Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Svar fra Tiscali/Lindorff etter klage på stort overforbruk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klippet fra overnvennte link:

"I disse dager mottar Forbrukerrådet en rekke henvendelser fra forbrukere som mottar høye regninger fra telefonselskapet Tiscali. Forbrukerne forteller at fakturaen gjelder overforbruk knyttet til en avtale om internettbruk, angivelig kalt «Megasurf». Ifølge forbrukerne kreves det nå etterbetaling for overforbruk for så langt tilbake som inntil to år.

Flere forteller at de har hatt en avtale med Tiscali om å betale en viss månedlig sum for et begrenset internettforbruk. Eventuelt overforbruk skulle faktureres med minutt-takst samtidig med den månedlige summen. Tiscali skal i 2002 ha lagt om sitt faktureringssystem, hvilket har medført et «heng» i systemet. Forbrukerne lurer på om de er forpliktet til å betale for etterfaktureringen av overforbruket, og om kravet overhodet er korrekt.

 

Jussen

Dersom vi tar utgangspunkt i at det rent faktisk foreligger avtaler om fortløpende fakturering for overforbruk, vil det allikevel kunne være anledning til å kreve etterbetaling. Dette i henhold til obligasjonsrettens alminnelige prinsipper om oppgjørskorreksjon. Betalingsforpliktelsen bortfaller ikke bare av den grunn at en eventuell avtale/faktureringsrutine ikke er fulgt. En avtale kan imidlertid gi sterke indikasjoner for den enkelte om at man kan innrette seg i den tro at oppgjøret er endelig. Sistnevnte hensyn medfører at etterfaktureringen kan være «urimelig», slik at kravene allikevel bør frafalles! Det er i den forbindelse flere momenter forbrukerne bør være klar over.

Generelt skal det gjøres en avveining av hensyn hvor det legges vekt på partenes subjektive forhold, hvem som er skyld i feilen, partenes profesjonalitet og hvor lang tid som er gått. Foreløpig informasjon angir at det er Tiscalis interne systemer som har forårsaket feilen. Tiscali er den profesjonelle part i dette tilfellet. Forbrukerne har, så vidt vi er kjent med, ikke blitt informert om muligheter for feil ved omleggingen underveis. Selskapet kunne antagelig lett ha informert om dette ved påskrift på faktura eller vedlegg. Manglende info har ført til at kundene ikke har kunnet områ seg, med andre ord vurdere å skifte leverandør. I tillegg knytter etterfaktureringen seg til en lang periode, for noen inntil to år. Enkelte forbrukere hevder også å ha vært i kontakt med Tiscali underveis, for å forsikre seg om at de fortløpende fakturaene har vært korrekte. Ellers har kundene blitt oppfordret til å sjekke eget forbruk på angitt nettside hos Tiscali, men denne tilgangen har visstnok ikke til enhver tid vært tilgjengelig.

 

Vårt råd

I første omgang anbefaler Forbrukerrådet at den enkelte forbruker retter en skriftlig klage til Tiscali, hvor det redegjøres for hvorfor kravet bestrides. Det kan være at man er uenig i kravet i sin helhet eller omfanget av kravet. Minstekravet for at man skal måtte betale regningen, er at Tiscali kan dokumentere at kravet er korrekt. Man bør av den grunn be om at Tiscali fremlegger spesifisert dokumentasjon for kravet. I klagen bør det videre fremgå at etterfaktureringen fremstår som urimelig. Momentene vi har nevnt ovenfor vil kunne være til hjelp. Forbrukeren kan be om at kravet frafalles!

 

Strider mot god skikk

Flere forbrukere er bekymret for at kravet oversendes til inkasso. All den tid kravet er omtvistet, strider det mot god inkassoskikk å inndrive kravet ved inkasso. Eventuelle omkostninger ved inkasso kan derved ikke forventes erstattet av forbrukeren.

For å inndrive disse kravene må Tiscali ta ut forliksklage mot den enkelte. Det vil være Tiscali som har bevisbyrden for at kravet er korrekt, samt at det rettslige grunnlaget for inndrivelsen er holdbart. Slik saken foreløpig fremstår, bør forbrukerne ikke uten videre godta etterfaktureringen!"

