Gå til innhold

[Løst] Billigst mulig GTX670-basert PC med SLI-muligheter


Anbefalte innlegg

OLA!

 

Jeg er nå i prosessen med å velge ut komponenter til min første selvbygde PC. Jeg ønsker muligheter for overklokking for å kunne ha litt ekstra å fikle med etter at selve PCen faktisk fungerer. Jeg har kommet frem til at GTX670 er et godt valg for den prisklassen og ytelsen jeg ønsker. I utganspunktet vil jeg kun benytte meg av ett skjermkort, men vil i holde muligheten åpen for å sette inn et til uten å bytte ut noen andre komponenter.

 

post-292852-0-13350500-1364754039_thumb.png

 

Dette er den listen over komponenter jeg sitter med etter eget research, men jeg hadde satt pris på andres synspunkter før jeg bruker så mye penger på det som i utgangspunktet er et byggesett. Av krevende oppgaver er det kun spill jeg tar hensyn til, ettersom jeg ikke er interessert i streaming eller redigering av noe slag. I andre rekke er færrest mulig LED-diskolys, lave krav til vedlikehold og mindre støy noe jeg ønsker.

 

De punktene jeg er mest usikker på akkurat nå er om i5-prosessoren vil bli en flaskehals ved kjøring av 2 GTX670 i SLI, og om en i7-3770k vil egne seg bedre. I tillegg er jeg usikker på om CX-750w strømforsyningen har tilstrekkelig med tilkoblinger og kraft for SLI-oppsettet.

 

Med tanke på maskinens levetid i form av ytelse lurer jeg også litt på hva som antagentligvis vil svare seg mest med tanke på "bang-for-buck" av å kjøpe et til 670 for SLI eller å kjøpe et nytt skjermkort om et par år og sette inn i dette oppsettet, ettersom det vil være litt å spare på å velge PSU og hovedkort som ikke støtter to skjermkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville invistert mer penger i psu og byttet ut cpu kjøleren med NOCTUA NH-D14 http://www.dustinhome.no/product/5010372694/noctua-nh-d14-s-1155-1156-1366-am3/#intcmp=searchProvider_dacsa.

Jeg ville ikke kjøpt noe corsair vannkjøling, har hatt både h100 og h100i og de lager bare mye støy og er ikke noe bedre enn nocuta kjølerene.

Og vist du skal ha nocuta kjøleren bør du velge low profile ram.

Endret av Jonassl
Lenke til kommentar

Jeg vil vel si at den i5en holder, men seff hvist pengene strekker seg til ville jeg gått for en i7 3770k men for du vil jo ikke redigere eller noe der så den holder nok den 3570k har den selv og den er en konge as!

 

Angående den psuen jeg tror nok 750 holder men som sagt vist pengene strekker seg til så kan du gå får en http://www.dustinhome.no/product/5010662684/corsair-tx-750w-m-modular-psu-new/#intcmp=searchProvider_dacsa men som sagt holder den der. Ellers ser lista bra ut!

Lenke til kommentar

Strømforsyning på 750W skal holde til 670 SLI, når du får dette.

Men kan være lurt å kjøpe GOLD isteden for Bronze, så er det helt sikkert at den holder. Litt surt å måtte kjøpe ny når du kjøper et til kort ...

Endret av Giseth
Lenke til kommentar

Er det så stor forskjell på gold og bronze da?

 

Vis ikke jeg er helt på villspor så vil Gold si at Strømforsyningen vil holde samme strømnivå lengre enn med Bronze, hvor strømmen kan variere eller være lavere en oppgitt.

Med Gold er du sikker på at 750W er det du får hele tiden. Så vis du ikke har tenkt å kjøpe ny, gå for enten en Bronze 800W/850W ellere en Gold 750W.

 

Se på prisen, vis 800W/850W Bronze er billigere, kjøp det.

Endret av Giseth
Lenke til kommentar

Vis ikke jeg er helt på villspor så vil Gold si at Strømforsyningen vil holde samme strømnivå lengre enn med Bronze, hvor strømmen kan variere.

Dette er nytt for meg. Har du noen kilde på det? Jeg gikk rundt i den villfarelse at gold/silver/bronze ratingen på strømforsyningen var en indikator på hvor effektiv den var ved forskjellige belastninger, ikke hvor mye effekt den faktisk er i stand til å gi ifra seg.

