Gå til innhold

Corsair Dominator 1600mhz spørsmål!


myth™

Anbefalte innlegg

Heisann. Har 2 sett med 3x2 gig corsair dominator 1600mhz brikker som jeg kjører på 1366 socket system, tripple channel. Jeg tenkte jeg skulle gå over til socket 1155 og en nyere prosessor. Kan jeg bare da bruke 4x2 gig av den gamle rammen min eller fungerer de bare som tripple channel?

 

-mvh Helge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann. Har 2 sett med 3x2 gig corsair dominator 1600mhz brikker som jeg kjører på 1366 socket system, tripple channel. Jeg tenkte jeg skulle gå over til socket 1155 og en nyere prosessor. Kan jeg bare da bruke 4x2 gig av den gamle rammen min eller fungerer de bare som tripple channel?

 

-mvh Helge

 

Det der med "trippel" og "dual" channel handler bare om hvor mange brikker du setter inn. Har du 1 brikke er det "single", har du 2 er det "dual" og 3 4 5 etc etc.

 

Det eneste som betyr noe er at det er samme ram type som HK støtter. Det skal stå på, i dag er vel alle 1155 DDR3, sjekk at de gamle brikkene er DDR3.

 

Grunnen til dette er at de rett og slett ikke vil passe i sporet dersom det er feil ram type.

 

Du kan med andre ord kjøre 3x2, 4x2, 2x2 akkurat som du vil på et LGA1155 kort. Bare pass på at H61 chipset f.esk bare støtter 16 gb

Endret av Irathi
Lenke til kommentar

Det der med "trippel" og "dual" channel handler bare om hvor mange brikker du setter inn. Har du 1 brikke er det "single", har du 2 er det "dual" og 3 4 5 etc etc.

 

Det eneste som betyr noe er at det er samme ram type som HK støtter. Det skal stå på, i dag er vel alle 1155 DDR3, sjekk at de gamle brikkene er DDR3.

 

Grunnen til dette er at de rett og slett ikke vil passe i sporet dersom det er feil ram type.

 

Du kan med andre ord kjøre 3x2, 4x2, 2x2 akkurat som du vil på et LGA1155 kort. Bare pass på at H61 chipset f.esk bare støtter 16 gb

 

Takk for info. den ene batchen av 3x2 rammen er anderledes enn den andre. Ivertfall når man tenker på serie nr. Jeg vett ikke om det har noe å bety. Begge er ivertfall 1.65V 8-8-8-24 1600mhz. Vet du noe om dette ?

Lenke til kommentar

Takk for info. den ene batchen av 3x2 rammen er anderledes enn den andre. Ivertfall når man tenker på serie nr. Jeg vett ikke om det har noe å bety. Begge er ivertfall 1.65V 8-8-8-24 1600mhz. Vet du noe om dette ?

 

Du må sjekke om det er DDR3 eller DDR2.

 

220px-Desktop_DDR_Memory_Comparison.svg.png

 

Det nye hovedkortet støtter kun DDR3. For øvrig høres det ut som du har DDR3 brikker fra før ettersom de kjører 1600mhz. 8-8-8-24 timings er også bra.

Lenke til kommentar

ja det er dd3 brikker. jeg har hatt så mye problemer med det 1366 socket MSI pro-e hovedkortet jeg kjøpte. tror det er pga rammen. kjøpte det blindt uten å sjekke hva det støttet. å det ser ut som det støtter max 1.5v ram og 1333mhz .. tenkte egentligt ikke det var noe problem siden jeg bare underclocker rammen osv. men det crasher i hytt og pine. så jeg begynner å bli lei å tenker kanskje det er lettest og bare kjøpe nytt socket system. har prøvd mange forskjellige ram settings på timings og slots på hovedkortet.

Lenke til kommentar

ja det er dd3 brikker. jeg har hatt så mye problemer med det 1366 socket MSI pro-e hovedkortet jeg kjøpte. tror det er pga rammen. kjøpte det blindt uten å sjekke hva det støttet. å det ser ut som det støtter max 1.5v ram og 1333mhz .. tenkte egentligt ikke det var noe problem siden jeg bare underclocker rammen osv. men det crasher i hytt og pine. så jeg begynner å bli lei å tenker kanskje det er lettest og bare kjøpe nytt socket system. har prøvd mange forskjellige ram settings på timings og slots på hovedkortet.

 

Jeg har også hatt dårlig erfaring med MSI..

 

Ett Hk døde etter 6 mnd ca, det andre var DOA (3-4 år mellom de to).

 

Holder meg til Gigabyte sine nå, feilfri så lenge jeg kan huske :)

Asus er også gode!

Endret av Irathi
Lenke til kommentar

Her er to gode kort:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=748567#extra

Gigabyte GA-Z77X-UD3H

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746643

ASUS P8Z77-M PRO

 

Du kan også gå for de billigere utgavene uten å tape spesielt mer enn ekstra usb porter osv. Undersøk hva du har behov for, men omtrent alle HK som ligger et godt stykke over 1000 kr er waste of money.

 

Denne f.eks kommer bra ut på tester og er 100-150 kr billigere enn de over:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746629#extra

ASUS P8Z77-V LX

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...