Gå til innhold

[Løst] Defragmentering for dummies


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Defragmentering er akkurat det navnet sier. Når du jobber på en datamaskin så skrives ikke alltid en fil til disken som en sammenhengende masse men det den skrives litt her og litt der, den fragmenteres.

Å lese en fragmentert fil tar lenger tid enn å lese en defragmentert fil fordi lesehodene på disken må flyttes hit og dit for å lese fragmentene.

Det som da er magien i defragmenteringssoftware er at den samler alle fragmentene som tilhører filen og legger de i samlet rekkefølge slik at lesing av filen går fortere.

 

Du mister ingenting med å defragmentere en roterende disk.

Du skal dog aldri defragmentere en SSD(Solid State) disk da dette kan skade disken.

Lenke til kommentar

Defragmentering kan gjøre at du merker ting jobbes raskere eller du merker ingen forskjell. Det kan også hende du har nytte av CCleaner før du kjører en gratis bra defrag program. Alt dette har med hvordan du har brukt PC'en, enten merker du forskjell etter en "rengjøring" eller du merker ingen forskjell. Som vidarkri nevner så trengs ikke (og skal ikke) defragmentering kjøres på SSD. Og husk alltid å ha backup av viktige filer uansett hvordan du bruker PC'en :)

Lenke til kommentar

Sjekket nå og tydeligvis har den stått på ukentlig defrag helt siden 2005 :hrm: Får finne en annen måte å gjøre oppstarten hakket raskere på.

 

Kjører Windows 7, oppdaterte den i Januar/Februar (Windows Update) og etter det vil den ikke åpne opp Defragmenterigsvinduet. Men fant ut at om man trykker Windowstasten+R (Run/Kjør), skriver inn msconfig og trykker på OK, så kommer det opp et konfigurasjonsvindu, og under "Services/Tjenester" fanen er det vanligivs masse bakgrunnsprogrammer som kjører, men som aldri brukes. Skru av alle du ikke bruker, velg "Apply/Bruk" og start PC-en på nytt. Det tok my mindre tid å starte opp for meg etter at jeg gjorde det.

Endret av PokemonLuv
Lenke til kommentar

Hvis du er ute etter generelt bedre respons og ytelse så er det ingenting som slår en oppgradering til en SSD disk. Ytelsesforskjellen og responsforskjellen fra en tradisjonell disk til en SSD er så enorm at det nesten er vanskelig å forstå at en så rimelig oppgradering kan gi så fundamentalt kjappere ytelse.

 

Jeg byttet til SSD på en gammel haug av en stasjonær pc ved nyttårsskifte og f.eks boot tiden gikk fra rundt 3,5 minutter til ca 20 sekunder og responsen ved normal bruk er helt vanvittig.

 

Ulempen er at for å få kjørt en SSD så må man oppgradere til Win7/Win8.

Lenke til kommentar

Jeg skiftet til SSD først pga av World of Warcraft, og loade tiden i store byer slik som Dalaran, hehe, men har fått mye igjen for det på mange andre måter, samt at de ikke har fysiske deler som jobber når man presser harddiskene til det ytterste. SSD har virkelig tatt steget, og HDD vil være på vei ut med tiden.

Lenke til kommentar

Jeg blir nok å kjøpe en ny PC innen noen måneder, maks et halvt år, og trenger ikke noe kraftigere enn at den kan kjøre Pro Cycling Manager uten for store problemer.

 

Og Facebook. Jeg mener, hva annet bruker man en data til?

 

PS: Her er kravene til Pro Cycling Manager 2012; hvor mye må man ut med for en helt grei laptop som kan kjøre det? Det er fjorårets utgave, men forskjellen er nok ikke så stor til sommerens versjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...