Lenke til kommentar

Dette er nytt for meg. Har du noen kilde på det? Jeg gikk rundt i den villfarelse at gold/silver/bronze ratingen på strømforsyningen var en indikator på hvor effektiv den var ved forskjellige belastninger, ikke hvor mye effekt den faktisk er i stand til å gi ifra seg.

 

Som sagt, kan hende jeg har feil. Men har det for meg.

Du kan jo lese om det selv, kan godt hende jeg er feil lært, hehe :closedeyes:

http://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

Endret av Giseth
Lenke til kommentar

Jeg ville invistert mer penger i psu og byttet ut cpu kjøleren med NOCTUA NH-D14 http://www.dustinhom...Provider_dacsa.

Jeg ville ikke kjøpt noe corsair vannkjøling, har hatt både h100 og h100i og de lager bare mye støy og er ikke noe bedre enn nocuta kjølerene.

Og vist du skal ha nocuta kjøleren bør du velge low profile ram.

 

var skeptisk til å velge D14 etter å ha lest på hardware.no om hvor GIGANTISK den er. som førstegangsbygger er det litt skremmende å velge komponenter som har lite klaring i forhold til hverandre, når jeg i tillegg ikke er sikker på om den ville passe i kabinettet ;)

 

ellers takk for feedback, må tilbake til tegnebrettet og skifte rundt på noen av komponentene.

Lenke til kommentar
var skeptisk til å velge D14 etter å ha lest på hardware.no om hvor GIGANTISK den er. som førstegangsbygger er det litt skremmende å velge komponenter som har lite klaring i forhold til hverandre, når jeg i tillegg ikke er sikker på om den ville passe i kabinettet ;) ellers takk for feedback, må tilbake til tegnebrettet og skifte rundt på noen av komponentene.

 

Ja det er en stor kjøler, men den kommer til å kjøle ned på samme nivå som en h100i og vare i mange år fremmover. Den passer i kabinettet ditt vist du ikke har sidepanelviftene på.

Lenke til kommentar

Likte oppsettet ditt. Er ganske likt mitt.

 

Jeg vet ikke hva budsjettet ditt er på. Men hvis du har mulighet så ville jeg også gått for 3770k og klokka den opp til 4.6 Ghz.

 

GTX G70 er bra kort. Jeg kommer til å velge 680 selv. Mange sier at det er veldig lite ekstra ytelse man får i forskjell, men jeg har nå valgt den alikevel.

 

Jeg ville valgt et NZXT kabinett. Hørt og lest veldig mye bra om de kvalitetsmessig og de ser utrolig sexy ut. Men en smakssak.

 

Er det noe jeg kan lite om er det strømforsyning så den debatten blir jeg ikke med på.

 

Blir knall dette her.

Endret av Tesshin
Lenke til kommentar

Som sagt, kan hende jeg har feil. Men har det for meg.

Du kan jo lese om det selv, kan godt hende jeg er feil lært, hehe :closedeyes:

http://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

I følge den der er det effektiviteten det går på, ja. Det eneste problemet med et "bronze" supply er at det bruker mer strøm, og lager følgelig mer varme, på å levere den samme strømmen som et "bedre" supply. Det betyr ikke at strømmen som kommer ut av den regulerte enden er mindre, bare at den som går inn i den andre enden er høyere.

 

Edit: flerfoldige instanser av Leif, type "skrive"

Endret av bolt
Lenke til kommentar

750 watt holder lenge til sli oppsett uansett nvidia kort. Kjøp gold fordi du får overcurrent protection av det noe du ikke får med bronze(det betyr at hvis psu dør eller strømmen går bananas overlever resten av pcen.)

 

Ville heller ikke valgt Nhd14 kjøleren da den er helvetes stor og vanskelig å montere sammenlignet med h60-80-100 og alle andre lukkede vannkjøleren.

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar

Dersom du skal kjøpe 670-kort vil jeg sterkt anbefale Asus DirectCU II, SPESIELT om du planlegger å kjøre SLI. Kortene er meget stille, selv under tung load, kjøleløsningen er rett og slett genial! Kjølingen er dog noe stor, så sjekk om du har plass til to (angrerett kan brukes hvis du ikke har plass).

 

Angående strømforsyning kan jeg anbefale Seasonic X750. Den er litt hissigere på pris, men har den geniale funksjonen at den kjører vifteløst når load er under 50%. I tillegg er Gold-stempelet et kvalitetsstempel, som skal gi en solid og stabil strømforsyning, som varer mange år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...