Gå til innhold

Har kjøpt GTX 680, vurderer HD7970/Titan/GTX690


Anbefalte innlegg

Hallais!

 

Har kjøpt meg MSI GTX 680 "Twin Frozr III", men vurderer returnere det til fordel for et HD7970. (Har fått godkjent returen av kortet)

I tillegg tuller MSI Afterburner til Xsplit-en min, slik at jeg kan ikke streame spill dersom jeg velger å overklokke kortet.

 

Problemet er jo da, hvilket. Er jo en hel haug av dem.

( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760517 ) ?

Har også hørt at det er problemer med DX9 spill på HD7970, noen som bekrefte/avkrefte dette?

 

Vurderte GTX Titan eller GTX 690, men er det verdt det?

EVGA GeForce GTX TITAN 6GB PhysX CUDA f.eks koster nesten 9000, men tilbyr vel ikke så mye bedre performance enn 680? (Som koster 3800) Tviler på at man får 100% mer ytelse på Titan kortet enn på 680 kortet.

 

Lurte nesten på om jeg skulle kjøpe et annet 680 kort også.

 

Noen her som har noen synspunkter på om det er noe vits i å bytte til HD7970? (Fanbois av både nvidia og amd bes holde seg unna, med mindre de har noe klokt å si. Jeg velger ikke AMD bare fordi det er AMD.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ytelsesmessig vil HD 7970 være litt bedre, men noe kjempesprang er det neppe. Det er et par FPS her og der, men det er fortsatt et ørlite hakk bedre.

 

Om du ønsker et lite kick ekstra, så kommer nok HD 7970 til å tjene deg vel. Noen gode modeller er:

http://www.komplett....aspx?sku=742804

http://www.komplett....aspx?sku=744678

http://www.komplett....aspx?sku=757654

Det finnes sikkert flere utmerkede modeller.

 

 

Og GTX Titan er uten tvil verd pengene. EVGA sin "Superclocked" versjon kan diskuteres, men det kan uten tvil settes i samme graf som både et GTX 690 og et ARES II.

Det har mye mer å by på enn et GTX 680/HD 7970. I tillegg slipper du micro-stuttering og utallige andre problemer som forårsakes av SLI/CFX. Skal du ha noe bedre enn GTX Titan, er et dual-GPU oppsett eneste mulighet.

Edit: Ha også i bakhodet at GTX 690 kan forårsake micro-stuttering grunnet flere grafikkprosessorer.

 

Har du penger til et GTX Titan, kjøp et GTX Titan.

Om ikke, så vil HD 7970 holde.

Endret av MartN H
Lenke til kommentar

I enkelte av testene jeg har sett ligger GTX680 som regel høyere enn HD7970, mens i andre tester igjen ligger HD7970 litt over GTX680.

Jeg regner med at dette kommer helt ann på spillet?

 

I tillegg liker jeg at HD7970 har nok av tilkoblingsporter, der 680 kortet har 2xDVI, 1x HDMI og 1x displayport. HD7970 kortet har jo 2x DVI, og 4x Displayport hvor alle kan benyttes samtidig.

 

Ulempen med HD7970 kortet (DirectCU II TOP) er jo at det er helvetes svært. I tillegg lurer jeg på om det kanskje lønner seg å kjøpe et kort som blåser varmen ut bak, istedet for et som bare blåser ned på kjøleribbene?

 

Et som blåser ut bak vil vel nødvendigvis også være kjøligere, i og med at den ikke drar inn den samme luften den allerede har varmet opp?

 

GTX Titan synes jeg er riimelig dyr, faktisk er enkelte av dem over 100% dyrere enn et 680/7970 kort. Og man får jo ikke 100% mer kraft?

 

Og så et par andre ting jeg har tenkt på:

 

Kommer jeg skaffe meg en 3. skjerm? Vil jeg trenge Eyefinity? Hvordan fungerer Nvidia sin surround løsning?

 

Kommer jeg skaffe meg 120hz skjerm, og kjøre 3D Vision ? Eventuelt hvordan fungerer AMD sin HD3D?

 

Dette er virkelig ikke enkelt.

Lenke til kommentar

I enkelte av testene jeg har sett ligger GTX680 som regel høyere enn HD7970, mens i andre tester igjen ligger HD7970 litt over GTX680.

Jeg regner med at dette kommer helt ann på spillet?

 

I tillegg liker jeg at HD7970 har nok av tilkoblingsporter, der 680 kortet har 2xDVI, 1x HDMI og 1x displayport. HD7970 kortet har jo 2x DVI, og 4x Displayport hvor alle kan benyttes samtidig.

 

Ulempen med HD7970 kortet (DirectCU II TOP) er jo at det er helvetes svært. I tillegg lurer jeg på om det kanskje lønner seg å kjøpe et kort som blåser varmen ut bak, istedet for et som bare blåser ned på kjøleribbene?

 

Et som blåser ut bak vil vel nødvendigvis også være kjøligere, i og med at den ikke drar inn den samme luften den allerede har varmet opp?

