn til at denne maskinen er såpass billig som den er.

 

Og nei, nei Mohammed, det er ikke en stygg farge på lokket som du sier. Tror det bare er du som har dårlig smak  :lol:

 

100% enig med deg Kenti. Jeg kommer mest sannsynlig til å sende den på service for å få byttet til et annet wlan kort. Mye av de negative tingene som blir sagt her er småplukk. Ville ikke sendt den tilbake for det.

Multicom har vært kjappe og greie hele veien. Det eneste som irriterer meg litt var at når jeg ringte å klagde på det innebygde wlan kortet så anbefalte de meg å kjøpe et pcmcia kort.

 

De hadde heller ikke hørt om problemet med kortet. Så det hadde vært morsomt å sett her hvor mange som sliter med det.

Lenke til kommentar

Fikk en slik laptop i dag fra Multicom.

 

Når det gjelder tastaturet, så syntes jeg ikke det bråker no mer enn gj.snitt' s laptoper. Skal man absolutt drasse med seg pc'en til et DØNN stille klasserom, så får man heller bruke mer penger på en "bedre" laptop. Er somregel en del "støy" i klasserom. Spesielt hvis alle elevene skal ta notater hele veien.

 

Når det gjelder WLAN kortet, så har ikke jeg hatt problemer med det hittil. Har overført et par større filer, og det gikk fort og fint.

 

For dere som sliter med dårlig dekning, så bør man tenke på at dette er en innbygd antenne. Har man PCMCIA kort, så er antennen _litt_ mer ekstern = bedre mottak. Det er ikke akkurat mye effekt som basene sender ut med, så det er fort gjort å få dårlig mottak.

 

En ting jeg likte med denne laptopen er at den ikke blir VARM.. sitter med den på fanget somregel :)

Lenke til kommentar
For dere som sliter med dårlig dekning, så bør man tenke på at dette er en innbygd antenne. Har man PCMCIA kort, så er antennen _litt_ mer ekstern = bedre mottak. Det er ikke akkurat mye effekt som basene sender ut med, så det er fort gjort å få dårlig mottak.  

 

Antennen sitter i skjermen, så tror ikke det er det som er problemet. Skulle være ganske "ekstern" da... Jeg som har Intel pro 2100 wlan kortet har ikke problemer med dekning i det hele tatt, så det kan jo hende det er realtek-kortet som butter.

Lenke til kommentar

Hvilken access punkt bruker dere for WLan kortet..

 

Jeg har en 3com og oppgraderte den med en oppgradering som akkurat var rettet mot at det var Access punkten som koblet WLAN bruker av... så NOTABENE.. det trenger ikke at være WLAN kortet og husk, et 801.11b er ikke raskt LAN.. vi kan si at dette er ADSL fart, du har ca. 3Mbit i praksis.

 

Har NULL problemer med mitt kort.

 

Simon

Lenke til kommentar
Har denne maskina nå, men skal ta å returnere den.

 

WLAN kortet funker utrolig dårlig. Må så og si sitte rett under en av basestasjonene på skolen for å få orntli signal.

 

Jeg hadde noe av det samme problemet, men det viste seg at jeg hadde innstallert win2k driver istedet for xp driver. Nå er det ikke problemer.......Det kan nemlig være uklart hvilken driver man innstalleres hvis man ikke scroller for å finne info om driveren. Dette til info

 

Jossi,

 

ecs g551 c1500, 60gb, dvd-,realtek wlan, ati 9000

Lenke til kommentar

Jeg har et Realtek kort, men har ikke hatt noe problemer med det (under WinXP) funker fint på skolen, hadde heller ikke noe problemer med et par 11g aksesspunkt jeg har testa (3com og asus) .. Synes heller ikke at vifta er noe problem.. men det kan jo kanskje variere litt fra maskin til maskin..

Lenke til kommentar

ECS og Shuttle er frontrunners på "Barebone" og var de første på modulbasert CPU-lansering. Selv om de greide å presse ned prisen, så er det i lengden viktig for ECS å heve kvalitetsaspektet.

 

Det blir interessant å se om ECS kan forbedre seg på benchmarking i kommende tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...