 

----

Fikk selv sjokk regning fra Tiscali/Lindorff for overforbruk helt tilbake for 1og1/2år siden. Herregud, så setter de betalingsfrist akkurat som det skulle vere en av de månedlige regningene dem sender ut. Det minste de kunne gjort var jo at vi fikk like lang tid til å betale, som de har fakturert oss for (ant mnd). Da jeg ringte forbrukerrådet fikk jeg i hovedsak samme svar som overnvevnte link. Noen som er med på massesøksmål her a, dersom de står på sitt?! :p

Lenke til kommentar

Når man ber om spesifisert faktura vil man gjerne ha dato på oppkoblingene ! Tiscali har skrevet "periode 10/06-03 - 10/07-03" på mine 1200 oppkoblinger :o

Hva f*** hjelper det meg ? ... nei dette lukter svindel lang vei !! I morgen skal jeg ta en bra telefon til både tiscali og forbrukerrådet. !

Lenke til kommentar

Har mottatt svar på klage. Lindorff tilbyr fortsatt bare 20% rabatt og legger alt ansvar for overforbruk på kunden. Det er for dårlig, for ved jevnlig fakturering av overforbruket, ville jeg gjennomgått rutinene og eliminert alt overforbruk.

 

Under er innlimt svar fra Lindorff

-----------------------------------------------

 

Hei

 

Takker for Deres henvendelse, vedrørende faktura for overforbruk.

 

Vi beklager at vi ikke har fakturert Dem dette tidligere. Dette skyldes en feil i definisjonen av produktet ved overgang til nytt system. Produktet var definert til å fakturere overforbruk først om flere år.

I vilkårene som er godkjent ved tegning av abonnement står det følgende: Det er abonnentens eget ansvar å følge med på sitt forbruk, og kontrollere om det forhåndsbetale forbruket overskrides. En spesifisering på overforbruket kan bestilles hvis De ønsker dette, der står det spesifisert dager og tider abonnementet har blitt brukt utover de 2 timene mega surfer abonnementet har.

 

Som en kompensasjon kan vi tilby Dem 20% rabatt på faktura hvis De betaler innen forfall, eller en avdragsordning over 6 måneder. Hvis De ønsker dette så svar da på denne e-post eller ta kontakt på telefon 31 27 98 50.

 

Med vennlig hilsen

for Lindorff Customer Services

 

Cathrine S.

Lenke til kommentar

Har ennå ikkje motatt svar på klage eller spesifisert faktura. Har også send klagen i vanleg post og, så dei ikkje kan sei at den ikkje blei motatt :p

 

kh: Har du motatt "spesifisert faktura" med det ? Bare lurer, for det er jo rett som du seier, me har krav på detaljert om oppkoblinger/tider/lengde/og tlf som ringte opp. Alt det skal dei ha lagra.

 

josefsen: Hmm så [email protected] var ikkje til tiscali alikavel ? hehe då løy begge dei i resepsjonen hos tiscali til meg når eg krevde å få snakke med ein angående denne saken. Siden dei lovte at det var ansvarlige hos tiscali som svarte på emailene.

 

Og forfallen på regningen skal utvides med så mange dager som går med til klagen. Så vist du klager igjen på avgjørelsen skal datoen utsettes igjen med så mange dager det tar før du får svar.

Lenke til kommentar

Nå ringte jeg tiscali for 3. gang å begynte å bli mindre irritert. Spørr hvorfor de ikke har sendt med dato og tidspunkt ! Dette var bare en bagatell fra min side :) Man må visstnok utvide rutene i excel ellers får man bare opp krusseduller :) SÅ sier jeg det at :

 

"jeg leser på internett at dere tilbyr 20% rabatt til kunder som har fått en slik faktura" .

"Hvorfor får ikke alle kundene tilbud om det ??"

 

( er jo ganske urettferdig :roll: , dette skal jeg ringe forbrukerrådet om i morgen)

 

Svar: " nei... det går på beløpet og kundene" , ( <-- utrolig ! )

" vil du ha dette tilbudet??"

 

Nå begynner dråpen og bli nådd...

 

Så spørr jeg : "hvis dere somler sånn med å få ut spesifisert faktura (7dager) burde kanskje forfallsdatoen utvides ?? kommer jo ganske brått på dette her ??" :grumpy:

 

Svar: "ja det her er jo ikke bare vår feil da... når vil du ha forfall ?" ( for å ikke å kreve for mye sier jeg 30.09 , siden de brukte 7 dager på spesifisert regning :lol:. Men fristet veldig med å si 1,5 år :)

 

Så spørr jeg " vil jeg miste de 20% da ?"

 

svar : "Nei"

 

Så da har jeg litt å gå på... glemte selvsagt å ta opp at det var fakturert med en annen pris enn den tiscali hadde før... men men .... det kommer en dag i morgen... det er fakturert 13 øre pr/min. Men hadde ikke tiscali 5 øre minuttet om natten før ? (00:00 - 06:00) eller 08:00 ?? , ikke helt sikker, men i hvertfall skal ikke 5 timer om natten koste 40 kroner !!

