Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Omseksjonering i blokk og krav til fellesfunksjoner.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Bor i blokk hvor en av naboene skal omseksjonere. På Bergen Kommunes nettsider står det:

Kriterier/vilkår

Krav til søknad:

Generelle krav

 

(...)

Alle fellesfunksjoner skal plasseres på fellesareal. Med fellesfunksjoner menes for eksempel adkomstareal, trappehus, heis, hovedstoppekran, hovedinntak for strøm med hovedbryter, stakekum, felles varmtvannsbereder.

(...)

 

Slik det er hos oss i dag har vi en hovestoppekran i en av bodene og i fellesarealet er det stopperkaner for bad, kjøkken og annet vannopplegg. Dette bør vel egentlig være bra nok? For vår del blir det en unødvendig ekstrautgift for å få foretatt denne omseksjoneringen.

Har forsøkt å tegne nedenfor. Det røde er stoppekraner.

 

hovedvann.png

 

Skal det legges opp ei hovedsstoppekran i fellesareal må jo også T-leddet i den ene boden fjernes og røret legges rundt veggen. For min del virker det hele litt unødvendig.

 

Er dette noe naboen bør forsøke å krangle med kommunen på eller er det like greit å legge opp en ny stoppekran?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tegningen din forteller oss lite, da vi ikke ser hva som er leiligheter, romfunksjoner, m.m. Og din tekst er også forvirrende. Virker som du blander i sammen hva, som er Fellesareal og hva som tilhører leilighetene. En stoppekran i hver etasje er greit å ha. Og det er vel krav til en "hovedstoppekran" for hver boenhet (leilighet). Dette må ikke sammenblandes med lokale stoppekraner, eks. på bad, kjøkken, o.l.

 

Men hvis din nabo skal omseksjonere, er vel IKKE dette et problem for deg! Alle kostnader, skal normalt tilføres din nabo. Er ikke rørlegger, men forstår ikke problemstillingen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kunne nok forklart dette bedre, ja. Dette var noe jeg tok i full fart.

 

Dette som er skissert er kjelleren. Det "åpne" området i midten er fellesareal, resten er boder.

Det er fire leiligheter i oppgangen fordelt på to etasjer. Det er tre stigere opp, kjøkken venstre side (pil opp nede til venstre), alle bad (midterste pil opp) og kjøkken høyre side (pil til høyre). Alle funksjonene kunne dermed i praksis bli stengt fra fellesarealer.

 

Nå har vi uansett fått rørlegger til å legge ut ei lita sløyfe før første fordeling ut i fellesareal og inn i boden igjen så saken er så å si ute av verden, jeg var bare nysgjerrig på om det var kommunen som tolket regelverket litt vel bokstavelig.

 

At stoppekran for leilighet skal være tilgjengelig fra fellesarealer er en selvfølge, men hovedstoppekran?

 

Jeg ser på en måte ikke for meg at Hr. Hansen som bor i en 13etasjers boligblokk har tilgang til stoppekran for hele bygget, men gjerne til sin egen leilighet/stiger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...