 

GTX Titan synes jeg er riimelig dyr, faktisk er enkelte av dem over 100% dyrere enn et 680/7970 kort. Og man får jo ikke 100% mer kraft?

 

Og så et par andre ting jeg har tenkt på:

 

Kommer jeg skaffe meg en 3. skjerm? Vil jeg trenge Eyefinity? Hvordan fungerer Nvidia sin surround løsning?

 

Kommer jeg skaffe meg 120hz skjerm, og kjøre 3D Vision ? Eventuelt hvordan fungerer AMD sin HD3D?

 

Dette er virkelig ikke enkelt.

Jeg har akkurat det 680 kortet som du har, og jeg skal si meg rimelig fornøyd med det ytelsesmessig, støymessig og kjølingen er fantastisk.

Jeg har hatt AMD frem til nå i stasjonær pc, gikk over til nvidia i fjor, og skal si at jeg ikke har hatt problemer med nvidia i det hele tatt.

Du kommer ikke til å merke forskjell i bildeflyt ved å gå over fra 680 til 7970(med mindre du skal kjøre 3 skjermer).

Om du skal kjøre mer enn 1 skjerm ville jeg gått for 7970 uten tvil(siden 7970 klarer å presse mer juice i over full HD oppløsninger enn 680).

Dersom du bare skal kjøre 1 skjerm ville jeg beholdt 680 kortet, men om du allerede har bestemt deg for å returnere er det bare å velge 7970.

 

Personlig anbefaler jeg deg ikke å kjøpe titan eller 690(med mindre du har mye penger du vil kaste ut av vinduet). Jeg synes egentlig 7-8k er altfor mye penger å bruke kun på skjermkort. Men det er min mening.

 

Som konklusjon bør du vel egentlig gå for 7970 ved flerskjermsbruk, om du ikke skal det ville jeg beholdt det 680 kortet du har :)

Lenke til kommentar
I enkelte av testene jeg har sett ligger GTX680 som regel høyere enn HD7970, mens i andre tester igjen ligger HD7970 litt over GTX680.

Jeg regner med at dette kommer helt ann på spillet?

 

Ja, GTX 680 og HD 7970 froskehopper foran hverandre når det kommer til forskjellige spill. De nyere AMD-driverene gav HD 7970 et lite forsprang i enkelte spill som det tidligere har ligget bak GTX 680 i.

Spill som er en del av AMDs "Gaming Evolved" yter ofte bedre på HD 7970 sammenliknet med GTX 680.

 

 

Ulempen med HD7970 kortet (DirectCU II TOP) er jo at det er helvetes svært. I tillegg lurer jeg på om det kanskje lønner seg å kjøpe et kort som blåser varmen ut bak, istedet for et som bare blåser ned på kjøleribbene?

 

Et som blåser ut bak vil vel nødvendigvis også være kjøligere, i og med at den ikke drar inn den samme luften den allerede har varmet opp?

 

Plass er noe du nesten har nødt til å vurdere selv, og om du har dårlig luftgjennomstrømning i kabinettet er kanskje et kort med referansedesign bedre egnet.

Men om du har plass, gå for et uten referansedesing. De er nesten alltid bedre når det kommer til kjøling. ASUS-kortet kan uten tvil anbefales om du har plass, men sant nok, det er rimelig stort.

 

Når det kommer til det å kvitte seg med varm luft ved å føre den ut bak, så er det rett og slett ikke like effektivt som vifter som blåser ned på kortet med mindre du har et trangt kabinett.

 

 

GTX Titan synes jeg er riimelig dyr, faktisk er enkelte av dem over 100% dyrere enn et 680/7970 kort. Og man får jo ikke 100% mer kraft?

 

Nei, du får ikke 100% mer kraft, men du får et kort hvor:

- Det er bare en grafikkprosessor - ingen micro-stuttering problemer som i SLI/CFX

- Bedre temperaturer

- Mindre kompabilitetsproblemer sammenliknet med SLI/CFX

Defor er det verd det. Om du kan, gå for et kort med bare en grafikkprosessor. Du ungår mange problemer og komplikasjoner på den måten. Trenger du mer kraft deretter, så kan du begynne å vurdere et kort til.

 

 

Kommer jeg skaffe meg en 3. skjerm? Vil jeg trenge Eyefinity? Hvordan fungerer Nvidia sin surround løsning?

 

Både nVidia og AMD sine multi-monitor løsninger fungerer utmerket, men AMD-kort takler generelt flere skjermer bedre.

Lenke til kommentar

Jeg har 2 skjermer per dags dato. Har litt lyst til å gå over til 3 skjermer (Eyefinity / surround) når jeg har mulighet til det.

Så det blir jo snakk om 5760*1080 evnt på det tidspunktet. (Forhåpentligvis innen 12 mnd)

 

Jeg er enig i at 7-8 000 er mye å bruke på et skjermkort.

 

Har du/noen erfaring med HD3D?

 

Hvordan er HD6990 i forhold til hd7970? ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=772560 )

 

Eventuelt hvem av disse?

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=760517&sku=742804

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...