Blir spennende å høre hva de sier da...

 

mvh knut

Lenke til kommentar

Min juridiske forbindelse sier vi har en god sak, se kopi av brev nederst.

Jeg kan ikke med styrke hevde at det loggede overforbruket er feil. Vi har ført manuell logg, og den er ikke arkivert. En annen sak er at ikke alle brukerene har ført opp alt sitt forbruk heller.

Det som i allefall er klinkende klart, er at hvis faktura var sendt ut regelmessig, ville nødvendige aksjoner blitt tatt for å forhindre videre overforbruk.

 

Min juridiske forbindelse anbefaler meg å betale de siste tre måneders overforbruk. I mitt tilfelle utgjør det ca. 40% av det totale overforbruket.

 

Forbrukerrådet sier vel egentlig også at vi ikke uten videre skal godta kravet fra Tiscali/Lindorff.

 

Er det noen som har kontaktet TV2 hjelper deg?

 

Hva gjør vi nå?

 

Hilsen Knut J

 

Klage:

------------------------------------------------------------

Lindorff AS

 

Postboks 283 Skøyen

 

0213 Oslo

 

Fakturering for overforbruk Tiscali Surfer Produkt

 

Jeg viser til faktura nummer xxxx, kundereferanse yyyy av 2. september d.å., og vil med dette gjøre Dem oppmerksom på at kun overforbruk for de tre siste måneder vil bli betalt. Slik jeg ser det, må Deres krav for overforbruk anses delvis bortfalt. Dette vil jeg begrunne i det følgende:

 

Som forbruker har man en berettiget forventning om at løpende ytelser faktureres umiddelbart. Riktignok heter det i Deres avtalevilkår at forbrukeren selv har ansvar for å følge med på sitt overforbruk. Det er imidlertid urimelig å kreve at en forbruker kun skal faktureres hver 18. måned for sitt overforbruk; særlig siden det faste beløpet har vært fakturert hver måned. Hvis avtaleklausulen overhodet kan forstås slik De hevder, vil den under enhver omstendighet være ugyldig. Avtaleklausulen er ikke i tråd med de alminnelige kontraktsrettslige lojalitetsprinsipper, og det vil høyst sannsynlig være i strid med avtalelovens § 36 å gjøre klausulen gjeldende. På dette grunnlag, mener jeg at jeg ikke er pliktig å betale mer enn de siste måneders overforbruk.

 

Uansett, dersom avtaleklausulen mot formodning skulle være gyldig, har min betalingsforpliktelse falt bort som følge av Deres passivitet. Tekniske problemer er ikke en omstendighet som forbrukeren skal måtte bære risikoen for, og hvis problemet skal løftes over på forbrukeren, må det i alle fall kunne forventes et varsel i form av brev eller lignende. Forbrukeren har, uten slikt varsel, all grunn til å tro at overforbruket er minimalt, all den tid intet faktureres, og det heller ikke gis beskjed om annet. Et slikt varsel ville vært helt uproblematisk for Dem å sende ut.

 

Jeg imøteser Deres snarlige bemerkninger.

 

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar

Har som dere andre fått regning for overforbruk fra Tiscali. Jeg sa opp mitt Maxisurferabonnement fra Tiscali 17.sept. i fjor. Hadde da forventet at regningen var oppgjort når jeg betalte siste regning! Ba om spesifisert faktura den 12.09, men har enda ikke mottatt noe. For min del kommer jeg ihvertfall ikke til å godta noe annet enn en faktura som viser hver oppringing, tidsforbruk, dato. Ser ikke noen grunn til å betale hvis kravet ikke kan dokumenteres! Ser at de unnskylder seg med at kunden selv skal følge med på overforbruket, men det var jo ikke mulig. Funksjonen fungerte aldri på min konto!

Lenke til kommentar

appropo at de fakturerer dere 13øre minuttet overforbruk uansett når det er på døgnet, har vært sånn lenge nå, jeg lagde en post her for noen måneder siden angående akkurat dette.

 

jeg ringte tiscali og spurte hvorfor de plutselig begynte å fakturere overforbruket mitt med 13øre, mot normalt 0,65øre, og fikk til svar at de hadde økt prisene.

 

jeg spurte så om de ikke burde varsle kundene om dette først, for det er jo tross alt en dobbling i prisen, og de svarte at de hadde sendt epost til alle kundene sine om nettopp dette.

