Gå til innhold

[Løst] Ny maskin til bildebehandling og noe gaming rundt 8k-ish


Anbefalte innlegg

Heisann,

Prøver å lese meg opp litt på hardware her, og tenkte jeg skulle prøve å få noen tips fra dere.

 

Er på jakt etter å bygge meg en maskin som hovedsaklig skal brukes til Photoshop og noe gaming utenom "vanlig" bruk selvfølgelig. Jeg har skjerm, tastatur og mus fra før, så kun maskin jeg må ha. Det er ett pluss at den er relativt stillegående (ikke vannkjøling) og at ikke gfx kortet går bananas ved det minste load.

 

CPU:

Sånn jeg ser ut fra anbefalinger her så bør jeg legge meg på en i5 3570k, innvendinger?

 

HK / RAM:

Gjerne ett med WLAN så jeg slipper ekstra kort. 8GB ram ok?

 

GFX:

ATI eller Nvidia? Fått anbefalt GTX660 TI, men ser mange her også har mye bra å si om ATI. Hva gir mest "bang for the buck"? Har planer om å bruke en Eizo skjerm etterhvert, trenger jeg ett kort med display port eller funker hdmi/dvi? Blir ikke noe "hardcore" spilling, men kunne tenke meg å kjøre FC3, Diablo, SimCity osv, så jeg har forstått det at jeg kan komme meg unna med ett kort til rundt 2k, enige?

 

SSD:

Alle tips mottas med takk

 

Evt annet jeg bør tenke på?

 

På forhånd takk for all hjelp!

Endret av Totto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag her med I7 prosessor. Du klarer deg fint med 3570K, men denne er laget med tanke på det du skal ha den til. Jeg anbefaler er Nvidia-kort, men AMD har også bra kort - dog vil jeg mene at Nvidia er foran mtp Photoshop ol.

 

8 GB ram er minimum, du kan for så vidt velge 32 GB - men 16 burde holde lenge.

 

EDIT: ser jeg kommer en 1000 lapp for høyt med i7. Vurder i5. Vedrørende skjermkort så hadde jeg da valgt AMD sitt lavere - dersom man skal spare for eksempel HD7870.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Heisann,

Prøver å lese meg opp litt på hardware her, og tenkte jeg skulle prøve å få noen tips fra dere.

 

Er på jakt etter å bygge meg en maskin som hovedsaklig skal brukes til Photoshop og noe gaming utenom "vanlig" bruk selvfølgelig. Jeg har skjerm, tastatur og mus fra før, så kun maskin jeg må ha. Det er ett pluss at den er relativt stillegående (ikke vannkjøling) og at ikke gfx kortet går bananas ved det minste load.

 

CPU:

Sånn jeg ser ut fra anbefalinger her så bør jeg legge meg på en i5 3570k, innvendinger?

 

HK / RAM:

Gjerne ett med WLAN så jeg slipper ekstra kort. 8GB ram ok?

 

GFX:

ATI eller Nvidia? Fått anbefalt GTX660 TI, men ser mange her også har mye bra å si om ATI. Hva gir mest "bang for the buck"? Har planer om å bruke en Eizo skjerm etterhvert, trenger jeg ett kort med display port eller funker hdmi/dvi? Blir ikke noe "hardcore" spilling, men kunne tenke meg å kjøre FC3, Diablo, SimCity osv, så jeg har forstått det at jeg kan komme meg unna med ett kort til rundt 2k, enige?

 

SSD:

Alle tips mottas med takk

 

Evt annet jeg bør tenke på?

 

På forhånd takk for all hjelp!

https://prisguiden.no/produkt/kingston-hyperx-beast-ddr3-2400-16gb-4x4gb-cl11-170440 kan anbefale dette minnet er veldig bra vis du vil å får godt minne :)
Lenke til kommentar

Ok, takk for input! Holder det med 500w PSU på dette? Kunne tenke meg en modulær PSU egentlig, for å slippe kabelsalat. Andre som har noen innvendinger på oppsettet? Å bruke 100 kroner ekstra på K modellen gjør meg lite da det nok kan tenkes at jeg vil klokke litt etterhvert.

Lenke til kommentar

Tror jeg er ganske sett nå etter å ha lest litt, men er fortsatt usikker på skjermkortet. Vil gjerne ha noe som yter bra i forhold til pris, men samtidig må det være stillegående. Tror jeg får for følgende oppsett, + ett Asus GTX 660Ti siden jeg leser mye bra om støynivå og ytelse på dette. Innvendinger?

post-927-0-44361100-1361101294_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nå begynner det å ligne noe. Kjøp minst 16 GB ram - Photoshop sluker ram. Du kan nesten ikke få for mye.

 

Kjøp også en kjøler til CPUen som nevnt tidligere.

 

Det ASUS-kortet har fått bra kommentarer, men da snakker du om nærmere 2500. Personlig hadde jeg da vurdert dette GTX 600 TF OC som yter meget bra og er veldig stille som du ser her.

 

EDIT: grunnen til at jeg endret forslag fra tidligere var at jeg nå sjekket Dustin og ikke Komplett...

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Takker jornboss! Hvordan er GTX 660 TF OC vs 660 Ti i ytelse? Det er ikke verdt prisdiffen? Jeg ville foretrukket komplett selv pga tidliger erfaringer men veldig lite av dette er på lager hos komplett.. 660 Ti ligger på 2299,- hos komplett nå. MSI kortet virker jo absolutt ikke ille, og kan klokkes mot 660 Ti nivåer ser jeg..

 

Har noen forresten ett bra tips til ett rimelig alternativ til stock-kjøleren hos Dustin?

Endret av Totto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...