 

jeg bruker normalt ikke min tiscali epost, og gikk selvsagt inn for å sjekke, men neida, ingen epost fra tiscali der, og de andre jeg har vært i kontakt med, hadde heller ikke fått noen slik epost, eller beskjed om prisøkningen på noen annen måte.

 

veldig sleipt gjort av tiscali, takk gud for at jeg snart får kvalito

Lenke til kommentar

må argumentere mot den siste posten der...

 

Jeg fikk mailen 31.01-2003, hele mailen står nedenfor..

Det som er irriterende er at 5-6 dager senere setter de NED prisene på Adsl...argh.. Det er vi ISDN slitere som betaler for den Adsl'n til alle andre..

 

Kjære Tiscali-kunde,

 

vi ønsker med dette å opplyse om at vi endrer våre priser fra 1 mars

på produktet Tiscali Free Internet, slik at du da vil betale 13 øre

per oppringt minutt uansett når på døgnet du ringer. I tillegg

påløper den vanlige startavgiften på 55 øre. Fakturagebyr på kr 5 vil

komme i tillegg.

 

Har du et regelmessig Internett-forbruk kan det være lurt å se på

mulighetene med Tiscali Surfer, der du betaler et fast månedsbeløp

basert på estimert surfe-tid. Surfer du kun opp til 30 minutter per

dag er prisen kr 80 per måned. Se mer om våre surfer-produkter på

http://surfer.tiscali.no/

 

Vi minner også om Tiscali ADSL, vårt bredbånds-alternativ for de som

ønsker en rask Internett-tilgang til fast månedspris. Les mer om ADSL

http://adsl.tiscali.no/

 

 

Med vennlig hilsen

 

Tiscali AS

 

Olav Sande

 

Adm. direktør

Lenke til kommentar

kh: Angående den mailen du fekk, det kan se ut som den ikkje er blitt sendt ut til alle kundene. Eg har ikkje fått den, gjekk for sikkerhet gjennom inboxen min. Men har ikkje fått nokon angående prisendring.

 

Kan være ein glipp fra tiscali sin side, men det virker jo litt "uprofisjonelt".

 

 

Er det nokon som husker eksakte satser på internett som me betalte før ? Slik at det er mulig å manuelt dobbel sjekke regningen.

Lenke til kommentar

Mottok eit excel ark i dag som skal være "spesifisert faktura" noko det igrunnen ikkje er. Siden det ikkje inneholder satsene some blei fakturert.

 

Men, eg satte meg ned og sjekka to måneder (rekna ut osv) og Tiscali har rekna feil...

På to måneder blei eg fakturert 752.7808.- mei enn det eg skal betale.

Så eg anbefaler alle og skjekke den "spesifiserte fakturaen" opp nøye. Eg veit det tar lenge, brukte eit par timer på dei to månedene, men med desse store reknefeila fra Tiscali sin side, ska eg faenmeg sjekke alt.

 

Vist nokon andre finner nokre reknefeil på sine, vennlegs post her. Slik at me kan se om alle fakturaene har blitt reknet ut feil eller bare nokre.

Lenke til kommentar

Må blåse litt liv i denne tråden igjen, trenger noen råd om hva jeg skal gjøre.

I mitt tilfele klarte Tiscali og helt KLART og tydelig å bryte kontrakten da jeg sa opp mitt abb. i forrige uke. Det som skjedde var at jeg på Torsdag sende fax der jeg sa opp mitt abb, dagen etterpå (fredag) var kontoen min stengt, selv om det i kontrakten står at det er en mnd oppsigelse på surfer abb.

 

Så lenge dem bryter kontrakten på den måten, ser jeg ingen grunn til at jeg skal betale regningen de sendte meg. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå frem, klage til Tiscali hjelper sikkert null og nix som vanlig. Men er det noen andre jeg kan henvende meg til ? Forbrukerombudet? Jeg er rimelig sikker på at jeg har loven på min side i denne saken når kontrakten blir brutt på denne måten men noen advokat er jeg jo ikke :roll:

 

Så tar i mot tips av alle slag

Lenke til kommentar

Utrolig selskap dette... jeg meldte meg ut for 1.5 år side da vi fikk bredbånd ifra bkk.. og no får jeg jammen sant regning ifra de igjen 1.5 år etter at jeg sluttet som kunde hos de.. helt utrolig.. Det verrste av alt er at det står datert ifra en dato hvora jeg ikke var kunde hos de.. Det må jo være en feil kan ikke skjønne noe annet..

 

Jaja de må gå down under etter vært dette selskapet her...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...